Gjest Kattepine Skrevet 26. november 2010 Skrevet 26. november 2010 Jeg er en kvinne på 31 år som lurer på om det faktisk er noe i begrepet post-menstruell?? Jeg sitter her nok engang, uka etter mensen, og kjenner meg energiløs, irritabel og deprimert. Kan dette rett og slett skyldes hormoner i ubalanse, eller bare "lurer" jeg meg selv med dette?? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Selv om de fleste kvinner med psykisk, hormonell uhelse har PMS, finnes det både menstruelle og postmenstruelle kvinner. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Selv om de fleste kvinner med psykisk, hormonell uhelse har PMS, finnes det både menstruelle og postmenstruelle kvinner. Hei! Jeg har hørt så mye om pms, selv tror jeg det er mye overdrivelser og tull med det. Det sier jeg ut fra at jeg selv aldri merker noen ting av de månedtlige hormonelle variasjonene, syklusen. Jeg har tenkt at mangelen på venninner og snakk om sånt sikkert har gjort meg mindre påvirket av prat og overdrivelser. Det er min mann også sikker på. Jeg er en helt vanlig kvinne, født flere barn og har normal syklus, helt regelmessig, har aldri blitt humørsyk og irritabel på bestemte tider, eller sånn at må spise noe usunt osv.... Jeg tror det er mye psykisk og overdrevet dette overføleriet med kvinner som enten har eggløsning eller snart skal ha menstruasjon og som går og sutrer og unnskylder seg med pms. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Men smerter første dag kan man ha, av ulik grad da jo livmorveggens slimhinne blir avstøtt som følge av ingen befruktning. Men det er en dag og mot det finnes god smertelindring. 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Jeg har hørt så mye om pms, selv tror jeg det er mye overdrivelser og tull med det. Det sier jeg ut fra at jeg selv aldri merker noen ting av de månedtlige hormonelle variasjonene, syklusen. Jeg har tenkt at mangelen på venninner og snakk om sånt sikkert har gjort meg mindre påvirket av prat og overdrivelser. Det er min mann også sikker på. Jeg er en helt vanlig kvinne, født flere barn og har normal syklus, helt regelmessig, har aldri blitt humørsyk og irritabel på bestemte tider, eller sånn at må spise noe usunt osv.... Jeg tror det er mye psykisk og overdrevet dette overføleriet med kvinner som enten har eggløsning eller snart skal ha menstruasjon og som går og sutrer og unnskylder seg med pms. ''Jeg tror det er mye psykisk og overdrevet dette overføleriet med kvinner som enten har eggløsning eller snart skal ha menstruasjon og som går og sutrer og unnskylder seg med pms.'' Nå viser du veldig liten empati, for om du ikke har kjent til PMS syndromet så kan du ikke dømme alle andre kvinner ut fra bare din egen erfaring. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 ''Jeg tror det er mye psykisk og overdrevet dette overføleriet med kvinner som enten har eggløsning eller snart skal ha menstruasjon og som går og sutrer og unnskylder seg med pms.'' Nå viser du veldig liten empati, for om du ikke har kjent til PMS syndromet så kan du ikke dømme alle andre kvinner ut fra bare din egen erfaring. Hei! Jeg snakker ut fra meg selv, men jeg har diskutert dette med min mann da han har sine egne tanker om dette, og har hatt erfaringer med andre kvinner enn meg. Jeg har også selv fått med meg mye klaging fra familiemedlemmer og enkelte jenter som sutrer og snakker om sin pms, jeg har da ofte tenkt, "Å hva for noe tull", jeg blir sliten av at man finner på ting å klage over. Det føles sånn, jeg har ikke selv noe problem med å bli gravid og har dermed en normal hormonell balanse i kroppen og jeg føler ikke det minste i løpet av en mnd. unntatt den ene dagen da endometriet blir avstøtt. Dette har min mann mange ganger tatt som en bekreftelse på at mange kvinner, sikkert ikke alle, klager for mye og bruker pms og andre ting som unnskyldning. Det kan være at man i løpet av en mnd kan kjenne noe, men jeg syns det blir en sånn ukultur blant kvinner å klage på dette, da er man jo nesten konstant syk og sånn har ikke naturen ment det. 