Gå til innhold

Erfaring med ernæringsfysiolog?

Anbefalte innlegg

Gjest blitt henvist
Skrevet

Kan det hjelpe? En ting er å bli bevisst som hva som egentlig er riktig mengde og sammensetning. Men den verste utfordringen for meg er den psykologiske sperren...

Gjest blitt henvist
Skrevet

''Kan det hjelpe?''

Hjelpe mot hva?

Med den psykologiske sperren for å trykke i meg kaleorier og slippe kontrollen.

Lille kylling
Skrevet

Jeg har både erfaring med å gå til ernæringsfysiolog for undervekt og overvekt. Det er ca 10 år siden jeg gikk for undervekt, og det funket egentlig ganske dårlig fordi jeg var vel egentlig litt fornøyd med å være undervektig og derfor var jeg ikke så veldig motivert selv om jeg sa at jeg var det (var fastlegen som pushet meg til å gå).

Etter at jeg begynte på antipsykotika gikk jeg plutselig opp nesten 50 kg, og er nå overvektig. Jeg synes det er helt forferdelig å være overvektig og ba derfor selv om henvisning til ernæringsfysiolog. Nå er jeg kjempemotivert og synes timene til ernæringsfysiologen er til stor hjelp - hun er ikke dømmende og forventer ikke at jeg skal bli kjempesunn, hun bare gir meg gode alternativer til usunne matvarer og motiverer meg til å leve sunnere.

Hun jeg går til jobber på kardiologisk avdeling, og er altså ikke veldig vant med psykiatri så hun er vel ikke så flink på å ta bort psykiske sperrer. Men vil tippe at ernæringsfysiologer som jobber med psykiatrien er flinke til å hjelpe folk med sånt.

Lykke til :-)

Gjest blitt henvist
Skrevet

Jeg har både erfaring med å gå til ernæringsfysiolog for undervekt og overvekt. Det er ca 10 år siden jeg gikk for undervekt, og det funket egentlig ganske dårlig fordi jeg var vel egentlig litt fornøyd med å være undervektig og derfor var jeg ikke så veldig motivert selv om jeg sa at jeg var det (var fastlegen som pushet meg til å gå).

Etter at jeg begynte på antipsykotika gikk jeg plutselig opp nesten 50 kg, og er nå overvektig. Jeg synes det er helt forferdelig å være overvektig og ba derfor selv om henvisning til ernæringsfysiolog. Nå er jeg kjempemotivert og synes timene til ernæringsfysiologen er til stor hjelp - hun er ikke dømmende og forventer ikke at jeg skal bli kjempesunn, hun bare gir meg gode alternativer til usunne matvarer og motiverer meg til å leve sunnere.

Hun jeg går til jobber på kardiologisk avdeling, og er altså ikke veldig vant med psykiatri så hun er vel ikke så flink på å ta bort psykiske sperrer. Men vil tippe at ernæringsfysiologer som jobber med psykiatrien er flinke til å hjelpe folk med sånt.

Lykke til :-)

Blir du veid, målt og tatt blodprøver av?

Lille kylling
Skrevet

Blir du veid, målt og tatt blodprøver av?

Jeg måtte først ha en time hos legen på den avdelingen ernæringsfysiologen jobbet (preventiv kardiologi). Fastlegen min hadde på forhånd tatt mange blodprøver som legen så over. Så målte hun midjen min (som var mye større enn anbefalt) og veide meg. Jeg var ikke så overvektig at jeg fikk lov å bli med i gruppetilbudene de har der (f.eks. matlagingsgruppe og trimgruppe), men fikk tilbud om oppfølgning fra ernæringsfysiolog.

Jeg veier meg hos ernæringsfysiologen hver gang jeg er der (ca en gang i måneden). Har kanskje gått ned ca en kg hver gang jeg er der, så det går ikke i supertempo akkurat, men da jeg begynte der hadde vekta bare gått oppover i flere år. Hun måler meg ikke med målebånd.

Gjest blitt henvist
Skrevet

Jeg måtte først ha en time hos legen på den avdelingen ernæringsfysiologen jobbet (preventiv kardiologi). Fastlegen min hadde på forhånd tatt mange blodprøver som legen så over. Så målte hun midjen min (som var mye større enn anbefalt) og veide meg. Jeg var ikke så overvektig at jeg fikk lov å bli med i gruppetilbudene de har der (f.eks. matlagingsgruppe og trimgruppe), men fikk tilbud om oppfølgning fra ernæringsfysiolog.

Jeg veier meg hos ernæringsfysiologen hver gang jeg er der (ca en gang i måneden). Har kanskje gått ned ca en kg hver gang jeg er der, så det går ikke i supertempo akkurat, men da jeg begynte der hadde vekta bare gått oppover i flere år. Hun måler meg ikke med målebånd.

Høres nesten skummelt ut. Var legen som henviste meg etter at noen prøververdier var for lave. Ingen aning om det vil ta to uker eller et halvt år å få time. Jeg sliter med det motsatte problemet, men det å veie seg hater jeg, for uansett hva tallet viser blir jeg opprørt. Men så lenge det ikke er en dame som bare skal stå med pekefingeren og be meg ete frokost og mer grovbrød, så finnes det kanskje håp :-)

Må du drive å skrive ned alt du spiser og drikker også?

Lille kylling
Skrevet

Høres nesten skummelt ut. Var legen som henviste meg etter at noen prøververdier var for lave. Ingen aning om det vil ta to uker eller et halvt år å få time. Jeg sliter med det motsatte problemet, men det å veie seg hater jeg, for uansett hva tallet viser blir jeg opprørt. Men så lenge det ikke er en dame som bare skal stå med pekefingeren og be meg ete frokost og mer grovbrød, så finnes det kanskje håp :-)

Må du drive å skrive ned alt du spiser og drikker også?

Hun jeg går til er i alle fall aldri oppe med pekefingeren. Vet jo ikke helt hvordan type du kommer til, men jeg vil tro at jeg ikke hadde trengt å veie meg hvis jeg ikke ønsket det. Evt at jeg ikke hadde trengt det hver gang jeg var der i alle fall. Man kjenner jo på klærne sine om de blir løsere eller trangere. Men hvis du er veldig undervektig vil de nok gjerne følge med på vekten din for å unngå at den blir uforsvarlig lav.

Da jeg ble henvist fikk jeg et brev fra Ullevål om hvilken prioritetsgruppe jeg var i. Så får man oppgitt ca ventetid ut i fra denne. Er man i høyeste prioritets-gruppe skal man få tilbud om time i løpet av 3 måneder.

Jeg får med meg et lite hefte hver gang hvor jeg skriver opp alt jeg spiser den siste uka før jeg skal dit igjen. Det er et like viktig verktøy for meg som for henne fordi jeg blir bevisst på matvanene mine. Og da har vi noe å jobbe ut i fra i timene. Det er utrolig vanskelig å huske hva man har spist den siste uken uten å notere det, hvis man ikke spiser det samme hver dag da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...