Gå til innhold

Post-menstruell??

Anbefalte innlegg

Gjest verinoca
Skrevet

Hei!

Jeg har hørt så mye om pms, selv tror jeg det er mye overdrivelser og tull med det.

Det sier jeg ut fra at jeg selv aldri merker noen ting av de månedtlige hormonelle variasjonene, syklusen.

Jeg har tenkt at mangelen på venninner og snakk om sånt sikkert har gjort meg mindre påvirket av prat og overdrivelser. Det er min mann også sikker på.

Jeg er en helt vanlig kvinne, født flere barn og har normal syklus, helt regelmessig, har aldri blitt humørsyk og irritabel på bestemte tider, eller sånn at må spise noe usunt osv....

Jeg tror det er mye psykisk og overdrevet dette overføleriet med kvinner som enten har eggløsning eller snart skal ha menstruasjon og som går og sutrer og unnskylder seg med pms.

Må nok slenge meg på dem som setter deg litt på plass nå, pms kan være høyst reellt. Har slitt med det i perioder.

Jeg kan vel ikke si at jeg ikke tror Asperger eksisterer bare fordi verken jeg selv eller min mann kjenner noen som har det?

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

32

• Dorthe

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

Skrevet

Jeg har en venninna som fikk barn da hun var 15 år og visste ingenting, dette er lenge siden altså, og opplevde det vel nesten som deg. Det er ikke en bra opplevelse. Du vet, vanligvis så snakker kvinner sammen om slike ting så man er forberedt. Så det synes jeg var ille at ingen hadde fortalt deg hva som kom til å skje.

Nå har jeg hatt keisersnitt alle tre gangene og fikk litt sjokk første gangen over hvor vondt det var etterpå, med etterveer og vondt i såret og en sur jordmor. Ingen hadde sagt det heller og jeg var 28 år. Litt ubehagelig sa de til meg da jeg spurte.

Nå vet jeg vel det meste om vanlige fødsler også, de kan være veldig forskjellige, noen ligger i to døgn og andre i noen få timer.

Hei!

Ja jeg misforstår en del også slik at hva jeg får med meg er litt forskjellig, mere før enn i dag, men nå er jeg mer obs på problemet. Hører ekstra godt etter og memorerer det som blir sagt ofte, slik at jeg tenker mere på det og evt spør noen, det er til stor hjelp for meg.

Slik at feks selv om jeg hadde hørt om kondom allerede fra jeg var 12 eller 13 år viste jeg ikke hva de ble brukt til før jeg var 18 år, da det gikk et ubehagelig lys opp for meg da en klassevenninne snakket frimodig om at hun foretrakk P-piller og hvorfor.

Jeg husker det veldig godt, jeg ble så sjokkert.

På seminaret jeg var om jenter og asperger nevnte de noe om hvor redd asperger-barn kan bli av misforståelser,feks en jente med asperger hadde blitt livredd i seksualundervisningen da lærer hadde brukt en banan i et eks. (merkelig syns jeg å gjøre det uansett?) Men denne konkrete tenkningen og mange ganger mangel på å dra paralleller skaper misforståelser.

Jeg skjønte ikke en gang hva alle invitasjonen ut betydde, slik at en del av dette tror jeg skyldes en egen oppfattelse av ting og dårlig evne til å kommunisere og formidle, noe som har bedret seg etter at jeg fikk diagnosen asperger og en forståelse av verden som var ny.

Slik at jeg kan ikke klandre noen, det gikk på at ingen viste, men jeg håper andre foreldre med tilsvarende problemer i dag blir fanget opp tidligere.

Skrevet

Hei!

Dette skrev min venninne nå.

"MEN...jeg tenker at kanskje det kan hende at det å si noe s om oppleves "empatisk" kan redusere klagingen? Hvis man sier noe om at man forstår at det må være vanskelig/slitsomt å ha det sånn....eller som jeg sier ofte, " det er ikke bare bare, å ha det sånn"...Eller "det er ikke greit, når det er sånn"...

Vet ikke om det reduserer klagingen..men, tror i alle fall at det å be dem slutte å klage, virker MOT sin hensikt.

Hvis man sier noe som høres forståelsesfullt ut, har de kanskje ikke samme behovet for å klage sin nød..når de føler at man har skjønt hvordan de har det? Er i alle falle en del mennesker som har behov for å "føle seg forstått". Ganske nevrotypisk greie....og veldig vanlig for kvinner. Har lest en del om dette...."

Jeg begynner å skjønne at jeg må oppføre meg mer empatisk nå, særlig hvis det har en preventiv virkning. Jeg tenker i forhold til min mann også, nå er han sliten slik at jeg tror jeg benytter anledningen nå til å gi han en fotmassasje, jeg vil jo gjerne være empatisk bare jeg vet hvordan.

Skrevet

Hei!

Jo og det er det jeg finner vanskelig forenlig med asperger syndrom blant annet.

Men min psykiater og noen andre sier det er feil, man er høyst forskjellig og på forskjellig sted i livet med denne diagnosen.

Derfor sier de, "Hva annet kan det være da?" mens de ser på meg over brillekanten, hvis du skjønner hvordan det ser ut.

Men de jeg kjenner med asperger syndrom har ikke barn de fleste, men en har 4, men hun kjenner jeg ikke.

Jeg syns det er rart at jeg har asperger syndrom, men det er jammen bra at andre ser det for ellers hadde jeg neppe skjønt det selv. Jeg har vanskene men jeg har ikke sånn stemme som Vidar Teisen og jeg kler meg ikke ut som robot, selv om jeg ønsker meg sånn stemme-synth, men jeg tror jeg skal gi den til min sønn for jeg ønsker meg andre ting.

