Gå til innhold

Hvor mye kontakt med søsken som bor langt unna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to søstre som bor ca. 50 mil unna. Jeg ser de en gang i året hvor vi er sammen i et par dager. Så snakker jeg med de i telefon, ca. en halv time 3-4 ganger i året. Er dette vanlig, mye eller lite kontakt med søsken (helsøsken) som bor langt unna?

Skrevet

Alt er normalt. Dere bestemmer selv hvor mye kontakt dere skal ha. Et godt og sterkt forhold kan også tåle å ha lite kontakt.

Skrevet

Hvordan vet du at alt er normalt?

Jeg for min del synes ikke vi har mye kontakt men de uttrykker at de ikke har tid til mer. De har ikke noe dårligere tid enn folk fllest, derfor kunne det vært greit å vite hva som er mest normalt, eller hvor mye kontakt andre har med søsken som bor langt unna men i samme land.

Gjest Feilvare
Skrevet

Har en søster som bor på andre siden av landet. Vi har aldri hatt noen god kontakt. Jeg synes det er litt trist, men jeg føler at vi er så forskjellige personer at det kanskje ikke er noe poeng i å ha nær og hyppig kontakt bare for å ha det.

Jeg skulle ønske at jeg hadde et tett søskenforhold. spesielt da jeg har et anstrengt forhold til mine foreldre.

Gjest adventstid
Skrevet

Jeg ser min søster oftere enn det, og familien min synes jeg har alt for lite kontakt med dem.

Så det er vel forskjell på hva folk synes er greit.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Kontakt med søsken og familie er svært ulik fra familie til familie. Det avhenger vel i hovedsak av hvor godt en trives i lag. Det har bla med felles interesser å gjøre. Kontakt mellom friske mennesker basert på tvang eller plikt har lite for seg. Hvis ikke begge parter føler at det gir en noe, kan en like godt avstå eller begrense det til et minimum.

Generelt hvis en ønsker mer kontakt med noen, bør en spørre seg selv hva en kan gjøre for at det skal være attraktivt for den andre part.

Gjest avstand er uvesentlig
Skrevet

Avstand har ingen betydning for mye eller lite kontakt. Her er det andre faktorer som spiller inn. Jeg har en slektning på andre siden av atlanteren jeg har mye kontakt med. Sms, mail, telefon ol. Av praktiske og økonomiske grunner ser vi hverandre stort sett bare en gang i året.

Men dette har sammenheng med at vi har et godt forhold og ønsker mye kontakt. Har man ikke det ønsket så hjelper det ikke om man bor i samme gata.

Skrevet

Hvordan vet du at alt er normalt?

Jeg for min del synes ikke vi har mye kontakt men de uttrykker at de ikke har tid til mer. De har ikke noe dårligere tid enn folk fllest, derfor kunne det vært greit å vite hva som er mest normalt, eller hvor mye kontakt andre har med søsken som bor langt unna men i samme land.

Jeg ser ikke helt hvilken nytte man har av begrepet "normalt" i denne sammenheng. Vil en fastsettelse av hva som er "normalt" gi deg sterkere kort til å kreve endring?

Poenget er at folk er forskjellige og familier er forskjellig. Hvilken kontakt man har med hverandre bør bestemmes ut fra hva som er hensiktsmessig og ønskelig for begge parter.

I tilfelle relevant:

Pass på at du ikke tar opp at du opplever at dere har for lite kontakt hver gang eller hyppig når dere treffes/snakkes. Slikt kan være svært demotiverende for videre kontakt i seg selv. Vær heller påpasselig med å la dem få vite at du synes det var hyggelig og treffe dem. At du er fornøyd.

mvh

-På Dol av og til
Skrevet

Har en søster som bor på andre siden av landet. Vi har aldri hatt noen god kontakt. Jeg synes det er litt trist, men jeg føler at vi er så forskjellige personer at det kanskje ikke er noe poeng i å ha nær og hyppig kontakt bare for å ha det.

Jeg skulle ønske at jeg hadde et tett søskenforhold. spesielt da jeg har et anstrengt forhold til mine foreldre.

Akkurat sånn har jeg det også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...