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Jeg snakker ut fra meg selv, men jeg har diskutert dette med min mann da han har sine egne tanker om dette, og har hatt erfaringer med andre kvinner enn meg. Jeg har også selv fått med meg mye klaging fra familiemedlemmer og enkelte jenter som sutrer og snakker om sin pms, jeg har da ofte tenkt, "Å hva for noe tull", jeg blir sliten av at man finner på ting å klage over. Det føles sånn, jeg har ikke selv noe problem med å bli gravid og har dermed en normal hormonell balanse i kroppen og jeg føler ikke det minste i løpet av en mnd. unntatt den ene dagen da endometriet blir avstøtt. Dette har min mann mange ganger tatt som en bekreftelse på at mange kvinner, sikkert ikke alle, klager for mye og bruker pms og andre ting som unnskyldning. Det kan være at man i løpet av en mnd kan kjenne noe, men jeg syns det blir en sånn ukultur blant kvinner å klage på dette, da er man jo nesten konstant syk og sånn har ikke naturen ment det. Du kan da ikke bare godta en manns syn på kvinners plager, menn har aldri prøvd å ha PMS eller menstruelle plager og vet ikke hva de snakker om. Jeg synes du burde ha et mer åpent sinn om at andre kvinner kan ha månedlige plager selv om du selv er lykkelig fri for slikt. Jeg har heller ingen problemer med å bli gravid og har fått fem barn, PMS og menstruelle plager har vært beskjedne, men allikevel kan jeg god akseptere at andre kvinner kan ha mange flere plager enn det jeg opplever. En av mine venninner var så sterkt plaget at hun lå og kastet opp i en til to dager hver måned. Å fornekte at slike plager er reelle er det samme som å si til en som har sukkersyke at sykdommen bare er ren oppspinn. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Du kan da ikke bare godta en manns syn på kvinners plager, menn har aldri prøvd å ha PMS eller menstruelle plager og vet ikke hva de snakker om. Jeg synes du burde ha et mer åpent sinn om at andre kvinner kan ha månedlige plager selv om du selv er lykkelig fri for slikt. Jeg har heller ingen problemer med å bli gravid og har fått fem barn, PMS og menstruelle plager har vært beskjedne, men allikevel kan jeg god akseptere at andre kvinner kan ha mange flere plager enn det jeg opplever. En av mine venninner var så sterkt plaget at hun lå og kastet opp i en til to dager hver måned. Å fornekte at slike plager er reelle er det samme som å si til en som har sukkersyke at sykdommen bare er ren oppspinn. Hei! Jeg sa ikke at pms ikke finnes, jeg sa det er for mye klaging fra kvinner om sin månedlige syklus. Jeg blir lei av å høre på den klagingen, da flytter jeg meg. Jeg er fullstendig enig med min mann at det er for mye klaging på slike ting fra kvinnehold, jeg har selv registrert kvinner sitte og klage, " å det er så synd på meg nå må jeg unna meg noe godteri", det er mange ulike eksempler. Jeg vet pms finnes, men det er overdrevet denne jamringen fra kvinnehold om pms og symptomene på dette, det var det jeg sa. Hvis jeg fryser litt, klager jeg ikke, men kler på meg, hvis jeg har vondt tar jeg en smertestillende eller en varm dusj, jeg går ikke rundt og klager til min mann og venninner på min egen månedlige syklus, den er naturlig og for de fleste en enkel sak. Unntak finnes sikkert. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Selv om de fleste kvinner med psykisk, hormonell uhelse har PMS, finnes det både menstruelle og postmenstruelle kvinner. Hei! Jeg skjønte ikke hva nhd mente med at det finnes menstruelle og postmenstruelle kvinner, jeg skjønte ikke hva han mener med denne setningen? 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Jeg sa ikke at pms ikke finnes, jeg sa det er for mye klaging fra kvinner om sin månedlige syklus. Jeg blir lei av å høre på den klagingen, da flytter jeg meg. Jeg er fullstendig enig med min mann at det er for mye klaging på slike ting fra kvinnehold, jeg har selv registrert kvinner sitte og klage, " å det er så synd på meg nå må jeg unna meg noe godteri", det er mange ulike eksempler. Jeg vet pms finnes, men det er overdrevet denne jamringen fra kvinnehold om pms og symptomene på dette, det var det jeg sa. Hvis jeg fryser litt, klager jeg ikke, men kler på meg, hvis jeg har vondt tar jeg en smertestillende eller en varm dusj, jeg går ikke rundt og klager til min mann og venninner på min egen månedlige syklus, den er naturlig og for de fleste en enkel sak. Unntak finnes sikkert. Det er derfor jeg sier at du ikke har empati. Jeg klager ikke, jeg heller, jeg har fått påvist tre forskjellige sykdommer som jeg må ta medisin for, men allikevel kan jeg da godt låne øre til medsøstre som klager over problemer som jeg selv synes er bagateller i forhold til å ha vært syk i mange år. