Gå til innhold

Offentlig eller privat helsehjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest Littbitter
Skrevet

Hei. Jeg er ei jente på 26 år som sliter en god del psykisk. Tungsinn, søvnproblemer, forskrudd forhold til mat og kropp, nærhet til andre og ganske mye indre uro. Dette startet da jeg i en periode på flere år ble utsatt for grove seksuelle overgrep som tenåring. For ca et år siden bestemte jeg meg for og ta tak i problemene mine noe som var en kjempe stor greie, for jeg hadde aldri snakket med noen om dette før. Jeg kontaktet fastlegen, men måten jeg ble møtt på der var så nedverdigende at droppet hele tanken på videre hjelp. Jeg ble snakket til som om jeg var direkte evneveik, fikk tredd hele helse Norges ressursproblematikk på mine skuldre, og siden jeg verken hadde selvmordstanker eller stemmer i hodet vurderte han det slik at det ikke var grunnlag for å henvise meg videre. Fikk dog tilbud om gynekologisk undersøkelse, jeg takket pent nei og byttet fastlege straks jeg kom hjem. Men nå er saken den at jeg igjen føler at jeg kunne hatt nytte av behandling, men jeg nekter å måtte trygle, be og påberope meg problemer som ikke er reelle får å få noen skarve samtaler hos en psykolog. Så spørsmålet mitt blir da, kan et privat behandlingstilbud være en grei løsning? Det koster jo en del, men å investere i egen helse er kanskje ikke en dårlig ide? Og kjenner du til noen behandlingsmetoder som egner seg bra for overgrepsutsatte/ traumatiserte? Eventuelt vet du om behandlere/ behandlingssteder hvor de er flinke på dette? Det er et kaos av informasjon om temaet på nettet, så det er virkelig ikke til å bli klok på. Bor i Oslo. Takker for svar.

Skrevet

Hei,

Først og fremst - vær stolt over at du har tatt tak i det, og at du gjorde noe. Måten du ble møtt på av legen er under enhver kritikk. Slikt skal naturlignok ikke skje.

Et tips kan være å skrive ned noe (som et slags brev) og vise til den nye legen din. Du kan skrive at "jeg orker ikke fortelle alt, men jeg trenger en henvisning til en psykolog for å bearbeide dette, for det gir meg problemer".

Alt etter hva som skjedde deg kan du ta kontakt med http://www.dixi.no eller http://www.sentermotincest.no/ - begge er meget dyktige, og kan også helt sikkert komme med forslag.

Ønsker deg alt godt!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Du har alt fått noen gode råd. Fikk bare så utrolig lyst til å si at sånne leger ikke burde fått iføre seg den hvite frakken! Herregud, du er blitt utsatt for noe helt forferdelig ingen skal måtte oppleve - det er fullstendig reelle problemer og ikke noe du finner på!

Det er virkelig totalt unødvendig at du skal måtte bruke massevis av penger for privathjelp; du har i høyeste grad krav på henvisning til DPS-poliklinikk! Herlighet for en idiot av en lege som trodde at en GU kunne løse alt. Er det seriøst mulig sier jeg bare...

Ikke aksepter å bli overlatt til deg selv slik! Kontakt fastlegen din. Jeg skjønner kjempegodt at du er nervøs med det du har opplevd av din tidligere lege, men du kommer ikke noen vei i det offentlige uten å gå til legen. Jeg byttet selv fastlege nettopp fordi den jeg hadde sa alt dette pølsevevet om resurser, at alle hun henviste hadde fått avslag, at det var så lange køer at hun ikke så noe poeng i å henvise meg til poliklinikken! I stedet ga hun meg en liste over private psykiatere og psykologer som hadde kommunal driftsavtale, og avsluttet konsultasjonen. Det var dråpen for meg. Jeg byttet fastlege nesten litt på måfå, og det snudde alt! Jeg truet meg dit, og møtte masse forståelse og empati. Han sendte en utfyllende henvisning på rappen, og jeg hadde time innen to mnd! Det nytter ikke at leger lar være å henvise fordi det er mange om plassene, for da vil ikke behovet i samfunnet forbli synlig. Og for ditt vedkommende så tror jeg du ville fått en plass!

Det er bra å investere i helsa, men da ville jeg heller kjøpt medlemsskap på treningsstudio og brukt det. Vi unge skal ikke være prisgitt sparepengene våre for å få helsehjelp!

Jeg håper du klarer å gå til din nye legen din etter hvert. Hvis denne også er et dustehode, så bytt igjen.

Skrevet

Hei.

Dumt at du ble møtt på en dårlig måte da du ville søke hjelp første gang. Bra at du ikke gir deg så lett.

I Oslo er det mange gode privatpraktiserende behandlere med driftstilskudd. Det betyr at du trenger henvisning til psykolog fra fastlegen din og deretter sender hendvendelser/søknadsbrev til behandlere som står på Helse Sør-Øst sin nettside. Hvis du får innpass hos en med drifsstøtte betaler du bare egenandelen som er på ca 1800 kroner i året.

Hvis du har en epostadresse kan jeg sende deg navn på en del behandlere som skal være flinke hvis du gir meg litt tid.

Skrevet

Hei.

Dumt at du ble møtt på en dårlig måte da du ville søke hjelp første gang. Bra at du ikke gir deg så lett.

I Oslo er det mange gode privatpraktiserende behandlere med driftstilskudd. Det betyr at du trenger henvisning til psykolog fra fastlegen din og deretter sender hendvendelser/søknadsbrev til behandlere som står på Helse Sør-Øst sin nettside. Hvis du får innpass hos en med drifsstøtte betaler du bare egenandelen som er på ca 1800 kroner i året.

Hvis du har en epostadresse kan jeg sende deg navn på en del behandlere som skal være flinke hvis du gir meg litt tid.

Det er variable erfaringer med selvhjelpssentre som smi. Jeg ville kanskje styrt unna disse i første omgang, da miljøet på disse stedene ikke alltid er like godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...