Gå til innhold

Hva er det med levende leksikon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker ikke navn på flere mennesker jeg vanligvis stopper å prater med på gata. Psykologen min er som en historiebok... i 1972 skrev den fiske forfatteren xx en bok med tittelen bla bla. Den og den skrev et dikt som heter... i 1985 og det lyder slik:...

Deltok på en Qvis en gang med høyt intellekte folk og de husker titler på bøker jeg aldri har hørt om, årstall for borgerkrig i jugolslavia. Debutlåter til artister. Navnet på alle som deltok i Flåklypa Grand Prix... Er evnen til å huske slike detaljer noe som kommer med åra? Fatter ikke hvordan folk greier å huske slike ting... Jeg har lest faktabøker siden jeg lærte å lese i første klasse, men å komme på ting i farten er umulig. Har sikkert glemt det meste vi lærte på videregående også...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg kan heller ikke fatte sånt. Klisterhjerne?

Arne Scheie er et godt eksempel på en sånn mann. Han ramser opp hvordan ukjente fotballspillere på mindre lag spilte i en eller annen sær kamp i februar 1972.

Jeg klarer knapt å ramse opp hvilke 11 spillere som startet for Liverpool på søndag.

Skrevet

Jeg kan heller ikke fatte sånt. Klisterhjerne?

Arne Scheie er et godt eksempel på en sånn mann. Han ramser opp hvordan ukjente fotballspillere på mindre lag spilte i en eller annen sær kamp i februar 1972.

Jeg klarer knapt å ramse opp hvilke 11 spillere som startet for Liverpool på søndag.

Jeg kan kanskje navnet på en... Skal Jon Arne Riise spille?

Skrevet

Hei!

jeg hadde det man kalle fotografisk hukkomelse som barn, men jeg vet ikke hvordan det gikk til.

Når jeg giftet meg mistet jeg denne, og jeg vet heller ikke nå hva som er skjedd.

Jeg må derfor meget aktivt huske datoer, feks i dag da jeg bestemte meg for å huske verdens kjedeligste dag, da tenkte jeg 9 dager fra min bursdag, altså 11 og kjenner jeg noen som er født det året 1954 eller en annen hendelse? Slik fletter jeg sammen alle datoer, ord og fakta til en slags egen historie, denne husker jeg og denne lar seg hente inn.

Jeg glemmer mye i dag, men jeg syns datoer og fakta er lett å huske for meg og jeg tror det er måten jeg knytter flere hendelser aktivt sammen, som barn måtte jeg ikke dette det bare satt fast uansett, men da jeg begynte å bli frustrert over min egen glemsomhet utviklet jeg denne nye teknikken.

Jeg lager også regler, sammenhenger og rare ord og setninger som får meg til å huske rekkefølger, feks på planeter, utviklingsrekkefølger, årsaker til hjerte og kar sykdommer m.m.

Jeg har lært mine barn å gjøre dette og jeg ser det er til hjelp for dem. Jeg lager også systematiske hopp og matematiske utregninger blir også brukt, enkel potensregning m.m.

Og trekker fra, legger til, finner en rar logikk.

Samt at jeg sier ting med rare tonefall feks 1789 og sånn glemmer jeg aldri den franske revolusjon. Osv osv...

Jeg tror mange mennesker som husker datoer har noen sånne strategier.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan behandlere husker fra gang til gang, altså fra sist time..ting jeg ikke husker selv en gang. De har jo mange pasienter, har begynt å lure på om de har en båndopptaker på lur...

Skrevet

Det er nok veldig individelle forskjeller på sånt. Jeg er vel blant de fleste - verken god eller dårlig på generell allmennkunskap. Skal jeg huske nå jeg være innstilt på at det skal memoreres, og på at det skal sitte. Like fordømt. Et scenario jeg har vært borti noen ganger er når jeg spiller TP med venner. Et spørsmål jeg tidligere har fått på en pubquiz - hvor fasiten til sluttt blir lest opp. Likevel husker jeg over hode ikke svaret. Noen har bare ekstremt lett for å huske småting de plukker opp. Også tror eg interesser spiller mye inn. Får jeg et spørsmål om musikkinstrumenter, musikkteori... Eller et medisinsk spørsmål... Hvis jeg ikke kan svaret på det og får det oppgitt, er sannsynligheten for at jeg vil huske det for framtida mye større.

Vi har jo ytterligheter. Det er et fåtall som går rundt som Drillo og Scheie!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg kan kanskje navnet på en... Skal Jon Arne Riise spille?

Nope. John Arne Riise er ute med skade i noen uker.

Jeg er visst reneste Scheie likevel. ;)

Skrevet

Jeg har flere levende leksikon i familien, og det virker som om det er en medfødt evne. De har også fotografisk hukommelse.

F.eks min nevø imponerte kraftig da han som 3-åring skulle pusle et puslespill han aldri hadde puslet før. Han satt å så på puslespillet litt, før han plukket bitene i fra hverandre. Og så la han bare bitene rett på plass, uten noen prøving og feiling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...