Gå til innhold

Når man ikke er fornøyd med BUP....

Anbefalte innlegg

Vi har en datter som er under BUP utredning. Hun har konsentrasjonsproblemer, oppmerksomhetssvikt, ekstremt kort lunte (kan eksplodere for den minste ting) og lekser er en daglig kamp. Hun er dog rolig på skolen, og er ikke noe uromoment i klassen. Hun er ekstremt sosial og har mange gode venner. Ingen problemer her. Hadde det ikke vært for skole og lekser hadde verden egentlig vært ganske grei. Hun har allerede nattelig epileptisk hjerneaktivitet som blir behandlet med Epilepsimedisinen Keppra. Dette er noe hun normalt skal vokse av seg i puberteten. Hun har aldri hatt noe form for anfall, og er utredet fra spesialsykehuset for epilepsi. Vi fikk i utgangspunktet godt inntrykk av psykiateren vi fikk tildelt i BUP (hun har truffet datteren vår i 45min) men ble overrasket over at vi fikk foreskrevet Ritalin allerede etter besøk nr. 2. Vi syntes Ritalinen hadde null effekt, og har sluttet (etter to mnd) med dette, mot psykiaters ønske. Vi har funnet noen ting som funker hos oss for å få ønsket adferd (som å gjøre lekser skikkelig) og det er bla at hun får et gode som blir tatt fra henne dersom hun ikke følger avtalen vår. Å gjøre motsatt, altså å få belønning etter at hun har gjort noe hun har fått beskjed om å gjøre funker ikke i det hele tatt.

Psykiater sa rett ut at dette var en ikke OK måte å agere på for oss foreldre, og at det i kombinasjon med at vi velger å slutte med Ritalin antagelig vil føre til at vi har en datter som gradvis vil fjerne seg fra familien og som sannsynligvis vil røyke hasj om en tre års tid. I en bisetning fikk vi også beskjed om at ”hun har nok antagelig ADHD , ja”. Hun er ikke testet for noe som helst på BUP annet enn en 5 min koordinasjons test for å se hva hun bruker av preferert øye/ben til øvelser.

Jeg synes det er ganske sjokkerende at det faktisk går ann å si slike ting, og at ADHD disagnose liksom bare nevnes i en parentes. Jeg er glad vi har en oppegående familie rundt oss som støtter oss i vårt valg. Mamma var selv lærer på barneskolen i alle år og har en god del erfaring med BUP, men har aldri hørt lignende. Men hva gjør man med slikt? Lar det passere? Hva med de som tar alt fagpersonene fra BUP sier for god fisk? Skolen vår bruker jo denne BUP’en fast….

Fortsetter under...

Jeg får en følelse av at denne psykiateren er en smule forutinntatt "kommer sannsynligvis til å røyke hasj om tre år." Det kan jo ha vært ironisk ment, men det er svært uproft i tilfelle når man ikke kjenner pasientene sine noe særlig.

Det eneste jeg ser for meg er at dere sier rett ut hva dere føler overfor BUP, og at dere eventuelt ønsker en second opinion fra en annen psykiater eller kanskje nevropsykolog. Å dytte Ritalin på noen så fort er da en smule voldsomt når diagnosen er ullen "har nok antageligvis." Jeg vet ikke hvor lenge man må stå på Ritalin før det gir effekt, men jeg skulle tro det gjorde det. Av det du skriver får jeg en opplevelse av at dette går for fort i svingene. Hva er poenget med å putte i seg Ritalin om det allikevel ikke virker?

Ikke finn dere i dette. Jeg skjønner ikke at de kan gjøre en god utredning så fort.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg mener det må gjøres tre parallelle evalueringer under utprøving av sentralstimulerende. En av psykiateren/behandleren, en av skolen og en av foreldrene.

Om de største problemene er på skolen, er det skolens evaluering som må tillegges størst vekt.

Gjest Mye rart der

Jeg får en følelse av at denne psykiateren er en smule forutinntatt "kommer sannsynligvis til å røyke hasj om tre år." Det kan jo ha vært ironisk ment, men det er svært uproft i tilfelle når man ikke kjenner pasientene sine noe særlig.

Det eneste jeg ser for meg er at dere sier rett ut hva dere føler overfor BUP, og at dere eventuelt ønsker en second opinion fra en annen psykiater eller kanskje nevropsykolog. Å dytte Ritalin på noen så fort er da en smule voldsomt når diagnosen er ullen "har nok antageligvis." Jeg vet ikke hvor lenge man må stå på Ritalin før det gir effekt, men jeg skulle tro det gjorde det. Av det du skriver får jeg en opplevelse av at dette går for fort i svingene. Hva er poenget med å putte i seg Ritalin om det allikevel ikke virker?

Ikke finn dere i dette. Jeg skjønner ikke at de kan gjøre en god utredning så fort.

Synest Bup er "skummle". Sønnen vår fikk også diagnose etter en halvtimes avkryssing på et skjema.

I tillegg var diagnosen helt feil. Heldigvis. I dag er han en helt frisk og superkjekk ungdom:)

Gunnar Oftedal, barnelege

Nei, man skal ikke godta BUP's diagnoser uten videre, spesielt ikke når diagnosen ADHD tydeligvis er satt på et så spinkelt grunnlag som du beskriver. Dersom det er riktig at skolen ikke er noe problem, og hun der er rolig og kan konsentrere seg om fagene, er det all grunn til å tvile på denne diagnosen. Ritalin er ofte et godt middel ved ADHD, men er etter min vurdering ikke en medisin som skal brukes før andre tilnærminger til problemene er forsøkt. Uansett må det være riktig å slutte med en medisin som ikke har hatt effekt i løpet av noen måneder.

Det å uttale seg om fremtidsutsiktene for et barn som du beskriver det er uprofesjonelt og beklagelig.

Jeg kan ikke hjelpe til med noen diagnose, men det er verdt å nevne at Keppra har mange bivirkninger, og at psykisk ubalanse, labilitet, humørsvingninger m. fl. kan være medikamentelt betinget. Dersom du har opplevd at din datter er blitt verre etter at hun begyndte med Keppra er det grunn til å ta kontakt med den avdelingen som utredet henne og som startet behandlingen. Uansett kan det være grunn til å tenke igjennom om bruken av medisin har noen sammenheng med hennes problemer idag.

Hei!

Jeg blir utrolig indignert på deres vegne når jeg leser dette. En AD/HD diagnose skal først gis etter nøye utreding, og dersom det foreligger en "falsk" AD/HD vil ihvertfall ikke ritalin eller concerta ha noen som helst effekt på "problematferden".

Jeg er glad for at det finnes foreldre som dere, som står opp for barnet deres og stiller kritiske spørsmål. Fortsett med det :-)

Jobb heller med motivasjonsfaktorer, og belønningssystem på måten du beskriver er ikke nødvendigvis feil. Dersom barnet utvikler seg positivt ved hjelp av dette, har dere gjort en fantastisk jobb ved å finne frem til verktøy som faktisk loser barnet i riktig retning.

Dere skal være stolte av jobben dere gjør, og "stå på krava" for barnet deres :-)

• 2 uker senere...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...