Gå til innhold

11 April 1954

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Til dere som "tror" man ikke kan måle vennskap!

Hvordan tror dere man kom frem til at verdens kjedeligste dag er nettopp 11 April 1954?

Svar: avanserte matematiske beregninger foretatt av dataprogrammer!

Da jeg fortalte min mann dette i helgen lo han skikkelig godt, og jeg sa, "deler du humoren?" ja svarte han, helt fantastisk. Ja man blir glad for en hver avklaring på spørsmål. Og alt kan beregnes, det finnes ikke en enkel metode muligens, dette vil ta tid og man ville måtte definere en hel del kriterier.

Derfor: Er det et tidsspørsmål før man ved et enkelt pc-program kan finne hvor mange prosent venn man er med forskjellige mennesker. Jeg tror ikke jeg får tid til å lage dette med det første men man kan håpe noen lar seg inspirere, det tror jeg vil skje da man for tiden gjør en mengde avanserte utregninger ved dataprogrammer.

:)

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

17

• Mirabell

4

• nitty-gritty

4

• tonie

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes ikke det var så ille med en slik vennskapsberegner. Litt morsomt for egen del, men jeg ser kanskje ikke helt hva den skulle brukes til sånn ellers:)

Gjest AtHomeMom
Skrevet

''Svar: avanserte matematiske beregninger foretatt av dataprogrammer!''

Avanserte og avanserte fru Blom, man så rett og slett på hva som skjedde i verden (altså; hva det ble skrevet om i media) den dagen, samt antall fødsler. Dette blir for meg laaaang fra tanken om å måle vennskap...

Skrevet

Steike. Du kunne nå hatt en stor karriere du av å lage utregningsprogram for diverse ting. Ligger penger i dette :-)

Skrevet

Oi, det må bli komplisert. Men desto morsommere å prøve. Jeg har mange ideer, så om du en gang skal lage vennskapsberegneprogrammet, så må du kontakte meg ;)

Gjest Elextra
Skrevet

''Er det et tidsspørsmål før man ved et enkelt pc-program kan finne hvor mange prosent venn man er med forskjellige mennesker''

Dette blir meget vanskelig, ikke minst fordi grad av vennskap ikke er konstant! :)

Forundrer meg stadig over hvordan du fundere på hvilken grad du/man er venner med folk, men forventer ikke at jeg helt skal forstå hvordan du tenker ;).

Skrevet

Oi, det må bli komplisert. Men desto morsommere å prøve. Jeg har mange ideer, så om du en gang skal lage vennskapsberegneprogrammet, så må du kontakte meg ;)

Hei!

Kan du ikke gjøre det?

Jeg må innfri en avtale med NAV og skal ved siden av eller etter dette skrive en bok, eller manuskript kalles det vel, for jeg vet jo ikke om forlag gir det ut. osv..

Ved hjelp av komplekse logaritmer beregnet man denne dagen, man foret et dataprogram med 300 000 nyheter og ut kom dette tallet, fantastisk :)

Men kunne tenkt seg først at man la inn info om sine venner, bekjente, naboer m.m, deretter etter et avkryssningsskjema nøye oppsatt og godt bearbeidet kunne man få ut et svar:

Man kunne også tenke seg at man kunne gå inn å justere informasjonen slik at programmet da justerte graden av vennskap.

Dette høres kanskje sprøtt ut, men jeg tror det vil komme og om noen her vil lage det skal jeg kjøpe det straks.

Det er et program utviklet på Cambridge som regnet ut verden kjedeligste dag, egentlig for å bedre internetsøkning , men så kjedet vist personen seg som jobbet med dette og begynte å beregne vedens kjedeligste dag istedet.

Skrevet

Hei!

Kan du ikke gjøre det?

Jeg må innfri en avtale med NAV og skal ved siden av eller etter dette skrive en bok, eller manuskript kalles det vel, for jeg vet jo ikke om forlag gir det ut. osv..

Ved hjelp av komplekse logaritmer beregnet man denne dagen, man foret et dataprogram med 300 000 nyheter og ut kom dette tallet, fantastisk :)

Men kunne tenkt seg først at man la inn info om sine venner, bekjente, naboer m.m, deretter etter et avkryssningsskjema nøye oppsatt og godt bearbeidet kunne man få ut et svar:

Man kunne også tenke seg at man kunne gå inn å justere informasjonen slik at programmet da justerte graden av vennskap.

Dette høres kanskje sprøtt ut, men jeg tror det vil komme og om noen her vil lage det skal jeg kjøpe det straks.

Det er et program utviklet på Cambridge som regnet ut verden kjedeligste dag, egentlig for å bedre internetsøkning , men så kjedet vist personen seg som jobbet med dette og begynte å beregne vedens kjedeligste dag istedet.

Jeg har dessverre ikke kunnskap til å lage dataprogrammer :( Men jeg kan høre med samboeren min om han kan få til programmering om du virkelig har lyst til å prøve :)

Skrevet

Hei!

Kan du ikke gjøre det?

