Gå til innhold

NHD og andre: Ransakelse ved DPS - Lovlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Zyprexus
Skrevet

Hei!

Er innlagt ved en DPS døgnavdeling (frivillig) men er på permisjon nå. På fredag fant de ansatte ut at de skulle ransake alle tingene mine, bag, pc veske og hele rommet. De hadde vist nok "misstanke om at jeg oppbevarte medisiner". Jeg hadde ikke noe å skjule så de fant heller ingenting, men det var ubehagelig. Har de egentlig lov til å gjøre dette sånn uten videre? Er dette noe jeg bør klage på?

Gjest Vanlig det
Skrevet

Har blitt ransaket hver gang jeg var innlagt, men etter permisjoner gjorde de det ikke. Fikk ikke ha skarpe gjendstander heller, ingen fikk det...

Skrevet

Ja, det har de lov til. Må huske på att mange som er innlagt er suicidale, eller har stoffproblemer.

Skrevet

Ja, det har de lov til. Må huske på att mange som er innlagt er suicidale, eller har stoffproblemer. Man har vel lov å nekte og, og da blir man vel enten bortvist, eller så blir man lagt på tvang, og da faller det inn under tvangsregler.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette er i en juridisk gråsone. Var du til stede? Ga du tillatelse til ransakingen? Ble du gjort oppmerksom på konsekvensene av å nekte?

Skrevet

Du har i alle fall krav på å få vite det og hvorfor det blir gjort. På akuttposter (lukka) blir alle ransaka når de kommer inn. En sikkerhetsforanstaltning mot rusmidler (allt av medisin blir uansett tatt i varetekt, til og med Xerodent sugetabletter fikkjeg beslaglagt), ting som kan brukes til å skade seg selv eller andre eller utgjør selvmordsfare. Noen ganger kan de være litt sære. Jeg har perioder hvor jeg skader meg selv, så de har vært nesten så kritiske at det nesten ble kreativt. F.eks. hadde jeg lommelupa mi, en av de kraftigste so forstørrer 10x. Den ville de ta fra meg fordi de trodde jeg kunne knuse den og kutte meg opp på den. Hallooooo jeg skader meg ikke på hjelpemidlene mine som jeg er fullstendig avhengig av - noe jeg sa klart fra om. Den lupa er også svært solid, tålte at jeg kasta den i veggen for trynet på de. "Ta brillene mine - de er mye lettere å knuse," sa jeg og de ga seg...

Nei nå skriver jeg meg på tur. Sånt skal ikke skje fullstendig over hodet på deg, du skal vite om det. Blir tingene dine gjenomgått uten din viten og tilstedeværelse har du grunnlag for å klage.

Jeg tenker at dersom dette hadde vært meg, så ville jeg tatt meg en ganske grundig prat med de folka om jeg ikke hadde fått den informasjonen jeg ønsket. Hvorfor akkurat meg? Kunne dere ikke snakket med meg på forhånd, og tatt opp bekymringen med meg?

Gjest Zyprexus
Skrevet

Dette er i en juridisk gråsone. Var du til stede? Ga du tillatelse til ransakingen? Ble du gjort oppmerksom på konsekvensene av å nekte?

Ja, jeg var tilstede, men de spurte aldri om tillatelse og fikk heller ikke høre noe om konsekvensene av å nekte. Fikk bare høre at jeg kunne bli utskrevet om de fant noe medisiner.

Gjest Anonym 12121212
Skrevet

Det har de lov til.

Hei mener jeg og N.H.D.

Blir ikke av og til folk med angst, adhd med adtferdsproblemer eller de med kun adtferdsproblemer og de som skal utredes for adhd, autisme, asperger, infantil autisme, atypisk autisme, høytfungerende autisme og de med depresjon innlaggt på psykiatrisk avdeling?

Og hender det ikke at noen som er på avlastning er på avlastning slike plasser?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...