Gå til innhold

NHD: Kan dette skyldes trilafon?

Anbefalte innlegg

Gjest over the rainbow
Skrevet

Jeg har fått høre at jeg har fått noen "trekninger" rundt munnen som jeg ikke hadde før. Kan det være pga trilafon? Vil det bli verre? Eller kommer det til å bli slik, evt avta ved jevn dosering?

Jeg nekter å slutte med trilafon, da skal jeg heller riste til jeg blir 80 år :)

Skrevet

Jeg er ikke NHD, men jeg kan bidra med min erfaring. Jeg hadde i perioder slike trekninger da jeg gikk på trilafon for ca 20 år siden. I dårlige perioder, da dosene var høye, var det verst, og det hendte at jeg fikk anti-parkinsonmeds for å motvirke det. Men i bedre perioder, da jeg gikk på mindre, likevel effektive doser, var jeg ikke plaget med det i det hele tatt. Bivirkninger...

Gjest over the rainbow
Skrevet

Jeg er ikke NHD, men jeg kan bidra med min erfaring. Jeg hadde i perioder slike trekninger da jeg gikk på trilafon for ca 20 år siden. I dårlige perioder, da dosene var høye, var det verst, og det hendte at jeg fikk anti-parkinsonmeds for å motvirke det. Men i bedre perioder, da jeg gikk på mindre, likevel effektive doser, var jeg ikke plaget med det i det hele tatt. Bivirkninger...

Hjalp det med anti-parkinsonmedisin?

Skrevet

Når jeg tok trilafon lagde jeg "trutmunn" ubevisst...samboeren min irriterte seg på det. Sa hele tiden "nå gjør du det igjen" hehe.

Skrevet

Så vidt jeg vet kan det være en av to bivirkninger, enten akutt dystoni, kan enkelt behandles med antiparkinsonsmidler eller benzo. Dette har jeg selv hatt, da jeg gikk på haldol forørten år siden.

Så det litt værre alternative tardive dyskenieser, dette kan bli kronisk. Så vidt jeg vet funker ikke antiparkinson- like bra mot dette.

Men detter er kunnskap jeg tilegnet meg for mange år siden, så jeg kan ta feil selvsagt.

De nyere AP gir mye mindre slike extrapyrmidable bivirkninger.

Skrevet

Hjalp det med anti-parkinsonmedisin?

Ja, det gjorde det. Likevel var det best når dosene var lave, men effektive. Syntes liksom at det var litt voldsomt å ta noen piller mot noe, og også noen andre piller mot bivirkningene av pillene som hjalp meg...eh - hvis du skjønner hva jeg mener...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...