Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Det stemmer ikke - mange kvinner kan ha vondt mye mer enn en dag. Både i dagene før og noen dager ut i menstruasjonen. Selv har jeg hatt alle forskjellige grader av PMS i ulike perioder. Nå trenger jeg aldri ta smertestillende mens tidligere har jeg i perioder måtte ta det flere dager. Har også hatt humørsvigninger i perioder og mannen min merker også på meg (på humøret) at jeg har PMS selv om jeg ikke er bevisst det selv, sier noe eller syter. Så du bør ikke bare bruke din egen erfaring når du uttaler deg så skråsikkert. Bare et råd :-) Hei! jeg bruker i høy grad også min manns oppfatning som stemmer med min egen, håper dere oppfatter det også 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Det er helt tydelig at du ikke har vært plaget med pms. Du har nok ikke hatt hetetokter, smerter i magen, angst og depresjon i mange dager hver mnd. Jeg hadde pms 3 uker av mnd 4 uker en lang periode før jeg kom i overgangsalderen. Dattera mi har det ikke. Hun har andre plager som jeg aldri har hatt. Hei! Jeg sa ikke at pms ikke finnes, jeg sa kvinner overdriver! Hvis det var naturlig å lide så mye når skal man så ha sex? Hente overskudd til sex? 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! jeg bruker i høy grad også min manns oppfatning som stemmer med min egen, håper dere oppfatter det også Ja - men han er jo mann :-) han har ihvertfall ikke følt det på kroppen. Og så lenge han bor sammen med ei dame som ikke har problemer så er det jo lett å tenke at det er de andre som overdriver. Nå er ikke dette et samtaleemne i det hele tatt i min omgrangskrets altså så jeg har aldri opplevd at kvinner sitter og snakker og syter om det. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 ''Jeg tror også mødre kan overføre slik pms-holdninger til sine døtre som tar etter sine mødres klager fordi de tror at det skal være sånn.'' Det er ikke nødvendigvis riktig, jeg har aldri klaget og allikevel er datteren min mer plaget av PMS enn det jeg har vært. Du generaliserer overdrevet uriktig fordi du ikke selv har følt slike plager på kroppen og det blir feil overfor dine medsøstre. Ordet medsøster kan brukes i alle sammenhenger, det viser at kvinner har samhold og føler fellesskap. Hei! Jeg føler ikke noe spesielt samhold med et kjønn, jeg kjenner mer på et samhold i menneskeheten, det er uavhengig av kjønn. Jeg syns kjønn av og til kan bli brukt som stengsler, og jeg trives med mennesker uavhengig av kjønn, men jeg finner det ofte lettere å snakke med menn. Det er et uløst mysterium for meg, men jeg skal nå finne ut av det. Jeg håper dere skjønner hva jeg mener med det jeg skriver, det er en ukultur i mine ører, sånn høres det ut, med all den klagingen på naturlige prosesser. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Du snakker ut fra deg selv, din egen og din manns erfaring? Hei! Helt riktig! samt kvinner jeg har hørt snakke seg i mellom om sine mestruasjonssykluser. Jeg har lite å si i slike situasjoner da jeg ikke lider slik det høres ut som majoriteten rundt slike bord gjør. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Ja - men han er jo mann :-) han har ihvertfall ikke følt det på kroppen. Og så lenge han bor sammen med ei dame som ikke har problemer så er det jo lett å tenke at det er de andre som overdriver. Nå er ikke dette et samtaleemne i det hele tatt i min omgrangskrets altså så jeg har aldri opplevd at kvinner sitter og snakker og syter om det. Hei!t Jeg har hørt det i familien og rundt bord på arbeidsplass, samt på barselgruppe som jeg bare var på en gang da jeg ikke orket mer av den kroppslige klagingen. Kanskje var jeg veldig uheldig da, men min trener har også sagt til meg en gang at "I dag er jeg så pms så treningen blir litt etter det". 