Gjest oppgitt Skrevet 24. september 2001 Del Skrevet 24. september 2001 Jeg lurer på hvordan jeg skal forholde meg til legene mine. Hva er egentlig kriteriene for å bli lagt inn på sykehus. Jeg tenker i forhold til medisinske grnner. Hender det at legene velger å ikke innlegge pasienter fordi de vet at sykehuset har stor gjeld etc ,få sengeplasser blabla. selv om pasienten egentlig er syk nok til det. Er det å bli lagt inn på sykehus noe en må be om? eller bør en ta det som en selvfølge at hvis helsetilstanden din er så dårlig at du bør være på sykehus så vil du bli tilbudt nettopp det en har jo hørt om folk som blir sendt hjem fra legevakten som egentlig var dødssyke og hadde behov for akutt behandling. Så bør en selv være aktiv eller bør en bare stole blindt på at legen tar de rette valgene og gjør det som er riktig. Jeg skjønner jo også at leger bare er mennesker. og mennesker gjør jo feilvurderinger hele tiden. Og medisin virker ikke på meg som noen eksakt vitenskap i det hele tatt. Det virker nesten mer som kalkulert gjetting. Jeg håper akkurat dette er feil da : ) Vil en pasient som stiller spørsmål ved behandling , og kanskje er kritisk bare bli betraktet som irriterende? Eller forventer virkelig legene at man bare skal omtrent se på de som om de er en slags gud og blindt stole på alle råd og alle veiledninger de gir oss,Og aldri sette spørsmålstegn . fint om jeg kunne få noen tips fra andre. Dessverre har jeg litt for mye omgang med leger og helsevesen for tiden så derfor lurer jeg kanskje på om andre kan fortelle hvordan de forholder seg til dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35720-legens-autoritetsykehusinnleggelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt Skrevet 24. september 2001 Del Skrevet 24. september 2001 Kan legge til at jeg er skikkelig dårlig for tiden. Jeg ligger i sengen og puster og sliter og ting som å gå på toalettet , krever en enorm kraftanstrengelse og etter å ha gått ti meter må jeg bare legge meg ned og hive etter pusten med sterk hjertebank. (kan nevne at jeg har svært alvorlig anemi) Likevel så er jeg tydeligvis ikke syk nok til å bli lagt inn på sykehus. kanskje jeg ikke vil dø akutt om jeg ikke får sykehusbehandling. men det ville vært en trygghet å bli tatt vare på av profesjonelle . Det er ikke mine venners jobb å ta vare på meg Her hvor jeg bor synes de det er ekkelt også har jeg følelsen av , i og med at de føler et ansvar for å se etter meg og at de blir bekymret. Bor ikke hjemme men på et studenthjem. Skal det virkelig være sånn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35720-legens-autoritetsykehusinnleggelse/#findComment-137063 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 24. september 2001 Del Skrevet 24. september 2001 Kan legge til at jeg er skikkelig dårlig for tiden. Jeg ligger i sengen og puster og sliter og ting som å gå på toalettet , krever en enorm kraftanstrengelse og etter å ha gått ti meter må jeg bare legge meg ned og hive etter pusten med sterk hjertebank. (kan nevne at jeg har svært alvorlig anemi) Likevel så er jeg tydeligvis ikke syk nok til å bli lagt inn på sykehus. kanskje jeg ikke vil dø akutt om jeg ikke får sykehusbehandling. men det ville vært en trygghet å bli tatt vare på av profesjonelle . Det er ikke mine venners jobb å ta vare på meg Her hvor jeg bor synes de det er ekkelt også har jeg følelsen av , i og med at de føler et ansvar for å se etter meg og at de blir bekymret. Bor ikke hjemme men på et studenthjem. Skal det virkelig være sånn? Nei, slik skal det ikke være. Du burde nok BE om å bli innlagt, og om legen din ikke hører på det øret, ja så får du skifte til en annen. God bedring! