Gå til innhold

Vin sunt

Anbefalte innlegg

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

I dag stod det i avisen at et Notch-molekyl blir hemmet av alkohol,og dette fører til mindre dannelse av glatt muskelatur i arterier, som i sin tur kan virke gunstig på hjerte og karsykdommer (rask forklaring) sammenhengen er påvist fra museforsøk, les mer på forskning.no

Rusen er neppe sunn.

Grønn te er full av antioksidanter jeg drikker det på dagtid, men vin smaker mye bedre syns jeg da.

''Rusen er neppe sunn''

Det kan jo diskuteres ;-)

Skrevet

Siden du skriver at det er mange alkoholikere i familine din, synes jeg det høres litt skummelt ut at du føler du må ha vin hver dag.

Hei!

Ja og dette vet min psykiater alt om,

Jeg tror hun mener noe om at man har mindre fare for å utvikle avhengighet ved asperger syndrom, men jeg vet ikke hvor hun har den oppfatningen fra, hun er i vertfall helt sikker på at jeg bør ta et glass vin hver dag.

Jeg har nevnt min genetiske arv osv...hun vet alt det, men kanskje hun tenker på helheten og hun kjenner meg ganske godt, jeg vet ikke helt?

Å ja det er en ting til ja, jeg tåler lite, har mulig med noe genetisk å gjøre, og det er vist så bra, det kan være hun tenker på det også, samt at min mann passer så veldig på alt, men jeg kunne da godt lurt meg til å drikke uten at han merker det, så jeg vet ikke.

Jeg leste nå at økningen er stor blant kvinner og alkoholmisbruk/avhengighet, da kvinner lettere blir avhengig av alkohol enn menn og er flinke til å skjule og holde en fasade leste jeg.

Egentlig tror jeg at jeg klarer å passe dette, kanskje nettopp fordi jeg har sett det katastrofale ved å drikke seg til uansvarlighet og ødelagte liv.

Jeg var avhold hele livet til for 5 år siden ca, eller 4, jeg husker ikke helt nå. Men det var etter at jeg leste en bok av Fedon Lindberg og jeg tenkte at min families misbruk for være deres sak og ikke min, dermed begynte jeg å drikke vin, noe jeg litt hadde savnet da man også i klostrene koser seg med god vin inni mellom.

Skrevet

''Rusen er neppe sunn''

Det kan jo diskuteres ;-)

Hei!

nei jeg tror ikke det?

Det eneste som er sunt med den er at min mann liker når jeg lukter vin, det syns han vist nok er sexy også skjønner du kanskje resten.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Ja og dette vet min psykiater alt om,

Jeg tror hun mener noe om at man har mindre fare for å utvikle avhengighet ved asperger syndrom, men jeg vet ikke hvor hun har den oppfatningen fra, hun er i vertfall helt sikker på at jeg bør ta et glass vin hver dag.

Jeg har nevnt min genetiske arv osv...hun vet alt det, men kanskje hun tenker på helheten og hun kjenner meg ganske godt, jeg vet ikke helt?

Å ja det er en ting til ja, jeg tåler lite, har mulig med noe genetisk å gjøre, og det er vist så bra, det kan være hun tenker på det også, samt at min mann passer så veldig på alt, men jeg kunne da godt lurt meg til å drikke uten at han merker det, så jeg vet ikke.

Jeg leste nå at økningen er stor blant kvinner og alkoholmisbruk/avhengighet, da kvinner lettere blir avhengig av alkohol enn menn og er flinke til å skjule og holde en fasade leste jeg.

Egentlig tror jeg at jeg klarer å passe dette, kanskje nettopp fordi jeg har sett det katastrofale ved å drikke seg til uansvarlighet og ødelagte liv.

