Gå til innhold

Mat som venn - for alltid

Anbefalte innlegg

Gjest meremat
Skrevet

Tåler ikke ensomheten, er ei kløne i sosiale sammenhenger, begge deler finter meg ut, får meg til å føle meg mindreverdig og udugelig.

Jeg har to valg: dempe smerten med piller, eller å bruke maten som venn, som så mange ganger før.

Og med mat mener jeg sjokoladepudding, chips og andre usunne greier. Alltid. På 30. året.

Har nevnt det for psykologen, hun gir meg tips til slankekurer. Det hjelper meg ikke, jeg er ei pingle. Jeg holder meg til det jeg kan, nemlig å spise mine venner.

Skrevet

Jeg tror du føler at de vennene du spiser blir til fiender, og de er aldri lett å kjempe mot - særlig når det har vært sånn i mangfoldige år. Jeg tror ikke en slankekur er noen fix for det du sliter med. Å gå ned i vekt er en ting, men å finne alternative venner er den oppgaven dere bør jobbe med. Venner som ikke blir fiender.

Finnes det en overvektsklinikk eller slikt der du bor? Sånne steder har ofte behandling rettet mot folk som har spiselige venner. I alle fall finnes Friskværnklinikken i Asker. Om ikke psykologen din kjenner til eventuelt slike opplegg, burde fastlegen din det.

Gjest meremat
Skrevet

Jeg tror du føler at de vennene du spiser blir til fiender, og de er aldri lett å kjempe mot - særlig når det har vært sånn i mangfoldige år. Jeg tror ikke en slankekur er noen fix for det du sliter med. Å gå ned i vekt er en ting, men å finne alternative venner er den oppgaven dere bør jobbe med. Venner som ikke blir fiender.

Finnes det en overvektsklinikk eller slikt der du bor? Sånne steder har ofte behandling rettet mot folk som har spiselige venner. I alle fall finnes Friskværnklinikken i Asker. Om ikke psykologen din kjenner til eventuelt slike opplegg, burde fastlegen din det.

Bor veldig langt unna slikt. kanskje hadde jeg blitt bedre forstått om jeg hadde vært enda større. Har bare snakket om dette til to stykker, begge har bare pratet om at jeg ser helt fin ut blablabla. Det er bare fordi jeg i perioder nesten ikke spiser.

Men tanken din om venn-fiende er interessant, den skal jeg ta med meg. For maten er abolutt en fiende også. I hvert fall når kiloene raser på, slik som nå. Dritt. Har prøvd å få forståelse for at en operasjon kan endre livet mitt til det bedre, men blir overhodet ikke trodd. Kroppen er den største fienden.

Gjest meremat
Skrevet

Tror forresten ikke på at det finnes venner som ikke blir fiender. På ett eller annet tidspunkt blir alle det.

Skrevet

Bor veldig langt unna slikt. kanskje hadde jeg blitt bedre forstått om jeg hadde vært enda større. Har bare snakket om dette til to stykker, begge har bare pratet om at jeg ser helt fin ut blablabla. Det er bare fordi jeg i perioder nesten ikke spiser.

Men tanken din om venn-fiende er interessant, den skal jeg ta med meg. For maten er abolutt en fiende også. I hvert fall når kiloene raser på, slik som nå. Dritt. Har prøvd å få forståelse for at en operasjon kan endre livet mitt til det bedre, men blir overhodet ikke trodd. Kroppen er den største fienden.

Det er leit å lese at du skal ha det på denne måten! Jeg synes det virker merkelig at psykologen din bare jatter om slankekurer!!

Man kan veie for mye, men se nokså fin ut. Kroppsbygning har en del å si. Husker jeg sa til psykiateren min hvilken klesstr. jeg bruker. Hun ble forbauset og sa at jeg ikke så sånn ut. Jeg sleit med mat før, men det hjalp å flytte til et sted hvor jeg måtte betale høyere leie ;). Ikke at det er noen løsning akkurat da... Psykologen din burde jo være mer opptatt av hvorfor du sliter med maten - særlig når du har gjort det så lenge. Dere bør jo jobbe med det tankemessige - ikke bare kjøre slankekur på slankekur. Jeg blir irritert på sånne holdninger som at "du ser fin ut, du har sikkert ikke så store problemer med mat." Man kan ha et meget anstrengt forhold til mat uten nødvendigvis å være kjempefeit.

