Gjest HHP58 Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 Er det flere enn meg som føler at noen familiemedlemmer oppfører seg som glupske gribber når noen har gått bort? Tanter som jeg har hatt lite kontakt med ville gjerne ha flere av min mors kaffe og tekanner av fint porselen.De fikk en kanne hver.Jeg gav meste-parten av min fars verktøy til en av mine sønner,han som hadde bil på det tidspunktet.Jeg har gitt mine 2 barn 300 000 i forskudd på arv og lurer på om jeg kan trekke fra dette på min arv,jeg var jo enebarn.Så blir arven på 1 mill ønsker jeg å gi dem ca 700 000 eller 350 000 hver.300 000 vil jeg gi til organisasjoner som har hjulpet meg godt i tunge stunder i livet,jeg har en psykisk diagnose.Jeg bestemmer vel selv over mine penger så lenge jeg lever,og jeg har lyst til å sette opp testamente alt,da jeg har hatt noe problemer med hjertet og har en del overvekt selv om jeg er en ung mann på bare 52 vintre.Noen gode tips fra eldre mennesker,eller advokater? 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 Jeg ble uvenner med tanta mi over fem glass som sto i skapet. Hun ville ha dem. men hun glemte at alt sølvtøyet som sto hos hennes var lånt av faren min og det forsvant i eksen til fetteren min da de døde. Jeg skjønner ikke at folk er så griske. de lider av eiesyke ville mora mi ha sagt. 0 Siter
Angustia Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 Jeg ble uvenner med tanta mi over fem glass som sto i skapet. Hun ville ha dem. men hun glemte at alt sølvtøyet som sto hos hennes var lånt av faren min og det forsvant i eksen til fetteren min da de døde. Jeg skjønner ikke at folk er så griske. de lider av eiesyke ville mora mi ha sagt. ''Jeg skjønner ikke at folk er så griske. de lider av eiesyke ville mora mi ha sagt.'' Hjertens enig! Dette forundrer meg gang på gang, men mulig at jeg er naiv.. Jeg har vært gjennom en skilsmisse og 4 arveoppgjør, og sagt "ta det du / dere vil ha", men samtidig sett hvordan småting kan ødelegge de beste familieforhold. Scary! Men, og et stort men: For noen år siden døde en nær pårørenede. H*n hadde hus, bil, møblement, ting & tang som slekta krangla om. Da jeg blei spurt sa jeg at jeg ønska meg eggeglassa, siden vedkommende alltid serverte meg kokte egg når jeg var på besøk. Affeksjonsverdi, for jeg har ikke greie på om de er antikke eller kjøpt på Nille til 10 kroner. Resultatet blei at jeg ikke har fått kontakt med to tanter siden da, og vi snakker om 6 eggeglass!!! 0 Siter
Dorthe Skrevet 5. desember 2010 Skrevet 5. desember 2010 ''Jeg skjønner ikke at folk er så griske. de lider av eiesyke ville mora mi ha sagt.'' Hjertens enig! Dette forundrer meg gang på gang, men mulig at jeg er naiv.. Jeg har vært gjennom en skilsmisse og 4 arveoppgjør, og sagt "ta det du / dere vil ha", men samtidig sett hvordan småting kan ødelegge de beste familieforhold. Scary! Men, og et stort men: For noen år siden døde en nær pårørenede. H*n hadde hus, bil, møblement, ting & tang som slekta krangla om. Da jeg blei spurt sa jeg at jeg ønska meg eggeglassa, siden vedkommende alltid serverte meg kokte egg når jeg var på besøk. Affeksjonsverdi, for jeg har ikke greie på om de er antikke eller kjøpt på Nille til 10 kroner. Resultatet blei at jeg ikke har fått kontakt med to tanter siden da, og vi snakker om 6 eggeglass!!! Nå lo jeg høyt. Tanta mi holdt på med de fem likørglassene + en tallerken fra brannen på Grand i evigheter og jeg svarte at jeg skulle ta godt vare på dem. Heldigvis, for sønnen hennes hadde hevet dem og så døde han rett etterpå og det som var, havnet ikke hos ungene hans men hos ekskona hans som var gift på nytt. 0 Siter
eibe Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Synes du skal snakke med en advokat. Det er mye penger og viktig at fordelingen blir slik at ikke dere havner i skattefellen senere. Hver barn kan bare motta en viss sum (ca. 400 000) fra hver av foreldrene. Sum over dette skal det betales arveskatt for. Dersom de får forskudd på arv så teller den summen de får nå mot den totalen du kan gi, uten å betale skatt. Mange regler og paragrafer å forholde seg til, og da er det kanskje verdt å bruke litt på en advokat som har arv som spesialitet. 0 Siter
Mirabell Skrevet 15. desember 2010 Skrevet 15. desember 2010 Hvis du gir avkall på arv og gir pengene til dine barn, vil det ikke regnes med i grunnlaget for din arveavgift. Man kan arve et beløp (470 000) fra hver av foreldrene sine uten arveavgift (dvs. totalt 940 000 fra begge). Beløpet du overfører til barna, vil regnes som arv fra deg, med samme fribeløp (470 000 pr barn). Du har vel fått skjemaer fra skattemyndighetene som du skal fylle ut? Samt en utskrift av reglene? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.