Madelenemie Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Skrevet 7. desember 2010 Jeg mener at du kan gjøre dette på en svært enkel og ukomplisert måte. Du kan kort og godt si "Tusen takk" til den du får gaven av. Da slipper du å si noe du ikke mener, for selv om du får gaver du ikke nødvendigvis ønsker deg, så tror jeg du er taknemlig for at folk gir deg gaver. ...og hvis ingen gir deg verktøysett i år heller, så synes jeg du skal kjøpe et i gave til deg selv :-) Hei! Ja takk, men jeg syns bare tusen takk høres så kort ut, jeg blir jo glad som du sier for at noen gir meg en gave, men jeg vet bare ikke hva jeg kan si som viser dette, men nå har jeg jo fått noen eks. Ja kanskje jeg kjøper det settet til meg selv, jeg kan jo si til min mann at det må jeg gjøre når du aldri gir meg det jeg ønsker meg. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Skrevet 7. desember 2010 Her er du inne på et "problem" også vi uten asberger har. Når man får noe man egentlig ikke liker eller ønsker seg blir man jo ikke ordentlig glad, man må late som, og også vi er redde for at mottakeren skal se dette. ''Skal man "late som "man blir glad for gaver man aldri hadde forestilt seg å få?'' Ja det skal man, fordi gaveutveksling handler om følelser hos både giveren og mottakeren. Selv om mottakeren ikke blir ordentlig glad er det god etikkette å likevel sørge for at giverens opplevelse av å gi blir positiv. ''Finnes det noen typer standard-setninger for julen, som gjør alle fornøyd?'' Ja heldigvis, og det beste er å rose giveren for omtenksomheten. Du har sikkert hørt uttrykket "det er tanken som teller", og det henspeiler nettopp på at hovedsaken med en gave ikke er selve gaven, men hensikten man ønsker å oppnå med å GI gaven. Jeg vet ikke hvor enig jeg er i at det er riktig Men altså, dersom du får en gave du ikke har ønsket deg eller liker kan du si en av disse tre setningene: "Tusen takk, så snilt av deg å tenke på meg" "Tusen takk, en slik har jeg ikke fra før" Tusen takk, det var hyggelig av deg" Det du sier her er ikke løgn. Du sier ingenting om gaven (tingen), ingenting om dine følelser, og det ER jo hyggelig og snilt av den andre å gi, sant. Sånn som dette har vi menneske holdt på i alle tider. Romerne foreksempel, brukte gaver strategisk for å opprettholde maktbalanse mellom ulike personer. Dersom du vil lese litt om dette kan du søke på patronus/ client. Hei! Takk for disse konkrete svarene og setningene:) Ja romerne er morsomme, vet du at da de vitnet la de ikke hånden på hjertet som man gjør i dag, de la den over testiklene derfra kommer jo ordet vitne, testify. Jeg vet ikke når man forandret dette, det er jo bra det endret seg for hvor skulle vi kvinner lagt hånden da? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Skrevet 7. desember 2010 ''Problemet er at jeg ikke roper ut, slår i hendene, lener meg tilbake, slår meg på lårene, strekker armene i veret, jubler, hyler eller kommer med utbrudd'' Det gjør ikke jeg heller, og jeg har ikke asperger. Forslag til hva du kan si: Tusen takk, den gleder jeg meg til å prøve. Tusen takk, den blir spennende å lese/sette seg inn i, etc. Ofte sier jeg bare tusen takk og gir en klem. Hei takk jeg begynner nå å se for meg gode løsninger. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Skrevet 7. desember 2010 ''Nå har jeg bestemt meg for å si i fra hvis andre slår meg i hodet, da skal jeg si, " Jeg ville foretrukket en klem" håper ikke det er uhøflig å si?'' Det var en veldig fin ting å si synes jeg. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Skrevet 7. desember 2010 Ja, alt det høres fint ut. Og så synes jeg faktisk ikke du skal høre så veldig på de som kritiserer slik du er og det du sier. Det er fint du vil "passe inn" og "gjøre det som er riktig", men vi har alle vår personlighet - asperger eller ikke. Jeg liker for eksempel ikke å klemme. Så om jeg klemmer noen, så gjør jeg det unna fort. Det må være greit. Vi er forskjellige. Det samme gjelder gaver. I min familie er vi ikke overstrømmende, hverken på den ene eller den andre måten. Et enkelt "takk" holder som oftest i massevis. Vi demper betydningen av gavene og er mer opptatt av at vi er samlet, spiser god mat og koser oss på andre måter. Så neste gang noen sier du er utakknemlig, selv om du er høflig, takker og sier helt vanlige fraser, så svarer du: "Nei, jeg er ikke utakknemlig. Jeg bruker bare ord mer enn kroppsspråk når jeg kommuniserer, så lytt til det jeg sier." Hei! det høres fint ut i din familie. I min familie, hyler de så jeg får vondt i ørene og alt gjelder føler jeg størst og dyrest og jeg blir trøtt av det på noe vis. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om de voksnes gaver på julaften, men jeg syns det er veldig gøy å se barn pakke ut gaver. De åpner liksom gavene på en egen måte og sånn at man blir ekstra glad inni seg. 0 Siter
Mirabell Skrevet 7. desember 2010 Skrevet 7. desember 2010 ''Da min psykiater er veldig opptatt for tiden med en studie, har jeg bestemt meg for å ikke forstyrre min psykiater med mail, selv om dette er vanskelig og uvant så skal jeg ikke det. Ikke før januar. Men derfor vet jeg ikke hvem som skal hjelpe meg med setninger for julen, jeg tenker på hva man sier når man får gaver man ikke har ønsket seg. '' Dette er jo et perfekt spørsmål her på DOL :-) Så kan psykiateren din få arbeidsro til studien sin! Jeg ser du har fått mange gode tips, så jeg har ikke så mange flere å komme med. Jeg vil bare si at akkurat dette er en utfordring for mange på julaften, både små og store! Og at hvis du først blir glad når du har sett på gavene i ro og mak, er det ikke noe i veien for å takke en ekstra gang etterpå. F.eks. sende en melding med: "Kjolen passet kjempefint, igjen tusen takk, jeg ble så glad!" 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Skrevet 7. desember 2010 Hei! Takk for setninger og utveksling av erfaring, jeg syns dette var bra. Jeg tror det er et annet fortvilt menneske som også blir glad for disse svarene. Jeg har kopiert alt nå. Egentlig skulle jeg sette pepperkakedeig i dag, men så ble det så mye korrespondanse her,. men nå vet jeg jo hva jeg skal si, så det var fint:) Jeg liker å finne ut og vite ting selv, jeg føler min mann blir glad når jeg liksom gjør ting riktig. En gang ble han meget imponert over noe, det var noe sosialt jeg hadde satt meg inn i, slik at jeg fikk det ganske bra til. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Skrevet 7. desember 2010 Hei! Takk for setninger og utveksling av erfaring, jeg syns dette var bra. Jeg tror det er et annet fortvilt menneske som også blir glad for disse svarene. Jeg har kopiert alt nå. Egentlig skulle jeg sette pepperkakedeig i dag, men så ble det så mye korrespondanse her,. men nå vet jeg jo hva jeg skal si, så det var fint:) Jeg liker å finne ut og vite ting selv, jeg føler min mann blir glad når jeg liksom gjør ting riktig. En gang ble han meget imponert over noe, det var noe sosialt jeg hadde satt meg inn i, slik at jeg fikk det ganske bra til. Hei! Når man har på rød kjole og rød lebestift så er det hyggelig hvis det som kommer ut av munnen på damen kan være litt gjennomsnittlig, man trenger ikke begynne på noen lang utredning om noe. Temaer man skal unngå er alle i illustrert vitenskap, alle bil-undersøkelser, for ikke å snakke om brukerundersøkelser på verktøy. Men jeg skal tenke litt på dette for jeg har jo en oppgave på det, men det er en helt annen sak. 0 Siter
Gjest Nickløsheletiden Skrevet 7. desember 2010 Skrevet 7. desember 2010 Hei! Takk for setninger og utveksling av erfaring, jeg syns dette var bra. Jeg tror det er et annet fortvilt menneske som også blir glad for disse svarene. Jeg har kopiert alt nå. Egentlig skulle jeg sette pepperkakedeig i dag, men så ble det så mye korrespondanse her,. men nå vet jeg jo hva jeg skal si, så det var fint:) Jeg liker å finne ut og vite ting selv, jeg føler min mann blir glad når jeg liksom gjør ting riktig. En gang ble han meget imponert over noe, det var noe sosialt jeg hadde satt meg inn i, slik at jeg fikk det ganske bra til. ;-) Du er et 100 % nydelig menneske :-) 0 Siter
