Gå til innhold

NHD: Styrke egoet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har tidligere skrevet om hvor viktig det er med et sterkt ego, som kan forholde seg på en god måte til impulser fra id og superego.

Hvordan kan man trene egoet sitt sterkere? Mange vil vel si at man bør minne seg selv på hvor bra man er, men det høres både unyttig og ikke minst kvalmende ut. Finnes det noe smart man kan gjøre, som ikke går ut på å fremelske sine narsissistiske sider eller et inautentisk selv?

Gjest nickitita
Skrevet

Jeg sliter litt med å bli "lammet" i forskjellige situasjoner, altså ikke sånn hverdagslige ting. Jeg snakker om litt tøffe ting. Dette tror jeg er fordi jeg har "lært" at det ikke nytter å gjøre noe i flere situasjoner, jeg har vært helt hjelpesløs. Da resignerer man jo gjerne. Dette er ikke så lurt når det blir overført til flere situasjoner.

Da må kanskje jobben videre bli å lære seg å handle igjen og få igjen troen på at det nytter å gjøre noe? Det er vel en måte å styrke en svak ego-funksjon på?

Gjest stolt av meg selv, og ikke flau over det!
Skrevet

''Mange vil vel si at man bør minne seg selv på hvor bra man er, men det høres både unyttig og ikke minst kvalmende ut. Finnes det noe smart man kan gjøre, som ikke går ut på å fremelske sine narsissistiske sider eller et inautentisk selv?''

Hvorfor er det kvalmende å minne seg selv på hvor bra man er? Meningen er jo ikke å overdrive eller snakke tull til seg selv. Meningen er å minne seg selv på at man f.eks er flink til noe, som man helt objektivt vet man er dyktig på. Rett og slett minne seg selv på at man er god på noe og får til ting, selv om det akkurat der og da ser litt svart ut. Dette har hjulpet meg ut av min tidligere diagnose unnvikende pf. I mine egne øyne var jeg ikke verdt noen ting tidligere. Nå har jeg funnet mange ting jeg er god på, og som jeg minner meg selv på. F.eks tenker jeg nå "den situasjonen håndterte du strålende sist, dette klarer du fint denne gangen også". Eller "du har en høy arbeidskapasitet, dette er en veldig god egenskap og noe som vil være verdifullt for deg videre i karrieren". Nå har jeg fått den selvtillitten jeg trenger til å få den jobben jeg alltid har ønsket meg, men som jeg aldri i verden hadde turt å søke på engang, i mitt "tidligere liv".

Å fremelske sin narsisstiske side vil vel heller være å si "jeg er best, ingen er så bra som meg," eller har jeg misforstått? Uhemmet og urealistisk skryt av seg selv er ikke det man er ute etter.

Å minne seg selv på at man er god på noe er en ypperlig strategi for å bli tøffere, og å klare og mestre hverdagen bedre.

Skrevet

Jeg sliter litt med å bli "lammet" i forskjellige situasjoner, altså ikke sånn hverdagslige ting. Jeg snakker om litt tøffe ting. Dette tror jeg er fordi jeg har "lært" at det ikke nytter å gjøre noe i flere situasjoner, jeg har vært helt hjelpesløs. Da resignerer man jo gjerne. Dette er ikke så lurt når det blir overført til flere situasjoner.

Da må kanskje jobben videre bli å lære seg å handle igjen og få igjen troen på at det nytter å gjøre noe? Det er vel en måte å styrke en svak ego-funksjon på?

Ja, det er alltid god mestring å ta tak i problemene fremfor å flykte fra dem. Del dem opp i mindre biter hvis det blir for mye på en gang. Sett deg delmål og mål. Hvis du vil være strengere med deg selv, sett deg også tidsrammer for når du skal ha nådd målet eller gjort oppgavene.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Først må noe viktig oppklares: Egofunksjoner i psykologisk forstand er noe helt annet enn det folk flest kaller å være ego.

