Gå til innhold

Vin sunt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg ser nå at mye forskning peker i retning av at litt vin er sunt, men så er det andre ting som sier motsatt, det er så forvirrende og vanskelig å gjøre seg opp en mening. Jeg drikker vin, elsker vin, men jeg prøver å finne ut hvor vidt det er sunt. Min psykiater og nhd syns det er helt greit. Men for meg er det sånn at en vane er en vane, jeg tar en enhet rødvin hver dag, fordi jeg da slapper av og hygger meg, samt sover godt, men det er jammen ikke lett å vite hva man bør. Min psykiater sier jeg skal ta et glass vin hver kveld uten å bekymre meg, derfor gjør jeg det. Også tenker jeg på at feks i Italia er dette helt vanlig, litt vin hver dag, det opplevde jeg også i kirken.

Men klipp fra en artikkel nedenfor er jo ikke så hyggelig lesning.

http://www.dinside.no/790187/alkohol-krymper-hjernen-din

Alkoholen krymper hjernen til både menn og kvinner, men verst innvirkning har den på kvinnehjernene. Ifølge de amerikanske forskerne, drakk mennene i studien mer enn kvinnene, men konsekvensene for kvinnenes hjerner var større enn hos mennene. Grunnen til dette tror forskerne kan være at kvinnene som oftest er mindre enn menn, og at de derfor er mer følsomme overfor alkohol.

Også tidligere studier har vist at hulrommene i hjernen blir større med økt alkoholkonsum. Ifølge en studie fra Göttingen universitet i Tyskland, krymper hippocampus når man drikker vin. Hippocampus er den delen av hjernen som har funksjoner knyttet til hukommelse og orientering. Den tyske studien konkluderte også at hippocampus var mer enn ti prosent mindre hos personer som drakk vin enn hos de som drakk øl.

Vin krymper hjernen

Denne studien er en del av Framingham-studien, som de siste 50 årene har fulgt befolkningen i byen Framingham i USA. Målet med akkurat denne delstudien, var å se hvorvidt alkohol beskytter hjernen på samme måte som den kan beskytte mot hjerte- og karsykdommer. Men i stedet for å beskytte, ødelegger altså alkoholen.

Skrevet

Forskning viser at LITT vin er sunt for noe, men usunt for andre ting. Jeg tenker at hvis ett glass vin daglig også gjør deg godt på andre måter i tillegg (du sier at du syns det smaker godt, slapper godt av og sover godt etterpå), så kan det være greit, totalt sett. Problemet for veldig mange er vel at det kan bli vesentlig mer enn ett glass, men at de fortsatt sier til seg selv at det er sunt. Men vindrikking hver eneste dag KAN bli en vane som etterhvert blir en uvane.

hvorfor skjer dette??
Skrevet

Tror du ikke det er snakk om mer enn en alkoholenhet til dagen, her?

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg drikker gjerne litt vin hver dag.

Vel, det blir ikke absolutt hver dag. Men svært ofte et glass om kvelden mens jeg faller til ro for natta.

Skrevet

Innenfor svært mange områder finnes motstridende medisinsk forskning. Så også innen alkoholen.

Jeg er blant dem som tror at ørlite alkohol hver dag, à la ett glass vin, bare er sunt. Men det er ikke tvil om at alkohol generelt også volder mye skade og sorg. Og muligens ville færre få problemer med alkohol dersom forskere helt avviste at litt alkohol kan være bra (en del som har problemer med alkohol klamrer seg antakelig til argumentet om at det er sunt).

Enn så lenge nyter jeg et glass vin både titt og ofte.

Skrevet

Forskning viser at LITT vin er sunt for noe, men usunt for andre ting. Jeg tenker at hvis ett glass vin daglig også gjør deg godt på andre måter i tillegg (du sier at du syns det smaker godt, slapper godt av og sover godt etterpå), så kan det være greit, totalt sett. Problemet for veldig mange er vel at det kan bli vesentlig mer enn ett glass, men at de fortsatt sier til seg selv at det er sunt. Men vindrikking hver eneste dag KAN bli en vane som etterhvert blir en uvane.

Hei!

Jeg har i kveld sjekket, jeg målte/veide min vin og fant ut at mitt vanlige vinglass overskrider en enhet pr kveld.

Jeg tror en enhet er 12 cl, altså 120 gr ca, mitt glass var på 170 gr, og jeg vil ikke si det er av de største vinglasssene jeg har sett.

Når jeg så målte opp til 120 gr, ble dette ganske lite,

Jeg syns det ble kjedelig lite for å si det på en annen måte,

men nå må jeg nok da redusere siden man absolutt ikke under noen omstendighet som kvinne bør drikke mer til daglig. Jeg tenkte da at jeg jo kan jo hoppe over noen dager slik at jeg kan drikke litt mer en annen kveld, det vil jeg tro er okey.

