Gå til innhold

NHD. Varige skader etter voldtekt?

Anbefalte innlegg

Gjest håper du kan svare
Skrevet

Jeg har aldri turt å stille dette spørsmålet til legen, men nå blir jeg bekymret. Rundt påsketider i år ble jeg voldtatt. Var ganske vondt i 2-3 dager i underlivet etterpå og småblødde i 2 dager ca. Leverte en kontroll-urinprøve etter å ha hatt en urinveisinfeksjon og i dag fikk jeg vite at det var mikroskopiske blodfunn i den, og at jeg måtte levere enda en. Det var ellers ikke noen spor etter urinveisinfeksjon lenger. Jeg har aldri vært gravid eller brukt prevansjonsmidler. Menstruasjon har alltid vært regelmessig. Ikke har jeg hatt nyresteinplager og det var ikke noe unormalt med lever blodprøvene o.s.v...

Er det mulig å få skader eller kjønnsykdommer etter en voldtekt som fører til blod i urinen et halvt år senere? Gynekologiske undersøkelse er fryktelig skremmendes.

Skrevet

Ble du undersøkt etter voldtekten? Jeg forstår det om du ikke fikk det gjort, for sånt er jo veldig skremmende etterpå.

Jeg skulle ikke tro de funnet av ørsmå mengder blod i urinen behøver å være bekymringsverdig. En urinveisinfeksjon kan gi slike spor, men jeg er ikke helsepersonell så jeg vil ikke spekulere for mye. Ville jo anbefalt deg å få gjort en gu, men om det virker uoverkommelig - forlang å få det gjort i narkose. Jeg må det selv.

Gjest håper du kan svare
Skrevet

Ble du undersøkt etter voldtekten? Jeg forstår det om du ikke fikk det gjort, for sånt er jo veldig skremmende etterpå.

Jeg skulle ikke tro de funnet av ørsmå mengder blod i urinen behøver å være bekymringsverdig. En urinveisinfeksjon kan gi slike spor, men jeg er ikke helsepersonell så jeg vil ikke spekulere for mye. Ville jo anbefalt deg å få gjort en gu, men om det virker uoverkommelig - forlang å få det gjort i narkose. Jeg må det selv.

Ikke undersøkt etterpå nei. Tok noen uker før jeg turde å fortelle noen hva som hadde skjedd. Opplevde en annen voldtekt også noen år tidligere. For alt jeg vet kan jeg vel ha både aids, gonore og klamydia. Men det er nesten heller slik at jeg vil heller dø, enn å gjennomføre en slik undersøkelse... Narkose høres også skummelt ut når en vet hva som skal skje...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er sikker på at dette ikke har noe med voldtekten å gjøre. Mikroskopisk funn av blod kan ha mange årsaker, mest sannsynlig fo rdeg er at det er kort tid siden infeksjonen.

Skrevet

Ikke undersøkt etterpå nei. Tok noen uker før jeg turde å fortelle noen hva som hadde skjedd. Opplevde en annen voldtekt også noen år tidligere. For alt jeg vet kan jeg vel ha både aids, gonore og klamydia. Men det er nesten heller slik at jeg vil heller dø, enn å gjennomføre en slik undersøkelse... Narkose høres også skummelt ut når en vet hva som skal skje...

Jeg skjønner den følelsen av å føle kontroll, og det er jo klart at men ikke gjør når man er bedøvd. Alternativet kan være å bruke noe beroligende i en litt stor dose før en slik undersøkelse. En del har nytte av å møte legen som skal gjøre undersøkelsen for å bli kjent og trygg før selve undersøkelsen blir gjort.

Når det kommer til narkose, så har jeg tenkt at det er så pass mange i ronmmet at ingen vil få anledning til å gjøre noe galt. Det vil være anestesisykepleier, anestesilege, operasjoonssykepleier og gynekolog - jeg vil alltid at en kvinnelig lege gjør undersøkelsen selv om jeg ikke er med. Ikke spør hva operasjonssykepleieren har å gjøre der, for det er jo ikke snakk om kirurgi. Men det må jeg nok bare lure på... Nei, man må selvsagt bestemme selv!

