Gå til innhold

Diabetes 2, langtidssukker

Anbefalte innlegg

Gjest Strudahl
Skrevet

Hei! Jeg er en mann på 60 år som har fått diagnose diabetes 2. Første måling tatt fastende på langtidsukker var 7,1 og neste 6,8. Min mor er 83 år og har også fått denne diagnose, hun ligger på 7,5. Når jeg leser om dette på nettet så virker det helt normalt for alderen. Så spørsmålet er : Hvilke verdier er riktige for å si om man har diabetes i forskjellige aldre. Mvh Bent

Skrevet

Jeg kjenner ikke retningslinjene helt ut, men jeg husker fa jeg jobbet på sykehjem. Det ble bestemt at vi skulle sjekke blodsukker og blodtrykk på samtlige beboere ved avdelingen. Jeg ble betrodd blodsukkeroppgaven, sikkert litt fordi jeg har diabetes 1 og vet hvordan det skal brukes. Da en av beboerne viste seg å ha 12 i blodsukker en kort stund etter å ha spist. Egentlig skulle vi jo måle fastende, men denne beboeren hadde jammen rukket å spise gitt. Men i alle fall fikk jeg høre av en av sykepleierne der at eldre kunne være litt "treigere i forbrenninga." Neste dag sjekket vi blodsukkeret fastende, og da var det å regne som helt normalt. Jeg husker ikke verdien.

Du sier langtidsblodsukker en plass, men er du sikker på at det er såkalt HbA1c du refererer til (en blodprøve de gjerne tar hver tredje måned - blodprøve som gir en god indikasjon på hbordan blodsukkerkontrollen er). Eller tenker du på blodsukkermålinger du selv har gjort? Uansett hva det er, så synes jeg at både du og din mor skal slappe av. Det er helt greie verdier for en med diabetes. Så lenge HbA1c verdiene er bra - er risikoen for å få komplikasjoner liten. Den bør ligge under 8%. Selv har jeg ligget gjevnt på 7 i mange år nå, og det er legen helt fornøyd med.

Deabetes er greiest å få fulgt opp hos et diabetesteam med spesialsykepleier (jeg vet virkelig ikke hvordan jeg hadde klart meg uten diabetessykepleier), spesialist i indremedisin, ernæringsysiolog, noen ganger psykolog. Disse kan faget sitt. Ikke alle fastleger er så flinke med det.

Ønsker deg lykke til videre, og håper du etter hvert får svar på alle spørsmål som måtte dukke opp for deg - og selvsagt for din mor! Jeg kan anbefale sterkt å melde seg inn i diabetesforbundet. Kontakt med andre i samme situasjon, medlemsblad og nettside med meget god info. http://www.diabetes.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...