Man bruker 1 1/2 time som kvinne på å forbrenne en enhet alkohol, og uavhengig av str, kan vi drikke mindre enn menn før vi får skadelige virkninger, men jeg antar at det har noe med hormoner å gjøre siden vi er såpass forskjellige fra menn, vi har jo også mere kroppsfett, så det er jo noen forskjeller.

Min mann er veldig fornøyd med hva jeg har funnet ut, og det tenkte jeg før jeg fant det ut,

Uansett så trener jeg og er aktiv, spiser sunt, da min mann er ekstremt opptatt av sunn mat. Hvis han ikke er hjemme forter vi oss å bestille junk-food og kjøper smågodt, men er han her blir det så mye kommentarer at man liksom setter pizzaen i halsen.

Jeg liker peppes pizza av og til og film, men min mann tenker tilsetningsstoffer og usunt trans-fett. Jeg syns man må slappe mere av, men det er mest fint at han er så nøye for da skjerper jeg meg, men min mann grenser vel til en helsefanatiker. han går etter meg og passer på at jeg ikke spiser noe jeg ikke har lov til.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hva er din definisjon av sunt? Lengst mulig liv med deretter brå slutt?

Skrevet

Hei!

Ja noe sånt.

Jeg har sett programmer fra områder i Japan, Hellas og et sted i USA, der mennesker lever lenge, er friske, og klarer seg selv lenge. De hadde høyst ulikt ernæringsinntak og det var også interessant. Da man i Japan spiste mye fisk og Tofu som meg, mens man i Hellas spiste mer kjøtt og drakk vin.

Husker fra den øyen i Japan at det feks ikke var uvanlig å se 90 åringer feie gatene, og ordne sine liv greit selv. Det var så flott å se.

Jeg syns faktisk det med en brå slutt virker deilig, min bestemor fikk det akkurat slik, på handletur på Steinkjær med en venninne, så falt hun om og døde senere samme dag på sykehuset. Akkurat som hun ønsket det, sånt syns jeg er rart, men jeg ble glad.

I USA, husker ikke hvor det var, var det et område med mye adventister, de var vegetarianere og avholds tror jeg å huske, men er ikke helt sikker. Uansett satt jeg igjen med en følelse av at det må være noe mer enn kosthold som er viktig.

Det var det programmet der de viste verdens eldste kirurg som arbeidet fortsatt, han var over 90 år.

Skrevet

Hei!

Ja noe sånt.

Jeg har sett programmer fra områder i Japan, Hellas og et sted i USA, der mennesker lever lenge, er friske, og klarer seg selv lenge. De hadde høyst ulikt ernæringsinntak og det var også interessant. Da man i Japan spiste mye fisk og Tofu som meg, mens man i Hellas spiste mer kjøtt og drakk vin.

Husker fra den øyen i Japan at det feks ikke var uvanlig å se 90 åringer feie gatene, og ordne sine liv greit selv. Det var så flott å se.

Jeg syns faktisk det med en brå slutt virker deilig, min bestemor fikk det akkurat slik, på handletur på Steinkjær med en venninne, så falt hun om og døde senere samme dag på sykehuset. Akkurat som hun ønsket det, sånt syns jeg er rart, men jeg ble glad.

I USA, husker ikke hvor det var, var det et område med mye adventister, de var vegetarianere og avholds tror jeg å huske, men er ikke helt sikker. Uansett satt jeg igjen med en følelse av at det må være noe mer enn kosthold som er viktig.

Det var det programmet der de viste verdens eldste kirurg som arbeidet fortsatt, han var over 90 år.

Når en skal vurdere om noe er sunt, mener jeg også det er riktig å se på de store sakene som død og fravær av langvarig, alvorlig funksjonsnedsettelse.

I den sammenheng er det nå relativt klart at en liten mengde alkohol i form av rødvin er sunt. En liten mengde er ca 7 enheter i uka for en kvinne.

Skrevet

Hei!

Jeg glemte, leve lenge og klare seg selv, jobbe og være aktiv og klar i hodet, og ikke bli senil og dement for tidlig. Ha god hukkomelse osv...

Skrevet

Hei!

Jeg glemte, leve lenge og klare seg selv, jobbe og være aktiv og klar i hodet, og ikke bli senil og dement for tidlig. Ha god hukkomelse osv...

Konklusjonen blir den samme :-) Men det er selvsagt ikke uvesentlig når denne vinen drikkes.

Skrevet

Når en skal vurdere om noe er sunt, mener jeg også det er riktig å se på de store sakene som død og fravær av langvarig, alvorlig funksjonsnedsettelse.

I den sammenheng er det nå relativt klart at en liten mengde alkohol i form av rødvin er sunt. En liten mengde er ca 7 enheter i uka for en kvinne.

Hei!

:) ja da tror jeg at jeg slår meg til ro med det:)takk.

Jeg vil bare forvisse meg om at min hjerne ikke skrumper.