Gjest Gåten Skrevet 7. desember 2010 Skrevet 7. desember 2010 Hei! Ja jeg lo veldig da min sønn stekte en pizza med plast og papp og alt og huset var fylt av røyk. Jeg hadde sagt til han at sett inn pizzaen som står ved siden av ovnen og det gjorde han, med papir og alt da. Jeg lo veldig da jeg kom hjem og da jeg fortalte min mann dette senere og søsknene, lo jeg også, da fikk min sønn nok, men jeg mente det jo ikke vondt, jeg hadde det bare så gøy:) Og når jeg ler klarer jeg ikke stoppe, da må jeg gå et annet sted ofte. Slik at der minnet du meg, jeg kan jo selv le av andre aspergere. Jeg lo også av en del tilfeller jeg traff i en gruppe som bare pratet usammenhengende om sine tanker/interesser osv... de syns jeg var skikkelig rare, og jeg tenker ikke da at min mann av og til syns jeg kanskje er litt rar. Jeg ristet på hodet og lo for meg selv så jeg ristet av det de sa og de skjønte selvsagt ingenting for de så jo bare rett frem for seg. Menn med asperger er ofte et kapittel for seg vil jeg tro. Men uansett som du sier, det er jo ikke vondt ment. :-) 0 Siter
Gjest Kayia Skrevet 7. desember 2010 Skrevet 7. desember 2010 Hei! Takk for disse konkrete svarene og setningene:) Ja romerne er morsomme, vet du at da de vitnet la de ikke hånden på hjertet som man gjør i dag, de la den over testiklene derfra kommer jo ordet vitne, testify. Jeg vet ikke når man forandret dette, det er jo bra det endret seg for hvor skulle vi kvinner lagt hånden da? ''Ja romerne er morsomme, vet du at da de vitnet la de ikke hånden på hjertet som man gjør i dag, de la den over testiklene derfra kommer jo ordet vitne, testify. Jeg vet ikke når man forandret dette, det er jo bra det endret seg for hvor skulle vi kvinner lagt hånden da?'' Hei igjen Madelenemie Skal se menn er glade for endringen, og at det er et mindre tap å miste hjertet enn testikler ved en eventuell hvit løgn? ;-) Neida, tuller nå, men praksisen sier mye om hvor nært knyttet mannens mandom og rettskaffenhet har vært knyttet til hans kjønnsorgan. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 7. desember 2010 Forfatter Skrevet 7. desember 2010 ''Ja romerne er morsomme, vet du at da de vitnet la de ikke hånden på hjertet som man gjør i dag, de la den over testiklene derfra kommer jo ordet vitne, testify. Jeg vet ikke når man forandret dette, det er jo bra det endret seg for hvor skulle vi kvinner lagt hånden da?'' Hei igjen Madelenemie Skal se menn er glade for endringen, og at det er et mindre tap å miste hjertet enn testikler ved en eventuell hvit løgn? ;-) Neida, tuller nå, men praksisen sier mye om hvor nært knyttet mannens mandom og rettskaffenhet har vært knyttet til hans kjønnsorgan. Det er så rart:) Jeg tror verden ville vært litt mindre rar hvis den var full av aspergere og med NT som motsatt %, hvis du skjønner, Tror ting hadde vært mer fornuftsbasert og enklere og mindre bråk og utydig tale osv... 0 Siter
Gjest MayLynn Skrevet 7. desember 2010 Skrevet 7. desember 2010 Hei! Takk for setninger og utveksling av erfaring, jeg syns dette var bra. Jeg tror det er et annet fortvilt menneske som også blir glad for disse svarene. Jeg har kopiert alt nå. Egentlig skulle jeg sette pepperkakedeig i dag, men så ble det så mye korrespondanse her,. men nå vet jeg jo hva jeg skal si, så det var fint:) Jeg liker å finne ut og vite ting selv, jeg føler min mann blir glad når jeg liksom gjør ting riktig. En gang ble han meget imponert over noe, det var noe sosialt jeg hadde satt meg inn i, slik at jeg fikk det ganske bra til. :-) 0 Siter
