Gå til innhold

Ambivalens eller bare litt "Vinglepetter"?

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetter
Skrevet

Hva skilles mellom det å være ambivalent og det og "bare" ha problemer med å ta valg. Vingle fram og tilbake, bestemme seg for å stadig ombestemme seg igjen. Er det rett og slett akkurat det samme? Så det å være "Vinglepetter" er det samme som å være ambivalent?

Fortsetter under...

Skrevet

Hei!

Det har jeg lurt på også, leste i en brosjyre til NAV at man ofte har problemer med å ta valg når man har asperger syndrom.

Jeg syns selv jeg er litt ambivalent i min oppfattelse av om jeg har asperger syndrom eller ikke. Når min psykiater sier alt mulig om at det er typisk og det osv...samt når jeg går kurs så oppdager jeg at jeg nok har asperger syndrom, men så plutselig er det som om jeg glemmer det.

Men kanskje dette ikke er ambivalens, ? Men jeg lurer også på forskjellen?

Skrevet

Jeg forbinder det med usikkerhet, det å ikke klare å ta et valg. Det er utrygt å velge det ene fremfor det andre, en vet ikke utfallet. Men om det betyr ambivalemt eller vinglete, vet jeg ikke.

Men har ofte tenkt at når noen tar et valg, og ferdig med det at personen må være trygg på seg selv. Å ta en avgjørelse betyr ansvar, tror det er viktig å jobbe med å bli trygg på seg selv. Da er det lettere å ta ansvar, tror jeg...

Skrevet

ambivalens er å både ville og ikke ville noe f.eks, så det kan føre til vinglepetteroppførsel kanskje

at man ikke klarer velge

Skrevet

ambivalens er å både ville og ikke ville noe f.eks, så det kan føre til vinglepetteroppførsel kanskje

at man ikke klarer velge

Hvis man vil men ikke tør, er det ambivalens da?

Jeg har blitt kaldt ambivalent, men da klarte jeg bare ikke bestemme meg. Kanskje en ambivalent person sier mye "vet ikke"?

Gjest Vinglepetter
Skrevet

at man ikke klarer velge

To sider av samme sak med andre ord.

Annonse

Skrevet

Man kan være ambivalent uten å være vinglete og man kan være vinglete uten å være ambivalent.

Å være ambivalent betyr å ha blannede følelser. F.eks. kan man være ambivalent i forhold til å sende sin ektefelle gjennom mange år på sykehjem. På den ene siden kjenner man lettelse over at ektefellen får det trygt blir tatt hånd om og man selv slipper et ansvar som er blitt for tungt. På den andre siden ønsker man at den man elsker kunne fortsette å bo hjemme og kanskje også at man svikter.

Det er fullt mulig å oppleve en slik ambivalens og likevel være stødig i sine beslutninger. Man har tatt en avgjørelse på hva som er realistisk og riktig i den svært uønskede situasjonen og aksepterer ambivalente følelser som en bivirkning av situasjonen. Tolker man derimot ambivalens som et utrykk for at man har tatt feil avgjørelse, vil man selvfølgelig vingle.

I tunge avgjørelser som innebære stor ambivalens er det naturlig at man trenger tid til å bearbeide følelser, akseptere tap og akseptere at den beste løsningen kanskje ikke vil oppleves som god.

Vingle gjør man når man f.eks. er uttrygg, ikke vet hva man vil, forandrer mening straks man føler det annerledes, ikke takler motstand, ikke er villig til å betale prisen eller oppdager noe annet som man tror er bedre og kaster seg over dette.

En vinglekopp er i mine øyne en person som er kronisk ubesluttsom og/eller som stadig vekk endrer sine avgjørelser. F.eks. en person som begynner på flere utdanninger uten å fullføre noen.

Personer som er besluttsomme og målbevisste er ofte sterkt fokusert på det de anser som viktigst og lite opptatt av hva de ellers måtte gå glipp av. For noen er dessuten besluttsomhet et mål i seg selv. De kan foretrekke å stå ved en ikke optimal avgjøresle fremfor å måtte endre på en avgjørelse som alt er tatt.

Det er ikke uvanlig å være besluttsom på noen områder i livet og vinglete på andre.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...