Dette er noe jeg fant på google akkurat nå med søkeord "egofunksjoner":

1. Evne til realitetstesting 2. Evne til selv-observasjon 3. Evne til objekttilknytning 4. Evne til å tolerere "negativ" affekt 5. Evne til å utsette tilfredsstillelse 6. Evne til å syntesiere innsikt 7. Evne til avtrappet forsvar 8. Evne til konsistent funksjonering 9. Evne til å føle lyst.

Da venter jeg på oppfølgingsspørsmål.

Gjest nickitita
Skrevet

Først må noe viktig oppklares: Egofunksjoner i psykologisk forstand er noe helt annet enn det folk flest kaller å være ego.

1. Evne til realitetstesting 2. Evne til selv-observasjon 3. Evne til objekttilknytning 4. Evne til å tolerere "negativ" affekt 5. Evne til å utsette tilfredsstillelse 6. Evne til å syntesiere innsikt 7. Evne til avtrappet forsvar 8. Evne til konsistent funksjonering 9. Evne til å føle lyst.

Går det an at noen av disse funksjonene også er for sterke? At det pga dette også blir et problem?

Skrevet

Går det an at noen av disse funksjonene også er for sterke? At det pga dette også blir et problem?

For 5, 7 og 9 burde en tilføye "i situasjoner der dette er hensiktsmessig".

Gjest nickitita
Skrevet

For 5, 7 og 9 burde en tilføye "i situasjoner der dette er hensiktsmessig".

Takk, da forstår jeg litt mere.

For min del er det nok også en stor forskjell på dette når jeg er veldig syk og friskere.

Egentlig ikke så dumt å sette seg litt inn i dette og jobbe med det :-)

Gjest mhmhmhm
Skrevet

Venter i spørsmål på svar på hennes opprinnelige spørsmål: Hvordan gjør man det?

Gjest mhmhmhm
Skrevet

Venter i spørsmål på svar på hennes opprinnelige spørsmål: Hvordan gjør man det?

.

Skrevet

La oss ta en ting av gangen. Prøv å analysere hvilke av disse 9 punktene som skaffer deg mest lidelse/problemer. Er det mulig å gjøre noe med det?

Ta pkt 5. Det er et problem for mange i dag at de bruker mer penger enn de tjener, de bruker penger på feil ting dvs de prioriterer pengebruken feil, og/eller de bruker pengene for raskt etter lønning og sliter med økonomien i dagene før neste lønningsdag.

Om en har problemer med dette, bør en sette inn hjelpetiltak som støtter fornuftig bruk av penger og forhindrer ufornuftig bruk. Dette kan være budsjett, automatisk trekk av faste, månedlige utgifter på lønningsdag slik som husleie, forsikring osv. For faste, men ikke månedlige utgifter kan en legge inn faste trekk til en egen konto. En kan bestemme seg for at en ikke skal handle en eneste ting som ikke er bestemt før en drar hjemmefra og har skrevet det ned - ikke engang en eneste liten bluse som er på salg.

Grunnlaget for denne tenkningen er at vå rpersonlighet består av de tre instansene superego/overjeget, ego/jeget, id/detet.|

Superego er vår samvittighet/moral/i.deal.

Ego er den fornuftige, vurderene, overveiende, rasjonelle delen av personligheten.

Id er lystene, impulsene, innfallene.

Forskning viser at det går desidert best med dem som lar ego styre storparten av sitt liv. Derav er styrking av egofunksjoner viktig for mange.

Gjest nickitita
Skrevet

La oss ta en ting av gangen. Prøv å analysere hvilke av disse 9 punktene som skaffer deg mest lidelse/problemer. Er det mulig å gjøre noe med det?

Ta pkt 5. Det er et problem for mange i dag at de bruker mer penger enn de tjener, de bruker penger på feil ting dvs de prioriterer pengebruken feil, og/eller de bruker pengene for raskt etter lønning og sliter med økonomien i dagene før neste lønningsdag.

