Gå til innhold

Hvordan vite hva man egentlig vil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg plages veldig med tanken på at kanskje mye av det jeg "vil" kommer "utenfra" - altså at jeg ikke vil det for min egen del, men at jeg vil det i forhold til andre.

Dette med studier - det kan godt være at jeg vil det bare for å fremstå som suksessfull i andres øyne. Samme med mye av det jeg driver med på fritiden (til tider...); det kan godt være at jeg bare presser meg gjennom dette for å vekke andres begeistring...

Jeg har litt problemer med akkurat dette, fordi hvis det er sånn at jeg må presse meg til slike ting uten å selv egentlig ville det, så kan det jo føre til at jeg blir psykisk dårligere, i alle fall i mye dårligere humør...

Eller hva tror dere? Er det mulig å være så fremmed for seg selv at man går gjennom mange prøvelser bare for å imponere andre, i årevis, og i voksen alder?

Kanskje jeg egentlig ikke vil noenting... innerst inne...

Skrevet

''Jeg har litt problemer med akkurat dette, fordi hvis det er sånn at jeg må presse meg til slike ting uten å selv egentlig ville det, så kan det jo føre til at jeg blir psykisk dårligere, i alle fall i mye dårligere humør...

''

De fleste av oss gjør en haug med ting vi muligens ikke "egentlig vil" , i betydningen det vi har aller mest lyst til i øyeblikket om vi fikk velge på øverste hylle. Vi jobber, studerer, tar oss av andre mennesker, betaler regninger, rydder hus, bærer ved, prøver å leve sunt osv. osv. Noen av disse tingene gjør vi fordi vi trenger penger til mat og bolig, fordi medmennesker trenger at vi stiller opp, fordi regningene kommer i posten, fordi vi gjerne vil beholde god helse i den grad det er mulig osv. Heldigvis er det ikke nødvendigvis noen motsetning mellom plikt og glede. Jeg liker f.eks. å være hjelpsom, selv om det noen ganger også kan være slitsomt.

Når jeg leser det du skriver, så får jeg tanker om at du bruker mye energi på å "trasse" mot virkelighetens krav.

Hva legger du i "hva man egentlig vil"? Og hva gir deg rett til å primært være opptatt av hva _du_ vil, i motsetning til å tenke på betydningen av å være med å yte til fellesskapets beste?

Skrevet

''Jeg har litt problemer med akkurat dette, fordi hvis det er sånn at jeg må presse meg til slike ting uten å selv egentlig ville det, så kan det jo føre til at jeg blir psykisk dårligere, i alle fall i mye dårligere humør...

''

De fleste av oss gjør en haug med ting vi muligens ikke "egentlig vil" , i betydningen det vi har aller mest lyst til i øyeblikket om vi fikk velge på øverste hylle. Vi jobber, studerer, tar oss av andre mennesker, betaler regninger, rydder hus, bærer ved, prøver å leve sunt osv. osv. Noen av disse tingene gjør vi fordi vi trenger penger til mat og bolig, fordi medmennesker trenger at vi stiller opp, fordi regningene kommer i posten, fordi vi gjerne vil beholde god helse i den grad det er mulig osv. Heldigvis er det ikke nødvendigvis noen motsetning mellom plikt og glede. Jeg liker f.eks. å være hjelpsom, selv om det noen ganger også kan være slitsomt.

Når jeg leser det du skriver, så får jeg tanker om at du bruker mye energi på å "trasse" mot virkelighetens krav.

Hva legger du i "hva man egentlig vil"? Og hva gir deg rett til å primært være opptatt av hva _du_ vil, i motsetning til å tenke på betydningen av å være med å yte til fellesskapets beste?

Skal jeg ta en utdannelse bare fordi det er til fellesskapets beste? Tror du det virkelig nytter, på sikt?

Skrevet

Skal jeg ta en utdannelse bare fordi det er til fellesskapets beste? Tror du det virkelig nytter, på sikt?

Selvfølgelig skal du gjennomføre utdannelse eller ta deg en jobb om du er i stand til det. Hvordan kan du tillate deg å la være?

Skrevet

Ikke godt å forstå seg på dette samfunnet ;)

Spørs om folk gjør ting for fellesskapets beste, er vel mest for seg selv tenker jeg. For å vite hva du vil, må du vite hvem du er og hva du står for.

Skrevet

Selvfølgelig skal du gjennomføre utdannelse eller ta deg en jobb om du er i stand til det. Hvordan kan du tillate deg å la være?

Lettere å jobbe på Rema 1000 da...

Skrevet

Ikke godt å forstå seg på dette samfunnet ;)

Spørs om folk gjør ting for fellesskapets beste, er vel mest for seg selv tenker jeg. For å vite hva du vil, må du vite hvem du er og hva du står for.

Det tror jeg og, at folk flest gjør.

Skrevet

Jobber som ikke krever utdannelse trenger ikke være lettere, for å jobbe på butikk må en ha sosiale antenner. Smile og være høfelig. Og vaskejobber f.eks det sliter virkelig på ledd og muskler, de burde jo fått gratis spa en gang i måneden. Og vaskejobb er den viktigste en kan gjøre tror jeg, tenk om det var skittent overalt?