Hva er en stemme-synth?

Skrevet

Hei og hopp! Det er óg noe som heter PMDD - premenstruell dysfory på "norsk". Det er mer betydelige plager enn det å ha "vanlig" pms.

Jeg fikk behandling med Fontex, som er et slags antidepressiva. Jeg tok én dose (husker ikke, men et par tabletter i hvert fall) på dag 7, og én dose på dag 21 i syklusen, tror jeg det var. Det hjalp!!

Få henvisning til en Endokrinolog - hormonlege, på sykehus el.l. De kan sikkert hjelpe deg. Selv om eventuelt ikke hormonprøvene viser voldsomme utslag, kan denne varianten prøves. Ikke alle leger vet om denne, den var ekspremtiell da jeg startet, men - det funket. Du bør óg sjekke Prolaktin-nivået i blodet ditt. Jeg hadde Hyperprolaktinemi, og dette kan være med på å forsterke en "pms i ubalanse".

Lykke til! :)

Skrevet

Hei!

Men smerter første dag kan man ha, av ulik grad da jo livmorveggens slimhinne blir avstøtt som følge av ingen befruktning.

Men det er en dag og mot det finnes god smertelindring.

Viss det er slik som du skriver her du har det, at du har smerter én dag, og at det forsvinner med smertestillende; DA ER DU USEDVANLIG HELDIG!

Uff, jeg hadde trodd at i det minste kvinner hadde bedre forståelse for dette, selv de som ikke har store problemer selv. Disse plagene kan faktisk være så betydelige at jobb og sosialt liv er umulig mens det står på. Og noen, blant annet meg selv, er betydelig plaget i 3 av 4 uker, hver måned. Dvs, nå har jeg fått hjelp, og er mye bedre, men likevel langt mer plaget enn "én dag med smerter, som kan "fixes" med smertestillende!....

Skrevet

Hva er en stemme-synth?

Hei!

Med en stemme-synt kan man forvrenge sin egen stemme slik at når man snakker kan man få den til å høres ut som feks en robot.

Man får mange programmer til pc også for dette, men stemme-synthen kan man gå med.

Jeg liker roboter og klarer å gå som en robot, men jeg pleier ikke å gjøre det siden jeg er voksen. Men hvis jeg ikke hadde hatt barn tror jeg at jeg hadde kjøpt meg et proft robotkostyme og tatt på meg en stemme-synth og brukt dette i ulike settinger. Jeg syns på sett og vis det virker lettere å kommunisere med andre hvis jeg kunne gjort det som robot, altså i rollen av en robot. Jeg ville likt å være en robot i mange sammenhenger, men jeg må istedet være den jeg er, en fin vestkant-frue som min mann sier. Det er både vanskelig og frustrerende i blant, når jeg likevel kommer på så mye snodig å si, som min mann sier. Men jeg har den fordel at de fleste mennesker er snille mot meg, de hjelper meg, inviterer meg osv... selv om jeg er en sosial klossmajor. Jeg tror det henger sammen med at jeg smiler og er høflig.

Skrevet

Viss det er slik som du skriver her du har det, at du har smerter én dag, og at det forsvinner med smertestillende; DA ER DU USEDVANLIG HELDIG!

Uff, jeg hadde trodd at i det minste kvinner hadde bedre forståelse for dette, selv de som ikke har store problemer selv. Disse plagene kan faktisk være så betydelige at jobb og sosialt liv er umulig mens det står på. Og noen, blant annet meg selv, er betydelig plaget i 3 av 4 uker, hver måned. Dvs, nå har jeg fått hjelp, og er mye bedre, men likevel langt mer plaget enn "én dag med smerter, som kan "fixes" med smertestillende!....

Hei!

Jeg var muligens litt lite empatisk, beklager, jeg tenkte nok for kort.

Stakkars deg, du har det nok ikke lett :)

Ja jeg er nok heldig som ikke sliter med sånt.

Men før jeg giftet meg hadde jeg ganske vondt, men det ordnet seg med smertestillende og selv om jeg er syk pleier jeg ikke å si det for jeg vet ikke hvor jeg kjenner hva og hvordan man setter ord på det, det er noe med det også.

Skrevet

Hei!

Nei jeg er enig i det, jeg sa da heller ikke at pms ikke eksisterer jeg sier at kvinner nok ofte klager og overdriver litt.

Da jeg var gravid følte jeg meg som mest opplagt og så bra at jeg bare ville fortsette å være gravid, det var nesten den beste tiden i mitt liv, det ga mersmak, jeg hadde mer overskudd og tiden etter på var berusende og deilig, med ny morsfølelse og amming.

Jeg tenkte da at så bra at naturen har gjort det slik, at også slike som meg som sliter med en hjerneorganisk utviklingsforstyrrelse plutselig våkner og orker mye mer, det virker litt naturlig på meg at naturen har innrettet det sånn.

Da får man lyst til å bli gravid, være gravid og til slutt bli mamma.

Derfor mener jeg at egentlig skulle kvinners hormoner gi mer overskudd og mer lyst på sex slik at man vil videreføre arten. Det er noe sånt jeg mener men nå må jeg gå.

Jeg har vel mer inntrykk av at det er andre som klager over damer med PMS enn at de klager selv ;)

Jeg elsket også å være gravid, men kunne gjerne vært de to-tre første ukene foruten - for da var jeg bare sur og fæl ;-P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...