Om en har problemer med dette, bør en sette inn hjelpetiltak som støtter fornuftig bruk av penger og forhindrer ufornuftig bruk. Dette kan være budsjett, automatisk trekk av faste, månedlige utgifter på lønningsdag slik som husleie, forsikring osv. For faste, men ikke månedlige utgifter kan en legge inn faste trekk til en egen konto. En kan bestemme seg for at en ikke skal handle en eneste ting som ikke er bestemt før en drar hjemmefra og har skrevet det ned - ikke engang en eneste liten bluse som er på salg.

Grunnlaget for denne tenkningen er at vå rpersonlighet består av de tre instansene superego/overjeget, ego/jeget, id/detet.|

Ego er den fornuftige, vurderene, overveiende, rasjonelle delen av personligheten.

Forskning viser at det går desidert best med dem som lar ego styre storparten av sitt liv. Derav er styrking av egofunksjoner viktig for mange.

Kan det stemme at superegoet styrer veldig mye når man er deprimert/syk? Fordi da har man dårlig samvittighet for alt man sier, tenker og gjør.

I den andre retningen styrer id mye når man er hypoman, man blir impulsiv og tenker ikke så mye konsekvenser.

Så tar ego over når man blir frisk? Man greier igjen å vurdere hva som er riktig og galt på en mere nøytral måte.

Gjest nickitita
Skrevet

Ja, det er alltid god mestring å ta tak i problemene fremfor å flykte fra dem. Del dem opp i mindre biter hvis det blir for mye på en gang. Sett deg delmål og mål. Hvis du vil være strengere med deg selv, sett deg også tidsrammer for når du skal ha nådd målet eller gjort oppgavene.

Må visst trene på dette ja. Samme hva jeg starter med så har jeg lett for å gi opp, merker jeg, pga dårlige erfaringer. Når man brenner seg gang etter gang er det jo lett å bare gi opp.

Skrevet

Ja, jeg spør hvordan man kan øve på å styrke ego, men du stiller samme spørsmål tilbake!

Et sterkt ego sørger for at ønsker fra id om all mulig slags behovstilfredsstillelse ikke blir styrende. Og det sørger for at krav fra superego om å ta hensyn til all slags krav fra gud og hvermann blir noe neddempet.

Fint å vite. Men hvilken konkret mentalgymnastisk øvelse kan man gi seg i kast med med? Bør jeg stadig analysere meg selv, undersøke om min atferd er et produkt fra id (urealistiske og umodne ønsker) eller superego (uhensiktsmessige krav og strenghet), og hvis det er det, nekte meg selv den aktuelle atferden? Det blir jo ikke mye artigheter i livet med den typen mental askese! Men kanskje det er best likevel?

Skrevet

Ja, jeg spør hvordan man kan øve på å styrke ego, men du stiller samme spørsmål tilbake!

Et sterkt ego sørger for at ønsker fra id om all mulig slags behovstilfredsstillelse ikke blir styrende. Og det sørger for at krav fra superego om å ta hensyn til all slags krav fra gud og hvermann blir noe neddempet.

Fint å vite. Men hvilken konkret mentalgymnastisk øvelse kan man gi seg i kast med med? Bør jeg stadig analysere meg selv, undersøke om min atferd er et produkt fra id (urealistiske og umodne ønsker) eller superego (uhensiktsmessige krav og strenghet), og hvis det er det, nekte meg selv den aktuelle atferden? Det blir jo ikke mye artigheter i livet med den typen mental askese! Men kanskje det er best likevel?

Først må du spørre deg selv hvilke vanskeligheter et evt svakt ego gir deg i livet ditt.

Askese er unødvendig nektelse av behovstilfredsstillelse. Det er ikke et tegn på egostyrke. Det er kun den hensiktsmessige utsettelse/nektelse av behiovstilfredsstillelse som er ønsket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...