Gå til innhold

NHD eller andre: Hva kan gjøres med dette?

Anbefalte innlegg

Gjest kortvarig nick
Skrevet

En nær venn er svært deprimert, drikker altfor mye og vi er redde. Vi vet at han nå-igjen- har fått medisiner mot sin depresjon. Det som har skjedd tidligere, og som vi har gitt beskjed om, er at han tar alle tablettene på en gang og drikker mye i tillegg. Da virker de jo ikke som de skal. Hensikten hans er jo å få slippe dette livet.

Nå har vi hjulpet han flere ganger, han lover han skal "ta seg sammen", men han greier det ikke. Virker som han ikke bryr seg om at livet går til helvete.

Skal vi slutte å bry oss, eller skal vi ta en siste "krampetrekning" for å kanskje kunne hjelpe han? Hvilken hjelp er i såfall best når det gjelder denne problematikken? Har prøvd psykiatrien, men siden han er periodedranker og er mitt i en sånn periode, så skriver han seg ut.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Han bør oppfordres til utredning vedr bipolar lidelse. Periodedrankere har BP inntil det motsatte er bevist. Svært mange av disse blir kvitt alkoholismen med riktig behandling.

2. Utover å behandle han som venner flest, trenger du ikke gjøre mer. Alle voksne som ikke er psykotiske må selv ta ansvar for sitt liv.

Gjest kortvarig nick
Skrevet

1. Han bør oppfordres til utredning vedr bipolar lidelse. Periodedrankere har BP inntil det motsatte er bevist. Svært mange av disse blir kvitt alkoholismen med riktig behandling.

2. Utover å behandle han som venner flest, trenger du ikke gjøre mer. Alle voksne som ikke er psykotiske må selv ta ansvar for sitt liv.

Litt vanskelig å sitte og se på at en person drikker og drikker, spiser lite/ingenting, tar altfor mye medisiner, får ikke sove. Virker som om han har gitt opp, gir blaffen i alt av behandlingsopplegg. Har sagt flere ganger at han har prøvd å ta så mye tabletter at han håpet å ikke våkne mere.

Det er flere periodedrankere i denne familie og det er liksom oss som er de nærmeste. Går det an å dømme noen til tvungen avrusing? Vedkommende innser alt og legger seg helt flat i edru tilstand.

Hvis det er bipolar lidelse er vel ikke AD den beste medisinen heller?

Skrevet

Litt vanskelig å sitte og se på at en person drikker og drikker, spiser lite/ingenting, tar altfor mye medisiner, får ikke sove. Virker som om han har gitt opp, gir blaffen i alt av behandlingsopplegg. Har sagt flere ganger at han har prøvd å ta så mye tabletter at han håpet å ikke våkne mere.

Det er flere periodedrankere i denne familie og det er liksom oss som er de nærmeste. Går det an å dømme noen til tvungen avrusing? Vedkommende innser alt og legger seg helt flat i edru tilstand.

Det er flere periodedrankere i denne familie..

S: STyrker mistanken om BP

Går det an å dømme noen til tvungen avrusing?

S: Teoretisk ja, i praksis nei. Sosialtjenesteloven

http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-008.html

S: Det er korrekt. Ved BPII bør en få Lamictal eller Seroquel.

Gjest kortvarig nick
Skrevet

Det er flere periodedrankere i denne familie..

S: STyrker mistanken om BP

Går det an å dømme noen til tvungen avrusing?

S: Teoretisk ja, i praksis nei. Sosialtjenesteloven

http://www.lovdata.no/all/tl-19911213-081-008.html

S: Det er korrekt. Ved BPII bør en få Lamictal eller Seroquel.

Når dette pågår på månedsvis og ingen bedring skjer. Det virker som om personen har gitt opp selv. Skal man da sitte å se på dette lenge, mener du? Det vil jo få (har blitt) ganske alvorlige konsekvenser ut av dette, noe som han ikke virker å bry seg om. Tror han er altfor deprimert.

Hva skal til for at evt hjemmesykepleien, psyk.sykepleier kan ta over medisinene hans? Føler det ikke helt trygt at han har såpass mye i den tilstanden han er.

I denne familien er det mye psyk. lidelser, bla asberger, schizofreni, depresjoner, en som jeg er helt sikker er bipolar etter "høyden" å bedømme. Umedisinert og med ad så virker det som om en bipolar lidelse kan begynne å svinge mye mere (tror jeg).

Men det er jo ikke bare å dra et menneske med til lege og si: "Hei, jeg har med meg en person som jeg tror er bipolar." "Dette har jeg lært på dol." Hvordan kan man gå fram?

Skrevet

Når dette pågår på månedsvis og ingen bedring skjer. Det virker som om personen har gitt opp selv. Skal man da sitte å se på dette lenge, mener du? Det vil jo få (har blitt) ganske alvorlige konsekvenser ut av dette, noe som han ikke virker å bry seg om. Tror han er altfor deprimert.

Hva skal til for at evt hjemmesykepleien, psyk.sykepleier kan ta over medisinene hans? Føler det ikke helt trygt at han har såpass mye i den tilstanden han er.

I denne familien er det mye psyk. lidelser, bla asberger, schizofreni, depresjoner, en som jeg er helt sikker er bipolar etter "høyden" å bedømme. Umedisinert og med ad så virker det som om en bipolar lidelse kan begynne å svinge mye mere (tror jeg).

Men det er jo ikke bare å dra et menneske med til lege og si: "Hei, jeg har med meg en person som jeg tror er bipolar." "Dette har jeg lært på dol." Hvordan kan man gå fram?

1. Fastlegen bør vurdere han og tillby innleggelse.

2. Hjemmesykepleien kan hjelpe han med den praktiske medisineringen om han selv ønsker det.

Gjest kortvarig nick
Skrevet

1. Fastlegen bør vurdere han og tillby innleggelse.

2. Hjemmesykepleien kan hjelpe han med den praktiske medisineringen om han selv ønsker det.

Han kommer til å skrive seg ut. Hva skal til for å legge inn et menneske på tvang? Når stort sett næringen består av alkohol og piller så er jo ikke dette så bra i lengden. Vi føler oss heller ikke trygge på at han ikke tar livet sitt. Dette har også skjedd blant flere her.

Skrevet

Han kommer til å skrive seg ut. Hva skal til for å legge inn et menneske på tvang? Når stort sett næringen består av alkohol og piller så er jo ikke dette så bra i lengden. Vi føler oss heller ikke trygge på at han ikke tar livet sitt. Dette har også skjedd blant flere her.

Han er vel nær å kunne tvangsinnlegges til observasjon. Det er bla derfor jeg mener at fastlegen bør undersøke han.

Gjest kortvarig nick
Skrevet

Han er vel nær å kunne tvangsinnlegges til observasjon. Det er bla derfor jeg mener at fastlegen bør undersøke han.

Javel, tusen takk for hjelpen. Da skal jeg ta en siste krampetrekning etter helga, får håpe det går bra til da. En riktig god helg til deg :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...