Kirurgi ville jeg tenkt utrolig nøye over. Det er svært drastisk og ikke uten risiko. Jeg tror og man må fylle en del kriterier for å kunne få det gjort offentlig. Privat koster sånne operasjoner noe vanvittig.

Var det meg, ville jeg prøvd å få hjelp på andre måter og jobbet hardt for å komme på riktig spor før jeg la meg under kniven.

Skrevet

Hva er din BMI? Hva med å starte med regelmessig trening, noe du liker? Trening kan hjelpe til å få bedre selvbilde og bedre forhold til seg selv og kroppen sin og gi økt mestringsfølelse og selvtillitt. Da er sjansen også større for at du ikke vil gjøre deg selv vondt som å overspise i perioder og sulte deg i perioder. Høres litt ut som en spiseforstyrrelse, kanskje IKS kan være noe for deg. Der har de selvhjelpsgrupper på nettet hvis du ikke vil stille opp personlig.

Gjest meremat
Skrevet

Hva er din BMI? Hva med å starte med regelmessig trening, noe du liker? Trening kan hjelpe til å få bedre selvbilde og bedre forhold til seg selv og kroppen sin og gi økt mestringsfølelse og selvtillitt. Da er sjansen også større for at du ikke vil gjøre deg selv vondt som å overspise i perioder og sulte deg i perioder. Høres litt ut som en spiseforstyrrelse, kanskje IKS kan være noe for deg. Der har de selvhjelpsgrupper på nettet hvis du ikke vil stille opp personlig.

takk. Trente veldig mye i fjor og forfjor, var litt bedre da ja. men nå jobber jeg, får ikke trent så mye. Skal sjekke ut IKS.

BMI 27-28, litt usikker.

Skrevet

takk. Trente veldig mye i fjor og forfjor, var litt bedre da ja. men nå jobber jeg, får ikke trent så mye. Skal sjekke ut IKS.

BMI 27-28, litt usikker.

Det er ikke så ille det. Men du kan drive hjemmtrening eller trening i helgene hvis du ikke orker på hverdagene. Det kan også være lurt å stikke innom treningssenteret etter jobben, da kan du slappe av med god samvittighet når du kommer hjem. Kjøp deg en halv grillet kylling som du lager salat til. Den holder til to middager. Den metter og er sunt. Hvis du vil trene hjemme kan du kjøpe deg en stepboks som du bruker, ha på litt musikk eller se på musikktv, bruk strikker til styrketrening, bruke hoppetau eller rockering. Stepboks får du kjøpt til ca. 250 kr på xxl.

Gjest meremat
Skrevet

Det er ikke så ille det. Men du kan drive hjemmtrening eller trening i helgene hvis du ikke orker på hverdagene. Det kan også være lurt å stikke innom treningssenteret etter jobben, da kan du slappe av med god samvittighet når du kommer hjem. Kjøp deg en halv grillet kylling som du lager salat til. Den holder til to middager. Den metter og er sunt. Hvis du vil trene hjemme kan du kjøpe deg en stepboks som du bruker, ha på litt musikk eller se på musikktv, bruk strikker til styrketrening, bruke hoppetau eller rockering. Stepboks får du kjøpt til ca. 250 kr på xxl.

tusen takk.

Gjest meremat
Skrevet

Men "det er ikke så ille det" er jo helt typisk den reaksjonen jeg får, jeg blir ikke tatt på alvor.

Har nå lest om slankeoperasjoner. Går jeg opp 8 kg er det håp, trolig om både å bli tatt på alvor, og å bli vurdert for operasjon.

Gjest Hælt sant
Skrevet

tusen takk.

Jeg hadde en gang en BMI på 30. Siste årene har jeg vært normalvektig og slank, og har ikke noe problem med å holde vekten nede. Det er fullt mulig og ikke så vanskelig som du tror. Det er de første dagene og ukene som er verst. Greier du å spise sunt og normalt i et år, er det enda lettere å gjøre det året etter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...