Gå til innhold

Tvungen rusomsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere om dette?

Er det ikke litt feil at psykiatrien svømmer over av folk med dobbeltdiagnoser? (Jeg har ikke troen på at det nytter med terapi på noen så lenge vedkommende har et rusproblem.)

Har selv blitt tilbudt amfetamin på psykiatrisk. Syns det er ille.

Skrevet

Folk som sliter med rusproblemer har ofte psykiske problemer, derfor de begynte med rus kanskje?

Men kan bli feil å blande de ja, enig med deg i det. Da jeg var innlagt en gang var det "fest" i tv stua, ble oppmuntret til å ta piller og ikke sladre. Gikk å la meg, siden jeg var på an medisin som gjorde meg fjern. Men er veldig betenkelig at ingen av de ansatte merket noe, de satt i den andre stua. Tenkte "Her er det ikke trygt".

Skrevet

Jeg mener det henger sammen. Mange ender opp som kasteball mellom rusomsorgen og psykiatrien.

Skrevet

Jeg mener det henger sammen. Mange ender opp som kasteball mellom rusomsorgen og psykiatrien.

Hadde det ikke vært best å behandle rusproblemene først?

Skrevet

Hva mener du man burde gjort da?

Det vet vel ikke jeg, derfor jeg spør hva dere mener...

Skrevet

Det vet vel ikke jeg, derfor jeg spør hva dere mener...

Det er jo store forskjeller på hva som inngår i tvungen rusomsorg. For noen betyr det tvangsinnleggelse til avrusing, men for mange andre betyr det at de ikke får ha medikamenter selv, men må få dem utdelt. Dette synes jeg er et bra tiltak.

Skrevet

Hadde det ikke vært best å behandle rusproblemene først?

Det er ikke så lett at en kan være tre uker på avrusning og hoppe rett over til psykiatrisk. Det er alltid en grunn til at folk ruser seg, og i bunn og grunn handler det om at en ikke å forholde seg til det livet og følelsene en har. Men så er heller ikke psykiatrien kommet så langt at de greier å hjelpe denne kjempestore gruppen.

Min søster var på alle rusinstitusjoner over hele landet inn og ut i årevis. Vi hadde alle brutt kontakten med henne og vi så ikke noe håp for bedring. Men så ble hun tvangsinnlagt for et års tid på en forsterka rehabiliteringsavdeling. Der skjedde det noe... Hun lærte å snakke i stedet for å ruse seg og utagere. Hun lærte å holde ut på dårlige dager og med dårlige følelser. De tok også tak i livet hennes på utsiden som jobb, bolig, økonomi... Jeg fikk en ny søster takket være denne psykiatriske avdelingen.

Skrevet

Vet ikke så mye om dette igrunn, men syns det er synd at det er så mye rusproblematikk... selvsagt syns jeg det.

Skrevet

Mennesker med rusproblemer blir ofte kasteballer. Psykiatrien vil at rusproblemet skal behandles først, mens rusomsorgen ikke tar tak i de psykiatriske problemene som gjerne første til rusmisbruk i første omgang.

Det beste er egne institusjoner spesialisert på pasienter med dobbeltdiagnoser (både rusmisbruk og psykiatri). Det finnes noen slike i Norge, men det burde bli fler!

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Mennesker med rusproblemer blir ofte kasteballer. Psykiatrien vil at rusproblemet skal behandles først, mens rusomsorgen ikke tar tak i de psykiatriske problemene som gjerne første til rusmisbruk i første omgang.

Det beste er egne institusjoner spesialisert på pasienter med dobbeltdiagnoser (både rusmisbruk og psykiatri). Det finnes noen slike i Norge, men det burde bli fler!

I Levanger (NT) åpner vi en ny utredningsavdeling med 6 plasser i februar 2011. Her utreder vi både rusproblemer, psykiatri, somatikk og sosiale problemer. Planlagte, frivillige innleggelser.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tror ikke tvungen rusomsorg vil fungere for spesielt mange. Det blir symptomfjerning. Problemet man må ta tak i for å få noen rusfri er årsaken til at personen føler rustrangen i utgangspunktet. Du fjerner ikke denne ved å sende personen på tvungen avrusning i noen måneder. De underliggende problemene vil fortsatt være der når personen er rusfri.

Og det er derfor dette er så jævla vanskelig, for bak et hvert rusoffer finnes en unik historie som krever unike løsninger.

Skrevet

I Levanger (NT) åpner vi en ny utredningsavdeling med 6 plasser i februar 2011. Her utreder vi både rusproblemer, psykiatri, somatikk og sosiale problemer. Planlagte, frivillige innleggelser.

Spennende! Måtte mange følge deres eksempel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...