Angustia Skrevet 7. desember 2010 Skrevet 7. desember 2010 Hei! Ja veldig lurt! Før hadde jeg det sånn at jeg måtte si hva jeg mente om noe helt i detaljer det har jeg lært er unødvendig, man kan også tenke på andre ting rundt det å få gaver som dere sier. . Mange ganger sier jeg også "tusen takk", men da får jeg høre jeg er utakknemlig fordi jeg sier det ikke nok? En venninne ga meg masse syltetøy til jul, jeg tenkte "så rart tror hun ikke at jeg kan kjøpe syltetøy selv?", jeg syns det var en rar gave, men jeg sa "tusen takk for alt syltetøyet"(10 krukker). Jeg har vennet meg til å få alt mulig, nå må jeg bare venne meg til å si de riktige tingene som gjør mennesker fornøyde og ikke lei seg. Hvis jeg får syltetøy og vin kan jeg sikkert si: "Tusen takk for syltetøyet, det smakte jammen godt"(hvis det gjør det da, jeg liker egentlig ikke syltetøy for jeg liker ikke brød) eller "Tusen takk for vinen, den kommer godt med", Høres dette okey ut også? Jeg har fått en forferdelig bok før som handler om en dame som har det helt grusomt, det er en skjønnlitteratur bok og ikke noe jeg liker å lese, jeg ble helt trist av å lese bare på baksiden. For ikke lenge siden var det et intervju med forfatteren og hadde det ikke vært for at jeg hadde fått denne triste boken ville jeg ikke sett programmet men jeg gjorde det fordi jeg tenkte "la meg se hvem som skriver så triste bøker", det var en Herbjørg Wassmo (kjent forfatter) Nå viste det seg at hun var utsatt for incest som liten da skjønte jeg mer av hvorfor hun skriver så triste bøker. Det var en trist dokumentar, hun flyktet ut på havet i en liten trebåt etter hvert overgrep og jeg ble så lei meg inni meg fordi sånne ting skjer og jeg kan ikke gjøre noe for å stoppe det, derfor vil jeg heller ikke lese om sånt. Hun har blitt en kjent forfatter og jeg tror man må være usedvanlig sterk for å overleve en slik barndom. Men hva sier man da når man får bøker som man ikke vil ha? Jeg er så dårlig på å skjule at jeg ikke liker eller ikke forstår noe, jeg tror jeg må trene meg litt nå før jul. Som sagt dette er ikke løgn, det handler om å ikke såre andre. Jeg gir nå stadig oftere en klem og jeg klapper ikke lenger på ryggen da dette betyr, "fort deg nå bli ferdig", jeg sier, "mmmmm" hvis dere skjønner, tenker på barna mine og lukker øynene og lar det stå til som man sier. Jeg tror det er instinktiv adferd som gjør at jeg bærer, klapper, stryker, kysser, snuser på barna mine, jeg glemmer at andre mennesker liker å få en klem. Men jeg har ikke noe stort problem med det når jeg skjønner hva det betyr for dem, før viste jeg ikke hva som skjedde og jeg følte meg angrepet. Nå har jeg bestemt meg for å si i fra hvis andre slår meg i hodet, da skal jeg si, " Jeg ville foretrukket en klem" håper ikke det er uhøflig å si? ''Men hva sier man da når man får bøker som man ikke vil ha?'' Jeg har en slektning som gir meg ei krimbok hvert år. I 10 år har jeg sagt "Tusen takk, så hyggelig! Jeg leser ikke krim, men kanskje jeg kan begynne med det nå." Slektningen tar fortsatt ikke hintet - jeg gjør gode miner til slett spill og bytter boka i romjula. '' Nå har jeg bestemt meg for å si i fra hvis andre slår meg i hodet, da skal jeg si, " Jeg ville foretrukket en klem" håper ikke det er uhøflig å si?'' Det er uhøflig å slå / klappe noen på hodet! Med mindre det er barna dine trenger du absolutt ikke å foreslå en klem istedenfor! 0 Siter
Madelenemie Skrevet 8. desember 2010 Forfatter Skrevet 8. desember 2010 ''Men hva sier man da når man får bøker som man ikke vil ha?'' Jeg har en slektning som gir meg ei krimbok hvert år. I 10 år har jeg sagt "Tusen takk, så hyggelig! Jeg leser ikke krim, men kanskje jeg kan begynne med det nå." Slektningen tar fortsatt ikke hintet - jeg gjør gode miner til slett spill og bytter boka i romjula. '' Nå har jeg bestemt meg for å si i fra hvis andre slår meg i hodet, da skal jeg si, " Jeg ville foretrukket en klem" håper ikke det er uhøflig å si?'' Det er uhøflig å slå / klappe noen på hodet! Med mindre det er barna dine trenger du absolutt ikke å foreslå en klem istedenfor! Hei! Ja jeg er en voksen dame, men jeg lurer på om det er fordi jeg er lav? Jeg vet ikke, det er bare noen som gjør det, men jeg liker det ikke, og får vondt inni mellom hjernevevet føler jeg, det er som om jeg kan kjenne hvordan kraniet slår ned på cortex og veskene mellom hinnene blir skvist sammen, det er meget ubehagelig. Nå er jo kraniet en god beskyttelse, men når jeg vet hvordan det ser ut der inne så blir dette veldig levende for mitt indre øye (hvis du skjønner hva jeg mener?) Tusen takk for alle snille og velmente tips om julegaver:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.