Gå til innhold

Mine brev sier at jeg er følsom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Fordi jeg skriver så mye til min psykiater og dette er grunnlaget for våre samtaler, får jeg uttrykt det som er inni meg, på min måte.

Da blir det ikke misforståelser.

Kanskje nettopp derfor vet min psykiater at jeg er et følsomt menneske, men at jeg bare ikke vet hvordan man skal være/gjøre når det kommer til å vise følelser.

Der er jeg klossete og klomsete, jeg kan snu meg vekk når noen har det vondt fordi jeg kjemper med min egen indre smerte. Det er som om det smitter å se noen lide, som om deres smerte inntar meg helt, da blir man fjern, da blir man langt borte fordi man liksom selv blir inntatt av noe vondt og man blir handlingslammet.

Jeg syns det er fint at noen kjenner meg så godt, da føler man seg forstått, for jeg er ikke så kald som min mor tror, jeg bare føler så sterkt, at det blir for sterkt noen ganger, og da er det ikke alltid så lett å handle. Når man ikke gråter når man skal, da kan man bli regnet som kald, men jeg går sjelden forbi noen som har det vondt, men jeg kan bli paralysert av fortvilelse, og nesten fryse til is av sorg, det er vondt å gråte på innsiden.

Min psykiater sier hun har skjønte av mine brev, av våre samtaler veldig fort at jeg er et ytterst følsomt menneske. Det betyr mye for for meg, fordi det er så mye snakk om at aspergere er kalde, fjerne og ufølsomme, selv tenker/lurer jeg noen ganger på at kanskje dette mye er et uttrykk for det motsatte, at man føler for sterkt? Og man føler kanskje på en annen måte? Det er fint med slike psykiater at de tenker selv og ikke bare lar seg blinde/binde av kriterier og absolutter og sterotypier.

Det ene min mann hadde problemer med å godta med diagnosen var det som hadde med mangel på empati, han syns ikke jeg mangler empati, men jeg lurer på om han blander med sympati/medfølelse, men jeg skrev da et langt brev til min psykiater om empati og sympati og det sa hun var fint skrevet. At har man sympati så er det det viktigste, at man har medfølelse med andre når man skjønner at noen har det vondt. Jeg har i vertfall en annerledes empati/sympati.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...