Gå til innhold

Om en ønsker å slutte med medisiner

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om en ønsker å slutte med medisiner, er det en del ting en kan gjøre for å redusere risikoen for tilbakefall:

1. Trapp ned en medisin av gangen. Start med den som er minst viktig.

2. Bruk minst 3 mnd på nedtrapping av antidepressiva, stemningsstabilisator og antipsykotika.

3. Med antipsykotika kan mange holde seg friske på meget små doser, men ikke helt uten medisin. Verdt å vurdere.

4. Trapp ned/slutt med medisin _etter_ en forventet ekstra livspåkjenning - ikke før.

Skrevet

''men ikke halt uten medisin''

Altså, det MÅ da vel være lov å halte selv om man ikke bruker medisiner, nhd! Makan...

Skrevet

''3. Med antipsykotika kan mange holde seg friske på meget små doser, men ikke helt uten medisin. Verdt å vurdere.''

Det tror jeg er et godt råd, hvis en kan klare seg med liten dose. Noe er ikke verdt å vente på....

Skrevet

''3. Med antipsykotika kan mange holde seg friske på meget små doser, men ikke helt uten medisin. Verdt å vurdere.''

Dette ble jeg glad for at du skrev. Det er godt å vite at det er mulig. Jeg er i gang med en prosess der jeg ønsker nettopp å redusere til et minimum. Jeg håper at det ordner seg.

Skrevet

Dette ble jeg glad for at du skrev. Det er godt å vite at det er mulig. Jeg er i gang med en prosess der jeg ønsker nettopp å redusere til et minimum. Jeg håper at det ordner seg.

Før en går dit, må en ha vært stabil på vanlige doser i lang tid.

Gjest pepperkakadue
Skrevet

Bra innlegg NHD, dette er noe mange lurer på.

Jeg håper du kan ta deg tid til å svare på 2 spørsmål jeg har?

1. Jeg har registrert at du tidligere har skrevet at effekten av AD minker hvis man seponerer og så starter opp igjen. Gjelder det også hvis man bytter til et annet AD (evt. som påvirker en annen signalsubstans)?

2. Jeg bruker både Wellbutrin(300 mg) og Efexor(75mg). Sist gang jeg skulle hente ut meds. på apoteket, sa de at denne kombinasjonen kunne være uheldig, fordi efexor påvirket wellbutrin eller noe sån(fikk det ikke helt med meg..)?? Stemmer det, legen har ikke nevnt noe om det? Hva kan skje? Jeg føler meg helt fin, men ble litt skremt.

Skrevet

Bra innlegg NHD, dette er noe mange lurer på.

Jeg håper du kan ta deg tid til å svare på 2 spørsmål jeg har?

1. Jeg har registrert at du tidligere har skrevet at effekten av AD minker hvis man seponerer og så starter opp igjen. Gjelder det også hvis man bytter til et annet AD (evt. som påvirker en annen signalsubstans)?

2. Jeg bruker både Wellbutrin(300 mg) og Efexor(75mg). Sist gang jeg skulle hente ut meds. på apoteket, sa de at denne kombinasjonen kunne være uheldig, fordi efexor påvirket wellbutrin eller noe sån(fikk det ikke helt med meg..)?? Stemmer det, legen har ikke nevnt noe om det? Hva kan skje? Jeg føler meg helt fin, men ble litt skremt.

1. Jeg skrev at den _kan_ minke. Nei, det gjelder ikke ved skifte til annet AD.

2. Serumkonsentrasjonen av Efexor kan bli noe høyere enn om du brukte 75 mg alene /monoterapi. Uansett er 75 mg en meget lav dose, så om SK stiger 20-30%, er det sannsynligvis bare gunstig.

Gjest pepperkakadue
Skrevet

1. Jeg skrev at den _kan_ minke. Nei, det gjelder ikke ved skifte til annet AD.

2. Serumkonsentrasjonen av Efexor kan bli noe høyere enn om du brukte 75 mg alene /monoterapi. Uansett er 75 mg en meget lav dose, så om SK stiger 20-30%, er det sannsynligvis bare gunstig.

Phuh, tusen,tusen takk:) *lettet* Jeg brukte 4 ggr. så mye Efexor før jeg begynte med W.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...