Skrevet

Når du oppdaget hva jeg egentlig mente, gidder du ikke svare mer... for det var å kjefte du var ute etter, ikke sant? :o

Skrevet

Jobber som ikke krever utdannelse trenger ikke være lettere, for å jobbe på butikk må en ha sosiale antenner. Smile og være høfelig. Og vaskejobber f.eks det sliter virkelig på ledd og muskler, de burde jo fått gratis spa en gang i måneden. Og vaskejobb er den viktigste en kan gjøre tror jeg, tenk om det var skittent overalt?

Jo, sant nok...

Hm.

Jeg har kanskje ikke noe valg. Men problemet er at jeg må kjempe mot NAV hele tiden for å få lov til å ta denne utdannelsen. De vil heller ha meg på tiltak...

Skrevet

Sett fra mitt synspunkt, så er det helt greit om du velger å ta deg jobb fremfor å studere. Peonget er å vende fokuset fra deg selv og ditt eget velbehag hele tiden til hvordan du kan bruke noe av deg selv til å bidra til fellesskapet. Ønsker du å jobbe fremfor å studere, så gjør det - men ikke surr deg inn i endeløs kverning om hva du egentlig vil og ikke vil. Det spiller ikke så stor rolle hva du velger, bare du gjør _noe_.

Skrevet

''

Begynner å studere igjen etter nyttår.

Skulle ønske jeg kunne komme igang allerede nå!!!

Men det går jo ikke.

Føler meg så misfornøyd på grunn av dette! Jeg føler at jeg må kaste meg over studiene - men psykiateren advarer mot å ta for store "jafs"...

Skrevet

Når du oppdaget hva jeg egentlig mente, gidder du ikke svare mer... for det var å kjefte du var ute etter, ikke sant? :o

''Når du oppdaget hva jeg egentlig mente, gidder du ikke svare mer... for det var å kjefte du var ute etter, ikke sant? :o

''

Mener du at jeg må sitte her hele tiden for at du skal få de svarene du ønsker, akkurat nå du ønsker dem?

I såfall kan jeg nå orientere deg om at jeg ikke kommer til å være på dol de nærmeste timene. Bare sånn at du vet det.

Skrevet

Sett fra mitt synspunkt, så er det helt greit om du velger å ta deg jobb fremfor å studere. Peonget er å vende fokuset fra deg selv og ditt eget velbehag hele tiden til hvordan du kan bruke noe av deg selv til å bidra til fellesskapet. Ønsker du å jobbe fremfor å studere, så gjør det - men ikke surr deg inn i endeløs kverning om hva du egentlig vil og ikke vil. Det spiller ikke så stor rolle hva du velger, bare du gjør _noe_.

For meg spiller det en stor rolle hva jeg velger...

Skrevet

Jo, sant nok...

Hm.

Jeg har kanskje ikke noe valg. Men problemet er at jeg må kjempe mot NAV hele tiden for å få lov til å ta denne utdannelsen. De vil heller ha meg på tiltak...

Det er synd at de må gjøre det til en kamp, folk har visst nok som det er. Glad jeg slipper det i grunn, men tenker at jeg kan gjøre det bedre i fremtiden.

"Når en vet bedre, gjør en bedre"

Ting utvikler seg jo stadig vekk, ikke bare ting..mennesker også :)

Skrevet

Begynner å studere igjen etter nyttår.

Skulle ønske jeg kunne komme igang allerede nå!!!

Men det går jo ikke.

Føler meg så misfornøyd på grunn av dette! Jeg føler at jeg må kaste meg over studiene - men psykiateren advarer mot å ta for store "jafs"...

Du kan begynne å lese hjemme, da er du bedre forberedt når semesteret starter.

Skrevet

Du kan begynne å lese hjemme, da er du bedre forberedt når semesteret starter.

Ja, har prøvd, og det er en av årsakene til at jeg føler meg så misfornøyd og frustrert, fordi det går ikke så veldig bra... detter ut hele tiden, sliter med å konsentrere meg... mye lettere å sitte her og snakke om hva jeg egentlig tenker og kverner på, ja, men selvsagt er det ikke bra i det hele tatt.

Skrevet

Jeg tror at det du mangler er indre motivasjon, og at det i lengden ikke holder med kun ytre motivasjon (f.eks. fremstå som suksessfull) for å fullføre studiene... Finner du din egen motivasjon for at du vil studere tror jeg det vil gå bra med studiene dine =) Lykke til!

Skrevet

Jeg tror at det du mangler er indre motivasjon, og at det i lengden ikke holder med kun ytre motivasjon (f.eks. fremstå som suksessfull) for å fullføre studiene... Finner du din egen motivasjon for at du vil studere tror jeg det vil gå bra med studiene dine =) Lykke til!

Ja, kanskje det. =) Men hvordan finner jeg egen, indre motivasjon?

Skrevet

Ja, kanskje det. =) Men hvordan finner jeg egen, indre motivasjon?

Det må du "kjenne på selv". Du kan f. eks. sette opp en liste over positive og negative sider ved det å studere, dermed finner du ut av hvorfor du ønsker å studere og hva som kan bli vanskelig for deg med studiet... Bruk de positive argumentene for å studere når du føler tvil, minn deg selv dagelig på hvorfor du vil studere!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...