Jeg var avhold hele livet til for 5 år siden ca, eller 4, jeg husker ikke helt nå. Men det var etter at jeg leste en bok av Fedon Lindberg og jeg tenkte at min families misbruk for være deres sak og ikke min, dermed begynte jeg å drikke vin, noe jeg litt hadde savnet da man også i klostrene koser seg med god vin inni mellom.

Du skal høre på psykiateren din og ikke på meg :-)

Jeg synes det høres mye ut og drikke hver dag, men jeg hører jo på venninner at det er vanlig å ta seg et glass vin hver dag.

Jeg kommer ikke på det en gang, selv om kartongen står oppå kjøleskapet og det er enkelt og bare ta et glass.

Men kanskje det er løsningen for å bli tideligere trøtt om kvelden?

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

nei jeg tror ikke det?

Det eneste som er sunt med den er at min mann liker når jeg lukter vin, det syns han vist nok er sexy også skjønner du kanskje resten.

''nei jeg tror ikke det?''

Neida, det er jo ikke det for de som har problemer. Jeg tenkte mest at det er sunt å kjenne den avslappende følelsen et glass vin gir for dem som bruker det fornuftig :-)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

''nei jeg tror ikke det?''

Neida, det er jo ikke det for de som har problemer. Jeg tenkte mest at det er sunt å kjenne den avslappende følelsen et glass vin gir for dem som bruker det fornuftig :-)

Og ja, jeg skjønner resten ;-))

Jeg får klager på at jeg drikker for lite :-)

Skrevet

Det er ikke godt å vite hva man skal tro.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=558903

Hei!

Nei det har du rett i,

men uansett greit å tenke på dette og i vertfall ikke la seg friste av mer enn en enhet pr dag. Jeg leste også artikler og undersøkelser som nettopp har sett på sammenhenger mellom moderat alkoholkonsum og økt fare for kreft hos spesielt kvinner, eks. livmorhalskreft og brystkreft, men det man også må huske på i slike sammenhenger er jo om det er en sammenheng forøvrig mellom lav ammefrekvens (særlig de med lav utdanning), mange seksualpartnere osv... fordi dette er jo også faktorer som øker kreftforekomst, da feks amming beskytter mot brystkreft, samt at det er vist at det er lite livmorhalskreft blant nonner, som i snitt ikke har hatt mange seksualpartenere, hvis de har hatt noen i det hele tatt da.

Selv har jeg jo en defekt tror jeg, fordi jeg blir så fort svimmel av alkohol, min mann ler hvis jeg tar 2 glass, så det gjør jeg ikke så ofte. Jeg har derfor lurt på om jeg kanskje tåler alkohol litt dårligere enn andre, men på den andre siden, skal man jo hygge seg og glede er det jo også helse i.

Skrevet

Og ja, jeg skjønner resten ;-))

Jeg får klager på at jeg drikker for lite :-)

:)

Skrevet

Du skal høre på psykiateren din og ikke på meg :-)

Jeg synes det høres mye ut og drikke hver dag, men jeg hører jo på venninner at det er vanlig å ta seg et glass vin hver dag.

Jeg kommer ikke på det en gang, selv om kartongen står oppå kjøleskapet og det er enkelt og bare ta et glass.

Men kanskje det er løsningen for å bli tideligere trøtt om kvelden?

Hei!

Ja jeg kjøper ikke sånn pappkartonger jeg, for jeg syns vin smaker best fra flaske. Jeg vet ikke det gir meg en bedre følelse, jeg er ikke sikker på at jeg hadde kjent noen forskjell.

Slik at den flasken ser jeg godt, når den står i kjøleskapet eller på benken og jeg glemmer ikke det, dessuten er jeg det man kaller et vanedyr.

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Dø skal man uansett, så hvorfor ikke kose seg litt underveis, om det uansett ikke gjør noe særlig fra eller til totalt sett? ;)

Sant nok, men om det er sunt eller ikke kan nå diskuteres da.

Jeg vet forresten om en alkoholiker som ble 103 år, så det kan nå ihverfall ikke ha skadet han :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...