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Ja - men han er jo mann :-) han har ihvertfall ikke følt det på kroppen. Og så lenge han bor sammen med ei dame som ikke har problemer så er det jo lett å tenke at det er de andre som overdriver. Nå er ikke dette et samtaleemne i det hele tatt i min omgrangskrets altså så jeg har aldri opplevd at kvinner sitter og snakker og syter om det. Hei! Men jeg føler ofte at jeg ikke er som andre og nok en gang bekrefter dette følelsen, men jeg skal spørre min mann senere i dag når han kommer hjem. Ja min mann kan jo ikke føle disse tingene, men er jeg syk er han veldig snill og omsorgsfull, han er ikke noen hard, tøff og ufølsom mann, han er mild og kjærlig, men alt for tullete. Samt har masse empati og elsker kvinner. 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! ja fra wikipedia legges det vekt på at empati er å forstå det usagte, det som bare kan føles/senses eks andres tanker. Man trenger ikke føle noe, for kvinner snakker høyt om sin syklus og hvor vondt det er, da trengs bare sympati, medfølelse. Sympati er når man føler med en annen i dennes tydelig definerte situasjon. Dette innrømmer jeg at jeg i dette tilfelle mangler, da jeg ikke orker å sitte blant kvinner som klager på sin egen naturlige syklus. Og jeg skal spørre min mann i dag mer om dette. Menn kan ikke noe om dette emnet så å spørre din mann om kvinnelige plager og sette lit til hans svar gir overhodet ingen mening da kan du like godt spørre en et spedbarn. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Jeg har hørt så mye om pms, selv tror jeg det er mye overdrivelser og tull med det. Det sier jeg ut fra at jeg selv aldri merker noen ting av de månedtlige hormonelle variasjonene, syklusen. Jeg har tenkt at mangelen på venninner og snakk om sånt sikkert har gjort meg mindre påvirket av prat og overdrivelser. Det er min mann også sikker på. Jeg er en helt vanlig kvinne, født flere barn og har normal syklus, helt regelmessig, har aldri blitt humørsyk og irritabel på bestemte tider, eller sånn at må spise noe usunt osv.... Jeg tror det er mye psykisk og overdrevet dette overføleriet med kvinner som enten har eggløsning eller snart skal ha menstruasjon og som går og sutrer og unnskylder seg med pms. Jeg sliter heller ikke med PMS, men er ikke i tvil om at hormoner kan drive en til vanvidd.... Alle tre gangene jeg var nygravid var jeg komplett "vrak". Da fikk jeg virkelig forståelse for hvordan det kan føles å ha PMS. Folk er så forskjellige, og selv om du (og jeg) ikke plages av det, så skal vi ikke tro at de som plages kun gjør det av psykiske grunner 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Menn kan ikke noe om dette emnet så å spørre din mann om kvinnelige plager og sette lit til hans svar gir overhodet ingen mening da kan du like godt spørre en et spedbarn. Hei! Ja okey, det har du rett i. Da spør jeg min psykiater neste gang. Hun vet nok og kan nok svare meg. Hvor stor % av kvinner mener dere lider/plages hver mnd ? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Jeg har hørt så mye om pms, selv tror jeg det er mye overdrivelser og tull med det. Det sier jeg ut fra at jeg selv aldri merker noen ting av de månedtlige hormonelle variasjonene, syklusen. Jeg har tenkt at mangelen på venninner og snakk om sånt sikkert har gjort meg mindre påvirket av prat og overdrivelser. Det er min mann også sikker på. Jeg er en helt vanlig kvinne, født flere barn og har normal syklus, helt regelmessig, har aldri blitt humørsyk og irritabel på bestemte tider, eller sånn at må spise noe usunt osv.... Jeg tror det er mye psykisk og overdrevet dette overføleriet med kvinner som enten har eggløsning eller snart skal ha menstruasjon og som går og sutrer og unnskylder seg med pms. ''Jeg har hørt så mye om pms, selv tror jeg det er mye overdrivelser og tull med det. Det sier jeg ut fra at jeg selv aldri merker noen ting av de månedtlige hormonelle variasjonene, syklusen.'' Jeg forundrer meg stadig over folk som tror egne erfaringer gir et godt grunnlag til å uttale seg generelt, enten det dreier seg om sykdom, barneoppdragelse, kosthold eller hva som helst annet. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Jeg sa ikke at pms ikke finnes, jeg sa kvinner overdriver! Hvis det var naturlig å lide så mye når skal man så ha sex? Hente overskudd til sex? Det blir jo ikke mye sex hvis man er av dem som har det skikkelig kjipt. Det kan faktisk være vondt å ha sex når man har eggløsning. Jeg er av dem som har hatt vondt 3 dager rundt eggløsningen i alle år og nesten ikke kunne tråkket på det benet på samme siden som eggløsningen har vært og har hatt mye psykiske plager fra eggløsning og til de tre første dagene av mensen. Jeg er ikke enig med deg at kvinner klager mye over eggløsning og mens. Stort sett sier vi noen ord og dermed vet alle hvordan vi har det. Men vi er veldig forskjellige når det gjelder eggløsning og mens. Akkurat som vi har forskjellig pubertet og overgangsalder. Det er endel av livet, men det betyr ikke at vi nyter det likevel. 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Ja okey, det har du rett i. Da spør jeg min psykiater neste gang. Hun vet nok og kan nok svare meg. Hvor stor % av kvinner mener dere lider/plages hver mnd ? Det har jeg ingen formening om, egentlig er det ikke et vanlig samtaletema i min omgangskrets. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Men smerter første dag kan man ha, av ulik grad da jo livmorveggens slimhinne blir avstøtt som følge av ingen befruktning. Men det er en dag og mot det finnes god smertelindring. ''Men det er en dag og mot det finnes god smertelindring.'' Som jeg også sa nedenfor (som NHD sa så mye bedre) - du kan ikke uttale deg om hvordan ting "er" kun ut fra egne erfaringer. Mange er plaget mye lengre enn én dag, og plagene kan være fysiske såvel som psykiske. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Jeg sliter heller ikke med PMS, men er ikke i tvil om at hormoner kan drive en til vanvidd.... Alle tre gangene jeg var nygravid var jeg komplett "vrak". Da fikk jeg virkelig forståelse for hvordan det kan føles å ha PMS. Folk er så forskjellige, og selv om du (og jeg) ikke plages av det, så skal vi ikke tro at de som plages kun gjør det av psykiske grunner Hei! Nei jeg er enig i det, jeg sa da heller ikke at pms ikke eksisterer jeg sier at kvinner nok ofte klager og overdriver litt. Da jeg var gravid følte jeg meg som mest opplagt og så bra at jeg bare ville fortsette å være gravid, det var nesten den beste tiden i mitt liv, det ga mersmak, jeg hadde mer overskudd og tiden etter på var berusende og deilig, med ny morsfølelse og amming. Jeg tenkte da at så bra at naturen har gjort det slik, at også slike som meg som sliter med en hjerneorganisk utviklingsforstyrrelse plutselig våkner og orker mye mer, det virker litt naturlig på meg at naturen har innrettet det sånn. Da får man lyst til å bli gravid, være gravid og til slutt bli mamma. Derfor mener jeg at egentlig skulle kvinners hormoner gi mer overskudd og mer lyst på sex slik at man vil videreføre arten. Det er noe sånt jeg mener men nå må jeg gå. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Hei! Jeg har hørt så mye om pms, selv tror jeg det er mye overdrivelser og tull med det. Det sier jeg ut fra at jeg selv aldri merker noen ting av de månedtlige hormonelle variasjonene, syklusen. Jeg har tenkt at mangelen på venninner og snakk om sånt sikkert har gjort meg mindre påvirket av prat og overdrivelser. Det er min mann også sikker på. Jeg er en helt vanlig kvinne, født flere barn og har normal syklus, helt regelmessig, har aldri blitt humørsyk og irritabel på bestemte tider, eller sånn at må spise noe usunt osv.... Jeg tror det er mye psykisk og overdrevet dette overføleriet med kvinner som enten har eggløsning eller snart skal ha menstruasjon og som går og sutrer og unnskylder seg med pms. ''Jeg har hørt så mye om pms, selv tror jeg det er mye overdrivelser og tull med det.'' Du er egentlig heldig fordi du åpenbart ikke vet hva du snakker om. Jeg gir gladelig bort min PMS. ;-) To-tre dager i måneden opplever jeg livet ganske svart. Mister totalt selvtillitt, humør, alt er tungt og alle rundt meg oppleves som plagsomme idioter. Oppblåst mage og tull med alt. Jeg har generelt meget god impulskontroll, og kontroll på temperementet. De dagene blir det likevel skrekkelig vanskelig å holde seg på matta. Så kommer mensen og alt lysner igjen. Så har jeg nye 3.5 lyse og glade uker. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 ''Men det er en dag og mot det finnes god smertelindring.'' Som jeg også sa nedenfor (som NHD sa så mye bedre) - du kan ikke uttale deg om hvordan ting "er" kun ut fra egne erfaringer. Mange er plaget mye lengre enn én dag, og plagene kan være fysiske såvel som psykiske. Ja ja Snakker man for døve ører så må man gi opp! Men hva dere vil, og heng dere opp, det kunne vært mer tjenlig om dere tok stilling til også det dere ikke vil høre, som jeg prøver å si men som dere ikke klarer å lese/høre/skjønne. Jeg kan ikke forklare det mer/bedre. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Ja ja Snakker man for døve ører så må man gi opp! Men hva dere vil, og heng dere opp, det kunne vært mer tjenlig om dere tok stilling til også det dere ikke vil høre, som jeg prøver å si men som dere ikke klarer å lese/høre/skjønne. Jeg kan ikke forklare det mer/bedre. ''Snakker man for døve ører så må man gi opp!'' Du sier det jo selv. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 ''Jeg har hørt så mye om pms, selv tror jeg det er mye overdrivelser og tull med det.'' Du er egentlig heldig fordi du åpenbart ikke vet hva du snakker om. Jeg gir gladelig bort min PMS. ;-) To-tre dager i måneden opplever jeg livet ganske svart. Mister totalt selvtillitt, humør, alt er tungt og alle rundt meg oppleves som plagsomme idioter. Oppblåst mage og tull med alt. Jeg har generelt meget god impulskontroll, og kontroll på temperementet. De dagene blir det likevel skrekkelig vanskelig å holde seg på matta. Så kommer mensen og alt lysner igjen. Så har jeg nye 3.5 lyse og glade uker. Hei! Jeg har sagt det før, pms eksisterer, men kvinner (noen/mange/jeg vet ikke) overdriver sine månedlige sykluser, tror jeg, det er sytingen jeg er lei av, men jeg er vist den eneste, da får det holde. De som virkelig sliter er det selvfølgelig ikke jeg snakker om. 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 27. november 2010 Skrevet 27. november 2010 Ja ja Snakker man for døve ører så må man gi opp! Men hva dere vil, og heng dere opp, det kunne vært mer tjenlig om dere tok stilling til også det dere ikke vil høre, som jeg prøver å si men som dere ikke klarer å lese/høre/skjønne. Jeg kan ikke forklare det mer/bedre. Vi andre må jo bare akseptere at du har Aspergers syndrom, denne lidelsen kjenner vi lite til, men vi erkjenner at du opplever ting forskjellig fra oss og likeledes må du akseptere at andre kvinner kan ha månedlige plager som du ikke kjenner til. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.