Gå til innhold

NHD:

Gjest Stud. Psychol

Anbefalte innlegg

Gjest Stud. Psychol
Skrevet

Jeg er psykologstudent i slutten av studiet og er ute i klinisk praksis.

En venn av meg som er daglig leder i en bedrift be meg om råd om hva han skulle gjøre. En av hans ansatte har "flippa" som han sa. Ut fra beskrivelsen vil jeg si at personen lider av alvorlige vrangforestillinger og han gjør ting som vil få veldig store konsekvenser senere. Han har ingen innsikt. Han har ikke kontakt med familen og vennene tar ikke tak i situasjonen. Han er 21 år gammel og har ikke tidligere vært psykisk syk. Det ser ut til at dette kan ha blitt utløst etter en personlig veldig krevende periode i sommer.

Mitt råd har vært å ringe til fastlegen å beskrive situasjonen. Sjefen vet ikke om dette er noe han etisk sett kan gjøre. Han vet heller ikke hvem som er fastlege. Min mening er at han bør legges inn til (tvungen) observasjon og utredes før han fullstendig ødelegger fremtiden sin.

Hvordan går man frem i slike situasjoner?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Helt enig i din vurdering. Om en ikke vet hvem fastlegen er, kan en kontakte kommunelege I / kommuneoverlegen i pasientens bostedskommune. Denne har plikt til å ta seg av slike saker.

Etter min mening kan det ikke være etisk uriktig å sørge for at alvorlig syke får nødvendig helsehjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...