Jeg sa til min mann at jeg da kan spare den ene enhet til neste dag inni mellom, men da lo han og sa jeg finner på mye rart, jeg orker ikke kommentere mer, men hva tror du?

Hvis du har veid opp 120 gr med vin så er ikke det mye, men jeg kan jo være glad for at jeg kan drikke det.

:)

Skrevet

Konklusjonen blir den samme :-) Men det er selvsagt ikke uvesentlig når denne vinen drikkes.

?

Hva mener du?

Skrevet

?

Hva mener du?

Jeg mener at det er visse situasjoner som krever klarere hode enn andre, f. eks. bilkjøring og arbeid. Inntak av vin må ta hensyn til dette.

Skrevet

Hei!

Tenker du kanskje på til mat?

Jeg drikker den ikke til mat da jeg ikke spiser så sent, men jeg spiser kanskje nøtter eller sjokolade eller ost (men det siste kun når min mann ikke er hjemme for han tror ikke jeg tåler melk) Og jeg orker ikke argumentere mot tusen gode ord og råd.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Er det antioksidantene eller rusen som er sunn?

Det er antioksidanter i te også. Er ikke det like sunt?

Skrevet

Jeg mener at det er visse situasjoner som krever klarere hode enn andre, f. eks. bilkjøring og arbeid. Inntak av vin må ta hensyn til dette.

Hei!

ja ja, det vet jeg.

Jeg leser på dagen og kjører ikke bil med alkohol, men jeg viste ikke det før så jeg har kjørt bil på alkohol, men det gikk bra. Jeg trodde man kunne kjøre bil etter et glass vin, men en enhet alkohol gir meg en promille på over 0,5 over det egentlig, og da begynner man å se utydelig, i følge symptomer, det er nok fordi jeg veier 45 og er 1,55 høy, at jeg tåler så lite med andre ord.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

:) ja da tror jeg at jeg slår meg til ro med det:)takk.

Jeg vil bare forvisse meg om at min hjerne ikke skrumper.

Jeg sa til min mann at jeg da kan spare den ene enhet til neste dag inni mellom, men da lo han og sa jeg finner på mye rart, jeg orker ikke kommentere mer, men hva tror du?

Hvis du har veid opp 120 gr med vin så er ikke det mye, men jeg kan jo være glad for at jeg kan drikke det.

:)

Siden du skriver at det er mange alkoholikere i familine din, synes jeg det høres litt skummelt ut at du føler du må ha vin hver dag.

Skrevet

Er det antioksidantene eller rusen som er sunn?

Det er antioksidanter i te også. Er ikke det like sunt?

Hei!

I dag stod det i avisen at et Notch-molekyl blir hemmet av alkohol,og dette fører til mindre dannelse av glatt muskelatur i arterier, som i sin tur kan virke gunstig på hjerte og karsykdommer (rask forklaring) sammenhengen er påvist fra museforsøk, les mer på forskning.no

Rusen er neppe sunn.

Grønn te er full av antioksidanter jeg drikker det på dagtid, men vin smaker mye bedre syns jeg da.

Skrevet

Hei!

Jeg har i kveld sjekket, jeg målte/veide min vin og fant ut at mitt vanlige vinglass overskrider en enhet pr kveld.

Jeg tror en enhet er 12 cl, altså 120 gr ca, mitt glass var på 170 gr, og jeg vil ikke si det er av de største vinglasssene jeg har sett.

Når jeg så målte opp til 120 gr, ble dette ganske lite,

Jeg syns det ble kjedelig lite for å si det på en annen måte,

men nå må jeg nok da redusere siden man absolutt ikke under noen omstendighet som kvinne bør drikke mer til daglig. Jeg tenkte da at jeg jo kan jo hoppe over noen dager slik at jeg kan drikke litt mer en annen kveld, det vil jeg tro er okey.

Man bruker 1 1/2 time som kvinne på å forbrenne en enhet alkohol, og uavhengig av str, kan vi drikke mindre enn menn før vi får skadelige virkninger, men jeg antar at det har noe med hormoner å gjøre siden vi er såpass forskjellige fra menn, vi har jo også mere kroppsfett, så det er jo noen forskjeller.

Min mann er veldig fornøyd med hva jeg har funnet ut, og det tenkte jeg før jeg fant det ut,

Uansett så trener jeg og er aktiv, spiser sunt, da min mann er ekstremt opptatt av sunn mat. Hvis han ikke er hjemme forter vi oss å bestille junk-food og kjøper smågodt, men er han her blir det så mye kommentarer at man liksom setter pizzaen i halsen.

Jeg liker peppes pizza av og til og film, men min mann tenker tilsetningsstoffer og usunt trans-fett. Jeg syns man må slappe mere av, men det er mest fint at han er så nøye for da skjerper jeg meg, men min mann grenser vel til en helsefanatiker. han går etter meg og passer på at jeg ikke spiser noe jeg ikke har lov til.

Her står det at Norge definerer en alkoholenhet til 15 cl :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Alkoholenhet

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...