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Det er derfor jeg sier at du ikke har empati. Jeg klager ikke, jeg heller, jeg har fått påvist tre forskjellige sykdommer som jeg må ta medisin for, men allikevel kan jeg da godt låne øre til medsøstre som klager over problemer som jeg selv synes er bagateller i forhold til å ha vært syk i mange år. Hei! Jeg tror du forveksler empati og sympati, i dette tilfelle trengs ikke empati, slike kvinner høres veldig godt, men sympatien mangler hos meg på dette området. Fordi det er ikke en og to som klager, jeg har sittet rundt kvinnebord og hørt hvordan de klager til hverandre, dette har vært vanlige kvinner, mødre til barna venner, det blir en slik opphausing av å synes synd på seg selv for en veldig naturlig og god prosess. Det jeg prøver å si er at man jo også kan begynne å innbille seg ting når dette blir gjort til normalen. Man må tenke på at dette er en naturlig prosess og at naturen ikke vil at den kvinnelige delen skal ligge rett ut eller lide seg gjennom en mnd før neste menstrusjon, osv osv, det er med andre ord naturstridig. 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Jeg tror du forveksler empati og sympati, i dette tilfelle trengs ikke empati, slike kvinner høres veldig godt, men sympatien mangler hos meg på dette området. Fordi det er ikke en og to som klager, jeg har sittet rundt kvinnebord og hørt hvordan de klager til hverandre, dette har vært vanlige kvinner, mødre til barna venner, det blir en slik opphausing av å synes synd på seg selv for en veldig naturlig og god prosess. Det jeg prøver å si er at man jo også kan begynne å innbille seg ting når dette blir gjort til normalen. Man må tenke på at dette er en naturlig prosess og at naturen ikke vil at den kvinnelige delen skal ligge rett ut eller lide seg gjennom en mnd før neste menstrusjon, osv osv, det er med andre ord naturstridig. Dette iflg. Bokmålsordboka: '' empati' -en (fra eng., av gr empatheia 'lidelse') (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon el. tankeliv '' '' sympati' m1 (fra gr, se -pati) forståelse, velvilje, mots antipati ha, føle s- for noe'' Nei, jeg forveksler ikke de to ordene, egentlig utfyller betydningen av ordene bare hverandre. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Jeg har hørt så mye om pms, selv tror jeg det er mye overdrivelser og tull med det. Det sier jeg ut fra at jeg selv aldri merker noen ting av de månedtlige hormonelle variasjonene, syklusen. Jeg har tenkt at mangelen på venninner og snakk om sånt sikkert har gjort meg mindre påvirket av prat og overdrivelser. Det er min mann også sikker på. Jeg er en helt vanlig kvinne, født flere barn og har normal syklus, helt regelmessig, har aldri blitt humørsyk og irritabel på bestemte tider, eller sånn at må spise noe usunt osv.... Jeg tror det er mye psykisk og overdrevet dette overføleriet med kvinner som enten har eggløsning eller snart skal ha menstruasjon og som går og sutrer og unnskylder seg med pms. Et godt råd som jeg gir første dag til alle nye behandlere som begynner hos oss: På seg selv kjenner en ingen andre! 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Det er derfor jeg sier at du ikke har empati. Jeg klager ikke, jeg heller, jeg har fått påvist tre forskjellige sykdommer som jeg må ta medisin for, men allikevel kan jeg da godt låne øre til medsøstre som klager over problemer som jeg selv synes er bagateller i forhold til å ha vært syk i mange år. Hei! Og nettopp ordet medsøster brukt i denne forbindelse syns jeg blir sytete, det er nesten så man skal føle seg unormal hvis man ikke lider under sin månedlige syklus. Jeg tror også mødre kan overføre slik pms-holdninger til sine døtre som tar etter sine mødres klager fordi de tror at det skal være sånn. Man bør i det hele tatt som kvinne tenke litt over om det er riktig å klage slik på sin syklus og hvilke ringvirkninger dette får. 