Gå til innhold

konfrontere en løgner ?

Anbefalte innlegg

Gjest gittopp
Skrevet

Når en person er notorsik lystløgner (som sikkert er en del av en personlighetsforstyrrelse) og en vet med temmelig sikkerthet at han lyver - skal man konfrontere ham med løgnene eller bare trekke på skuldrene? Som nærmeste familie er det nemlig lett å bli dratt med i dette og til syvende og sist bli stående igjen som løgner selv. I motsatt fall kan en få "hele skylda" for at ting rakner når løgnene blir avslørt. Neimen ikke lett dette. Noen som vet hva som "hjelper"?

Gjest ligg lavt
Skrevet

Det er vanskelig å gi konkrete råd når man ikke kjenner den aktuelle situasjonen.

Men min erfaring med en slik person, tilsier at jeg ville holdt en lav profil overfor personen, ikke tatt konfrontasjoner (hvis det ikke er helt nødvendig), ikke provosert frem noe, holdt kontakten på et helt greit minimum, unngått å kommunisere skriftlig med og om personen hvis ømtålige ting skal diskuteres (jeg har opplevd voldsomme videresendinger av e-poster etc)..

Hvis det faller seg slik kan du jo formidle (muntlig) til felles omgangkrets at "det er Pers tolkning av det hele", "det er slik Per opplever dette, det er ikke sikkert alle andre har forstått det slik" osv, slik at du på en respektfull måte gjør andre oppmerksomme på at det finnes flere sider av saken og at ikke det de har hørt fra Per er den hele sannehten (evt ikke sant i det hele tatt..)

Begrens informasjonsflyten til et helt nødvendig minimum til slike personer, alt kan brukes til å vri ting mot deg. Steng av de mest personlige følelsene, vær vennlig og heller litt "profesjonell" enn privat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...