Gå til innhold

Märtha Louise på tv om engler

Anbefalte innlegg

Gjest engelen gabriel
Skrevet

Nei, den ligger godt innenfor vår rekkevidde. Den ligger innenfor ørene våre.

Det er hjernen som spiller deg et puss. Samme komplekse hjerne som kan lære, tenke, utføre de mest utrolige brager, osv osv.

Med vennlig hilsen

Hva er da forskjellen på min hjerne og alle andre sine hjerner? Dette var noe som startet pga av litt ekstreme situasjoner, og etterpå tåler jeg veldig lite før denne "personen" kommer. Jeg greier meg liksom ikke selv lengre, har mistet kontrollen over en del situasjoner. Det har vært episoder hvor jeg har trodd jeg eller mine kom til å dø. Greit å ha en hjelper i slike situasjoner.

Skrevet

Det kan vel tenkes at hjernen har spillt meg et puss, men det høres veldig ulogisk ut. Det er ikke jeg selv som "maner" frem dette, det har skjedd helt av seg selv. F.eks når jeg blir veldig uttrygg er det en som er ved min side og gjør meg tryggere. Er dette rart? Jeg greier ikke å forkaste helt at det ikke er noe der, det er så virkelig og dessuten noe jeg trenger der og da.

Hei!

Ja jeg tror man kan oppleve en sånn trygghet, jeg har gjort det mange ganger, jeg tenker meg det som at Gud passer på meg, på en eller annen måte:)

Dessuten syns jeg mange ganger ting legger seg til rette på forunderlig vis når man legger sitt liv i Guds hånd. Så jeg som tror på Gud tror at han på en måte er tilstede, men det er ikke alltid svarene er der som jeg skulle ønsket.

Feks husker jeg da jeg fikk diagnosen asperger at under julemessen begynte jeg å gråte. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg gråt og jeg ble klar over at det slett ikke hadde gått slik jeg hadde bedt om hele livet. Jeg hadde jo bedt at jeg snart måtte bli kvitt min sosiale klønethet, men til svar fikk jeg: En utviklingsforstyrrelse kalt asperger syndrom. Det gjorde meg trist tvers igjennom, og jeg gråt og sa til Gud at dette kan jeg ikke bære. Slik at svarene er jo ikke alltid som man skulle ønsket.

Skrevet

Hva er da forskjellen på min hjerne og alle andre sine hjerner? Dette var noe som startet pga av litt ekstreme situasjoner, og etterpå tåler jeg veldig lite før denne "personen" kommer. Jeg greier meg liksom ikke selv lengre, har mistet kontrollen over en del situasjoner. Det har vært episoder hvor jeg har trodd jeg eller mine kom til å dø. Greit å ha en hjelper i slike situasjoner.

''Dette var noe som startet pga av litt ekstreme situasjoner, og etterpå tåler jeg veldig lite før denne "personen" kommer. ''

Ja, det er en stress-reaksjon. Noe "skremmenes" skjer, og hvis ikke hjernen din helt forstår/fatter med en gang, så forklarer den det med en "engel", "hjelper" eller hva som helst annet.

Det er ikke noen engel der, du har bare overbelastet hjernen din! ;-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hehe..hele denne tråden får meg til å tenke på gamle dagers hekseprosesser.... ;)

Det går an å vise respekt for andre menneskers tro selv om man selv ikke deler den. En tro er en _tro_, verken mer eller mindre....

Skrevet

Hehe..hele denne tråden får meg til å tenke på gamle dagers hekseprosesser.... ;)

Det går an å vise respekt for andre menneskers tro selv om man selv ikke deler den. En tro er en _tro_, verken mer eller mindre....

''En tro er en _tro_, verken mer eller mindre....''

Enig, men problemet oppstår når folk mener deres :tro: plutselig baserer seg på virkelighet. For eksempel, folk som :tror: på Gud, og mener at homofili er stygt, og derfor skal homofili være ulovlig.

En "gud" eller "en ordre fra Gud" blir ikke virkeligere avhengig av hvor mange som tror på det, eller hvor hardt de tror. Samme med engler - man kan sikkert "føle" dem, men de eksisterer ikke (utenfor hodene våre) bare fordi man "tror" de gjør det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''En tro er en _tro_, verken mer eller mindre....''

Enig, men problemet oppstår når folk mener deres :tro: plutselig baserer seg på virkelighet. For eksempel, folk som :tror: på Gud, og mener at homofili er stygt, og derfor skal homofili være ulovlig.

En "gud" eller "en ordre fra Gud" blir ikke virkeligere avhengig av hvor mange som tror på det, eller hvor hardt de tror. Samme med engler - man kan sikkert "føle" dem, men de eksisterer ikke (utenfor hodene våre) bare fordi man "tror" de gjør det.

Med vennlig hilsen

Det er jo faktisk ikke en levende sjel som vet hva som er sannhet eller ikke, så da synes jeg vi skal respektere hverandre uansett tro eller ikke tro... Det er altfor mange i denne tråden som er virkelig respektløse mot de som av ulike grunner tror på overnaturlige ting...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Det er jo faktisk ikke en levende sjel som vet hva som er sannhet eller ikke, så da synes jeg vi skal respektere hverandre uansett tro eller ikke tro... Det er altfor mange i denne tråden som er virkelig respektløse mot de som av ulike grunner tror på overnaturlige ting...

Enig, Togli.

Veldig viktig å respektere ulike oppfatninger av hva som finnes/ikke finnes og ikke stille opp med noen "fasitsvar".

Skrevet

Enig, Togli.

Veldig viktig å respektere ulike oppfatninger av hva som finnes/ikke finnes og ikke stille opp med noen "fasitsvar".