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35720-legens-autoritetsykehusinnleggelse/#findComment-137065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nils Håvard Dahl, lege Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 En blir innlagt på sykehus for utredning/diagnostikk og/eller medisinsk behandling. Dagens sykehussystem tillater ikke at en blir innlagt kun for å bli tatt vare på. Dersom en kun har et omsorgs- eller pleiebehov, skal en få hjemmesykepleie eller i alvorligere tilfelle innleggelse i sykehjem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35720-legens-autoritetsykehusinnleggelse/#findComment-137183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 En lege legger pasienten inn på sykehus hvis man mener at det er nødvendig for at pasienten skal få riktig behandling. Du har rett i at det alltid er et faglig skjønn som ligger til grunn ved innleggelse. Det er helt i orden at man framfører sine ønsker overfor legen. Pasientens ønske er et viktig moment når legen bestemmer seg. Sykehusets økonomi er ikke av betydning i en slik vurdering. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35720-legens-autoritetsykehusinnleggelse/#findComment-137321 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 Kan legge til at jeg er skikkelig dårlig for tiden. Jeg ligger i sengen og puster og sliter og ting som å gå på toalettet , krever en enorm kraftanstrengelse og etter å ha gått ti meter må jeg bare legge meg ned og hive etter pusten med sterk hjertebank. (kan nevne at jeg har svært alvorlig anemi) Likevel så er jeg tydeligvis ikke syk nok til å bli lagt inn på sykehus. kanskje jeg ikke vil dø akutt om jeg ikke får sykehusbehandling. men det ville vært en trygghet å bli tatt vare på av profesjonelle . Det er ikke mine venners jobb å ta vare på meg Her hvor jeg bor synes de det er ekkelt også har jeg følelsen av , i og med at de føler et ansvar for å se etter meg og at de blir bekymret. Bor ikke hjemme men på et studenthjem. Skal det virkelig være sånn? Det er vanskelig for meg å si hva som gjør at du ikke blir henvist til nærmere undersøkelse for plagene du beskriver. Hvis du føler deg utrygg på legens vurdering, foreslår jeg at du eventuelt kontakter en annen. Dersom han er av samme oppfatning som den første, bør du reflektere på deres begrunnelse og se om den er fornuftigere enn du nå synes den er. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35720-legens-autoritetsykehusinnleggelse/#findComment-137340 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oppgitt Skrevet 25. september 2001 Del Skrevet 25. september 2001 hei takk for svar har i og for seg fått svar på spørsmålet mitt. tingen er at jeg har blitt henvist til en hematolog som har utredet meg uten å finne ut så fryktelig mye tror jeg .Jeg får behandling uten å bli innlagt av denne hematologen (blodoverføringer ganske ofte). Jeg vet ikke om jeg får riktig behandling , min evne til å vurdere det er jo ikke stor siden jeg ikke er lege. Kanskje det rett og slett bare ikke er noen "bedre" behandling enn den jeg får nå Jeg har fått høre at det er " normalt" for meg å være så dårlig som jeg er nå. jeg har aldri spurt om sykehusinnleggelse fordi jeg har alltid tatt det som en selvfølge om at hvis legen mener det er nødvendig vil det bli tatt opp av ham uten at jeg trenger å si noe som helst. Familien min har nå alleredet begynt å klage på helsevesenet og at de synes jeg er så syk at jeg burde vært på sykehus og at de blir nervøse og redde men jeg liker heller ikke å sitte å utbrodere om hvor " ille" jeg har det heller , jeg vil ikke virke som en som klager for mye. Kanskje er det grunnen til at jeg blir sendt hjem når jeg fortsatt er så dårlig Jeg liker legen som jeg ser svært godt og jeg er ikke i tvil om at han kan sakene sine. Men tvilen om at kanskje jeg ikke får rett eller tilstrekkelig behandling er der siden jeg jo fortsatt er så syk . men takk for svarene uansett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35720-legens-autoritetsykehusinnleggelse/#findComment-137373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.