Anki Skrevet 24. september 2001 Del Skrevet 24. september 2001 For snart et par måneder siden fikk jeg påvist urinsyregikt. Hovnet skikkelig opp og fikk rød, glinsende hud rundt ved storetåa. Etter det har jeg ikke blitt skikkelig bra i beinet igjen. Har hatt tre anfall siden den tid. Nå har jeg fått nok et anfall! Andre som har urinsyregikt sier at det ikke skal komme anfall så ofte, at det ikke er vanlig... Jeg er i aktivitet, jeg rører knapt alkohol, jeg er ellers frisk og rask... men jeg merker at hver gang anfallene kommer, så får jeg også vondt i nyrene... kan det ha sammenheng? Altså, at jeg kan ha nyregrus e.l. og at det kan gjøre at jeg får oftere urinsyregikt? Jeg har også en kul på venstre fot, akkurat på samme sted som urinsyregikta "slår til". Husker ikke hva den kulen heter, men jeg har hatt sånn på den andre foten også, men den ble operert bort for 10 år siden. Da ville de ikke operere den venstre foten siden ikke den kulen var like stor som på den andre foten. Lurer bare på om den kulen kan gjøre anfallene mine verre...? Nå har jeg ikke hatt noen problemer med den kulen de siste 7-8 årene, så egentlig tviler jeg på at det er noen sammenheng der, men... Håper på svar. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35703-urinsyregikt-anker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Hvis man har urinsyregikt får man vanligvis anfall kun en gang i blant f.eks. en til to ganger i året. Hyppigheten kan naturligvis variere en del fra person til person. Hvis du har så hyppige anfall, foreslår jeg at du kontakter legen din med spørsmål om du bør begynne med forebyggende medisiner. Urinsyregikt er forbundet med økt risiko for å bli rammet av nyresten. Jeg er ikke kjent med at nyrestensanfallene opptrer samtidig med anfall i leddene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35703-urinsyregikt-anker/#findComment-137312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.