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Men smerter første dag kan man ha, av ulik grad da jo livmorveggens slimhinne blir avstøtt som følge av ingen befruktning. Men det er en dag og mot det finnes god smertelindring. Det stemmer ikke - mange kvinner kan ha vondt mye mer enn en dag. Både i dagene før og noen dager ut i menstruasjonen. Selv har jeg hatt alle forskjellige grader av PMS i ulike perioder. Nå trenger jeg aldri ta smertestillende mens tidligere har jeg i perioder måtte ta det flere dager. Har også hatt humørsvigninger i perioder og mannen min merker også på meg (på humøret) at jeg har PMS selv om jeg ikke er bevisst det selv, sier noe eller syter. Så du bør ikke bare bruke din egen erfaring når du uttaler deg så skråsikkert. Bare et råd :-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Et godt råd som jeg gir første dag til alle nye behandlere som begynner hos oss: På seg selv kjenner en ingen andre! Hei! Ja og det har du rett i! Jeg husker det! Men jeg snakker ikke bare ut fra meg selv, jeg snakker ut fra min manns erfaring og min egen erfaring med klaging blant kvinner på sin månedlige syklus. Jeg er glad jeg ikke er mann, gift med en kvinne som klager for jeg hadde nok sagt i fra på en ufølsom måte og jeg er ikke så flink på å være romslig og diplomatisk alltid i mine ordvalg. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Og nettopp ordet medsøster brukt i denne forbindelse syns jeg blir sytete, det er nesten så man skal føle seg unormal hvis man ikke lider under sin månedlige syklus. Jeg tror også mødre kan overføre slik pms-holdninger til sine døtre som tar etter sine mødres klager fordi de tror at det skal være sånn. Man bør i det hele tatt som kvinne tenke litt over om det er riktig å klage slik på sin syklus og hvilke ringvirkninger dette får. Det er helt tydelig at du ikke har vært plaget med pms. Du har nok ikke hatt hetetokter, smerter i magen, angst og depresjon i mange dager hver mnd. Jeg hadde pms 3 uker av mnd 4 uker en lang periode før jeg kom i overgangsalderen. Dattera mi har det ikke. Hun har andre plager som jeg aldri har hatt. 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Og nettopp ordet medsøster brukt i denne forbindelse syns jeg blir sytete, det er nesten så man skal føle seg unormal hvis man ikke lider under sin månedlige syklus. Jeg tror også mødre kan overføre slik pms-holdninger til sine døtre som tar etter sine mødres klager fordi de tror at det skal være sånn. Man bør i det hele tatt som kvinne tenke litt over om det er riktig å klage slik på sin syklus og hvilke ringvirkninger dette får. ''Jeg tror også mødre kan overføre slik pms-holdninger til sine døtre som tar etter sine mødres klager fordi de tror at det skal være sånn.'' Det er ikke nødvendigvis riktig, jeg har aldri klaget og allikevel er datteren min mer plaget av PMS enn det jeg har vært. Du generaliserer overdrevet uriktig fordi du ikke selv har følt slike plager på kroppen og det blir feil overfor dine medsøstre. Ordet medsøster kan brukes i alle sammenhenger, det viser at kvinner har samhold og føler fellesskap. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Dette iflg. Bokmålsordboka: '' empati' -en (fra eng., av gr empatheia 'lidelse') (evne til) innlevelse i et annet menneskes situasjon el. tankeliv '' '' sympati' m1 (fra gr, se -pati) forståelse, velvilje, mots antipati ha, føle s- for noe'' Nei, jeg forveksler ikke de to ordene, egentlig utfyller betydningen av ordene bare hverandre. Hei! ja fra wikipedia legges det vekt på at empati er å forstå det usagte, det som bare kan føles/senses eks andres tanker. Man trenger ikke føle noe, for kvinner snakker høyt om sin syklus og hvor vondt det er, da trengs bare sympati, medfølelse. Sympati er når man føler med en annen i dennes tydelig definerte situasjon. Dette innrømmer jeg at jeg i dette tilfelle mangler, da jeg ikke orker å sitte blant kvinner som klager på sin egen naturlige syklus. Og jeg skal spørre min mann i dag mer om dette. 0 Siter
Gjest 4 mill Nordmenn og Damer i Norge Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Ja og det har du rett i! Jeg husker det! Men jeg snakker ikke bare ut fra meg selv, jeg snakker ut fra min manns erfaring og min egen erfaring med klaging blant kvinner på sin månedlige syklus. Jeg er glad jeg ikke er mann, gift med en kvinne som klager for jeg hadde nok sagt i fra på en ufølsom måte og jeg er ikke så flink på å være romslig og diplomatisk alltid i mine ordvalg. Du snakker ut fra deg selv, din egen og din manns erfaring? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.