Ingen tvinger deg til noe, men det er nå de tankene jeg gjorde meg...

Gjest håper du kan svare
Skrevet

Jeg skjønner den følelsen av å føle kontroll, og det er jo klart at men ikke gjør når man er bedøvd. Alternativet kan være å bruke noe beroligende i en litt stor dose før en slik undersøkelse. En del har nytte av å møte legen som skal gjøre undersøkelsen for å bli kjent og trygg før selve undersøkelsen blir gjort.

Når det kommer til narkose, så har jeg tenkt at det er så pass mange i ronmmet at ingen vil få anledning til å gjøre noe galt. Det vil være anestesisykepleier, anestesilege, operasjoonssykepleier og gynekolog - jeg vil alltid at en kvinnelig lege gjør undersøkelsen selv om jeg ikke er med. Ikke spør hva operasjonssykepleieren har å gjøre der, for det er jo ikke snakk om kirurgi. Men det må jeg nok bare lure på... Nei, man må selvsagt bestemme selv!

Ingen tvinger deg til noe, men det er nå de tankene jeg gjorde meg...

Heller narkose enn våken... Men det er skummelt å gi fra seg kontrollen. Hvordan opplevde du dette følesesmessig? Helt ærlig? Tror jeg ville fått en følelse av å være pysete og sær, om jeg måtte i narkose på sykehuset for en GU. Men bare synet av en GU-stol får det til å knyte seg i magen min. Synes det ser mer ut som et torturredskap.

Gjest Elextra
Skrevet

Heller narkose enn våken... Men det er skummelt å gi fra seg kontrollen. Hvordan opplevde du dette følesesmessig? Helt ærlig? Tror jeg ville fått en følelse av å være pysete og sær, om jeg måtte i narkose på sykehuset for en GU. Men bare synet av en GU-stol får det til å knyte seg i magen min. Synes det ser mer ut som et torturredskap.

Tror det skal mye til å få narkose for vanlig GU, med mindre du er på privat sykehus og betaler narkoseteamet selv.

Skrevet

Tror det skal mye til å få narkose for vanlig GU, med mindre du er på privat sykehus og betaler narkoseteamet selv.

Ifølge min kamerat som er anestesisykepleier, er det ikke veldig uvanlig at kvinner legges i narkose for GU. Dvs., de får ikke narkose i den forstand, men en lettere variant av sovemedisin. Borte blir man, i alle fall. De har 1-2 i uka på et mindre sykehus.

Gjest Elextra
Skrevet

Ifølge min kamerat som er anestesisykepleier, er det ikke veldig uvanlig at kvinner legges i narkose for GU. Dvs., de får ikke narkose i den forstand, men en lettere variant av sovemedisin. Borte blir man, i alle fall. De har 1-2 i uka på et mindre sykehus.

Ok, det var nytt for meg, jeg kjenner bare til én som ønsket narkose og ikke fikk (etter hva jeg hørte).

Skrevet

Jeg har fått gjort tannlegebehandling med Dormicum pga tannlegeskrekk. Vet at det samme brukes på sykehus når barn skal gjennom ubehagelige undersøkelser. Kan være verd å sjekke ut om dette er en mulighet.

Det fungerer som en "narkose light", er altså mye mindre påkjenning for kroppen enn narkose. Man husker absolutt ingenting etterpå.

Skrevet

Ok, det var nytt for meg, jeg kjenner bare til én som ønsket narkose og ikke fikk (etter hva jeg hørte).

Jeg var heller ikke klar over det, før vi tilfeldigvis kom inn på dette i en samtale som egentlig dreide seg om noe helt annet. :-)

Nå har jeg jo bare hans ord for det, da, så jeg vet ikke om det f.eks. er lokale variasjoner her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...