''Ved hjelp av komplekse logaritmer beregnet man denne dagen, man foret et dataprogram med 300 000 nyheter og ut kom dette tallet, fantastisk :)'' Hadde de testet pånytt og spesielt i Norge ville sikkert den kjedeligste dagen blitt 23 juli eller deromkring. Da er flinke, erfarne journalister på ferie og vikarene sitter og produserer agurknytt.... ;-)

Skrevet

''Ved hjelp av komplekse logaritmer beregnet man denne dagen, man foret et dataprogram med 300 000 nyheter og ut kom dette tallet, fantastisk :)'' Hadde de testet pånytt og spesielt i Norge ville sikkert den kjedeligste dagen blitt 23 juli eller deromkring. Da er flinke, erfarne journalister på ferie og vikarene sitter og produserer agurknytt.... ;-)

Men agurknytt er en viktig tid, for det er da vi får høre fra de mest fremmelige ungdomspolitikerene som vil inneha maktposisjoner om noen år ;)

Skrevet

Det var den kjedeligste dagen for journalister gjennom de siste 100 år fordi det var lite å skrive om. Det kan også bety at det var en bra dag :-)

En datamaskin kan enkelt finne ut dette, men kan aldri noen gang i fremtiden måle vennskap i %, vil jeg hevde :-)

http://www.abcnyheter.no/nyheter/vitenskap/101127/fant-verdens-kjedeligste-dag

Hei!

Ja der tror jeg sannelig du tar feil!

Jeg mener ikke bare et enkelt avkrysningsskjema, jeg tenker meg det som både, noe som går på velvære når man er sammen med et menneske, hvor ofte man tenker på vedkommende, hvor ofte man treffes, når man ble kjent, hvorfor man ble kjent, hva som er personens beste egenskaper i følge en selv, eller verste, i hvor stor grad man ser bort fra dette osv osv... en hel rekke faktorer skal inn i beregningene og jeg tenker personen som skal lage programmet bør ha innsikt i mennesker og samfunn, det matematiske samt programmering er vanskelig men kan løses etter hvert.

Skrevet

Men agurknytt er en viktig tid, for det er da vi får høre fra de mest fremmelige ungdomspolitikerene som vil inneha maktposisjoner om noen år ;)

Helt klart stor underholdningsverdi, men (med forbehold om å tråkke i fordoms-fella ) tror jeg agurknytt ramler rett i "kjedelig"-kategorien til positivistene bak beregningsmodellen... ;-)

Skrevet

''Svar: avanserte matematiske beregninger foretatt av dataprogrammer!''

Avanserte og avanserte fru Blom, man så rett og slett på hva som skjedde i verden (altså; hva det ble skrevet om i media) den dagen, samt antall fødsler. Dette blir for meg laaaang fra tanken om å måle vennskap...

Hei!

Jaså, så du har klart for deg dette?

Jeg har selv sekser og A i mattematikk og kan si med mitt hode at disse logaritmene er avanserte for meg.

Å lage programmer som beregner dette er heller ikke lett, det forutsetter mer enn grunnleggende matematikk kunnskaper, ikke for ingen grunn at personer ved Cambridge lagde programmet som de fremdeles jobber med som bedring av søkemonitorer.

Skrevet

Ps. Gjorde et kjapt søk her. 11 April var palmesøndag i 1954, hehe....

Skrevet

Hei!

Jaså, så du har klart for deg dette?

Jeg har selv sekser og A i mattematikk og kan si med mitt hode at disse logaritmene er avanserte for meg.

Å lage programmer som beregner dette er heller ikke lett, det forutsetter mer enn grunnleggende matematikk kunnskaper, ikke for ingen grunn at personer ved Cambridge lagde programmet som de fremdeles jobber med som bedring av søkemonitorer.

Hehe, du ser nok for deg noe voldsomt avansert. Jeg tenkte som en spøk, altså for moro skyld :)

Gjest Nickløsheletiden
Skrevet

Hei!

Ja der tror jeg sannelig du tar feil!

Jeg mener ikke bare et enkelt avkrysningsskjema, jeg tenker meg det som både, noe som går på velvære når man er sammen med et menneske, hvor ofte man tenker på vedkommende, hvor ofte man treffes, når man ble kjent, hvorfor man ble kjent, hva som er personens beste egenskaper i følge en selv, eller verste, i hvor stor grad man ser bort fra dette osv osv... en hel rekke faktorer skal inn i beregningene og jeg tenker personen som skal lage programmet bør ha innsikt i mennesker og samfunn, det matematiske samt programmering er vanskelig men kan løses etter hvert.

Alt dette veksler og forandrer seg gjennom livet og det er umulig å gjøre følelser til matematikk:-)

Skrevet

''Derfor: Er det et tidsspørsmål før man ved et enkelt pc-program kan finne hvor mange prosent venn man er med forskjellige mennesker.''

Det kan godt tenkes, det, men da tror jeg heller det blir på linje med forskjellige Facebook-apps eller noe sånt. Altså mest for moro. Jeg tror i hvert fall ikke det er så mange som seriøst savner og har behov for et sånt program. Vennskap varierer jo også veldig over tid (bestevennen fra forrige uke kan svikte meg grovt, f.eks.). Det kan også være litt ugreit hvis man har flere venner som er "89%"-venner, mens man selv bare blir vurdert som "12 %"-venn av dem.

Skrevet

Jeg har dessverre ikke kunnskap til å lage dataprogrammer :( Men jeg kan høre med samboeren min om han kan få til programmering om du virkelig har lyst til å prøve :)

Hei!

Ja si til han at jeg blir veldig glad for det! :)

Skrevet

Hehe, du ser nok for deg noe voldsomt avansert. Jeg tenkte som en spøk, altså for moro skyld :)

Hei!

Jeg svarte på det innlegget der jeg ble kalt Fru Blom, jeg vet hva det betyr.

Ja jeg så for meg noe seriøst, men alle forsøk er jo av betydning, små forsøk kan bli til noe større etter hvert.:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...