Godt noen er enig med meg ;)

Jeg kan synes mange ting virker overdrevet jeg også, men jeg innser at jeg tross alt ikke vet alt ;) Dessuten må det være fryktelig vondt å virkelig tro på noe og samtidig oppleve å bli latterliggjort for dette...

Skrevet

''Det er jo faktisk ikke en levende sjel som vet hva som er sannhet eller ikke, så da synes jeg vi skal respektere hverandre uansett tro eller ikke tro... Det er altfor mange i denne tråden som er virkelig respektløse mot de som av ulike grunner tror på overnaturlige ting...''

Når ble uenighet om hva som eksisterer, og spørsmål om det, plutselig "mangel på respekt"?

Og hvor "merkelige" ting kan man tro på, og fremdeles kreve "respekt"? Altså, respekterer du folk som tror på Spaghettimonsteret? Bør de få fri fra jobben på onsdag for å tilbe det?

Jeg er meget klar på at jeg er for religionsfrihet, men det betyr ikke at det er respektløst å stille kritiske spørsmål. Og det er i hvert fall ikke respektløst å foreslå alternative forklaringer til "engler" når noen er stresset.

Med vennlig hilsen

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg kan synes mange ting virker overdrevet jeg også, men jeg innser at jeg tross alt ikke vet alt ;) Dessuten må det være fryktelig vondt å virkelig tro på noe og samtidig oppleve å bli latterliggjort for dette...

''Jeg kan synes mange ting virker overdrevet jeg også, men jeg innser at jeg tross alt ikke vet alt ''

Ja, jeg har også sett noe på TV jeg grøsser av (om ting som ble så overdrevet). Men som deg så godtar jeg at jeg neppe vet alt.

Skrevet

''Det er jo faktisk ikke en levende sjel som vet hva som er sannhet eller ikke, så da synes jeg vi skal respektere hverandre uansett tro eller ikke tro... Det er altfor mange i denne tråden som er virkelig respektløse mot de som av ulike grunner tror på overnaturlige ting...''

Når ble uenighet om hva som eksisterer, og spørsmål om det, plutselig "mangel på respekt"?

Og hvor "merkelige" ting kan man tro på, og fremdeles kreve "respekt"? Altså, respekterer du folk som tror på Spaghettimonsteret? Bør de få fri fra jobben på onsdag for å tilbe det?

Jeg er meget klar på at jeg er for religionsfrihet, men det betyr ikke at det er respektløst å stille kritiske spørsmål. Og det er i hvert fall ikke respektløst å foreslå alternative forklaringer til "engler" når noen er stresset.

Med vennlig hilsen

Å stille kritiske spørsmål er viktig, men å virke nedlatende til de som tror på noe har jeg ikke sansen for (tenker da ikke spesielt på deg i denne tråden;-))

Skrevet

''Jeg kan synes mange ting virker overdrevet jeg også, men jeg innser at jeg tross alt ikke vet alt ''

Ja, jeg har også sett noe på TV jeg grøsser av (om ting som ble så overdrevet). Men som deg så godtar jeg at jeg neppe vet alt.

Det er iallefall arrogant å tro at man har monopol på sannheten ;-)

Skrevet

''men jeg innser at jeg tross alt ikke vet alt ;)''

Men det er da ingen her som engang er i nærheten av å påstå man vet "alt".

Tvertimot.

Derimot er det en del ting vi vet, og vi vet også at når det er veldig mange mulige forklaringer for et "problem", så er det ofte den enkleste som er den rette. Den "enkle" forklaringen er at hjernen spiller oss et puss, og den mest usannsynlige er at det finnes en hel ekstra fantasiverden (som ingen noensinne har kunnet fremvise), og som eksisterer kun under helt spesielle omstendigheter.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Å stille kritiske spørsmål er viktig, men å virke nedlatende til de som tror på noe har jeg ikke sansen for (tenker da ikke spesielt på deg i denne tråden;-))

Men hvor "gærne" syn på verden skal "respekteres"? ;-)

Og hvorfor skal de ikke være åpne for de enkle og kjedelige forklaringene.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er iallefall arrogant å tro at man har monopol på sannheten ;-)

Der fordømmer du omtrent hver eneste religiøse person i verden! :-)

Med vennlig hilsen

Gjest engelen gabriel
Skrevet

''men jeg innser at jeg tross alt ikke vet alt ;)''

Men det er da ingen her som engang er i nærheten av å påstå man vet "alt".

Tvertimot.

Derimot er det en del ting vi vet, og vi vet også at når det er veldig mange mulige forklaringer for et "problem", så er det ofte den enkleste som er den rette. Den "enkle" forklaringen er at hjernen spiller oss et puss, og den mest usannsynlige er at det finnes en hel ekstra fantasiverden (som ingen noensinne har kunnet fremvise), og som eksisterer kun under helt spesielle omstendigheter.

Med vennlig hilsen

Jeg tror at vi har noen "hjelpere" fra denne verdenen som kommer og hjelper oss noen ganger når vi trenger det. Vi har alle tilmålt tid på jorden, derfor kommer vi til et punkt hvor "hjelperen" ikke hjelper oss lengre. Da skal vi dø. Hvis det ikke hadde vært sånn, ville jeg ha vært død for lenge siden.

Gjest gråstein
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Bør de få fri fra jobben på onsdag for å tilbe det?''

Hvis folk får fri fra jobben for å tilbe gud og allah, bør man jo også få fri for å tilbe spaghettimonsteret.

Skrevet

''Det er tydelig at noe feiler henne. Kan det være psykose?

''

Kanskje hun bare tror på engler.

Skrevet

*liker*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...