Gå til innhold

Psykodynamikere i Trondheim

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forstått det slik at det er to "retninger" innenfor psykodynamisk terapi i Norge, representert ved Norsk psykoanalytisk forening og Institutt for psykoterapi. Er det riktig at sistnevnte er de minst ortodokse?

Kan noen anbefale gode psykodynamikere i Trondheim?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

1. Ja, det er korrekt.

2. Anne Leira.

Skrevet

1. Ja, det er korrekt.

2. Anne Leira.

Takk for svar. Jeg har et par spørsmål til:

1) Siden dette kan dreie seg om langvarig behandling ønsker jeg først å ha en prøvetime med f.eks. tre ulike behandlere (jeg er innforstått med at jeg ikke vil få noen refusjon for betalingen). Er det en rimelig forespørsel i forhold til behandlerne?

2) Grunnen til at jeg er interessert i psykodynamisk terapi er at det dreier seg om problemer mye knyttet til identitet og selvfølelse, samt at jeg setter det i sammenheng med spesifike hendelser og relasjoner i barndommen. Det dreier seg spesielt om en ting jeg tror de fleste behandlere vil klassifisere som traume og som jeg ennå har problemer med å forholde meg til og oppleve som virkelig; jeg ønsker altså å bearbeide dette. Samtidig er jeg redd for å grave meg ned i problemer, og jeg har konkrete områder hvor jeg ønsker at jeg hadde andre reaksjoner og annen adferd. Jeg har ikke noe imot en pragmatisk og målrettet terapi, men jeg er samtidig redd for å hoppe bukk over det jeg mener er viktige problemer fra barndommen. Er det andre terapiformer som kan være egnet? Vet du også om gode terapeuter innenfor disse retningene?

Gjest Mattiasen
Skrevet

Takk for svar. Jeg har et par spørsmål til:

1) Siden dette kan dreie seg om langvarig behandling ønsker jeg først å ha en prøvetime med f.eks. tre ulike behandlere (jeg er innforstått med at jeg ikke vil få noen refusjon for betalingen). Er det en rimelig forespørsel i forhold til behandlerne?

2) Grunnen til at jeg er interessert i psykodynamisk terapi er at det dreier seg om problemer mye knyttet til identitet og selvfølelse, samt at jeg setter det i sammenheng med spesifike hendelser og relasjoner i barndommen. Det dreier seg spesielt om en ting jeg tror de fleste behandlere vil klassifisere som traume og som jeg ennå har problemer med å forholde meg til og oppleve som virkelig; jeg ønsker altså å bearbeide dette. Samtidig er jeg redd for å grave meg ned i problemer, og jeg har konkrete områder hvor jeg ønsker at jeg hadde andre reaksjoner og annen adferd. Jeg har ikke noe imot en pragmatisk og målrettet terapi, men jeg er samtidig redd for å hoppe bukk over det jeg mener er viktige problemer fra barndommen. Er det andre terapiformer som kan være egnet? Vet du også om gode terapeuter innenfor disse retningene?

Dette hørtes interessant ut , har aldri hørt om psykodynamikere jeg, hehe, er det velkjent behandlingsform?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...