Gå til innhold

NHD: Kan dette også skyldes psykisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Gjest kortvarig nick
Skrevet

Jeg har diagnoser som ptsd og bipolar 2. Har hele livet slitt med mye energi, lite energi, tåler lite aktivitet før jeg "faller" osv.

Nå er min datter i ferd med å få en ME diagnose. Jeg synes at hennes symptomer minner veldig mye om mine, dette skal vel i såfall utelukkes? Dette har hos meg bare blitt verre med årene.

Har sett at hun har hatt oppturer, starter med mye, så går det noen dager og hun blir veldig sliten og liggende. Dette er akkurat sånn som jeg har det. Kan det da være noe bipolart istedet, dette bør vel også utelukkes?

Gjest mener jeg
Skrevet

Jeg synes absolutt hun bør utredes for bipolaritet, da det er svært arvelig, samt hennes symptomer.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er langt mer sannsynlig at dette skyldes BP enn at det skyldes ME/KRUS.

Hun bør utredes av en spesialist.

Gjest kortvarig nick
Skrevet

Problemet er at hun nekter selv på at det kan være bipolar sykdom. Hun mener selv at hun er stabilt i dårlig form. Jeg mener å ha observert at hun innimellom har mange planer, starter med trening, dette går bra i flere dager før hun ramler ned igjen.

Kanskje jeg burde ta en litt "anonym" telefon til legen hennes?

Gjest kortvarig nick
Skrevet

Jeg synes absolutt hun bør utredes for bipolaritet, da det er svært arvelig, samt hennes symptomer.

Ja, finnes mye sånne ting i slekta, både på min og faren sin side.

Gjest not_mee
Skrevet

Ja, for du har jo grisepeiling på ME. Not.

Gjest kortvarig nick
Skrevet

Ja, for du har jo grisepeiling på ME. Not.

Hvis du mener at du har mere grisepeiling på hva som feiler min datter, så skriv gjerne om det her. Dessuten er jo ME en ekskluderingsdiagnose? Da må jo alt mulig annet utelukkes. Dermed må også psykiske sykdommer utelukkes, så vel som fysiske.

Gjest not_mee
Skrevet

Hvis du mener at du har mere grisepeiling på hva som feiler min datter, så skriv gjerne om det her. Dessuten er jo ME en ekskluderingsdiagnose? Da må jo alt mulig annet utelukkes. Dermed må også psykiske sykdommer utelukkes, så vel som fysiske.

Beklager, det var ment som en sleivete kommentar til NHD, ikke deg i det hele tatt. Det kan godt hende det er BP og ikke ME, det skal ikke jeg synse om. Håper du finner ut av det og får riktig diagnose! :)

Gjest not_mee
Skrevet

Det går an å ha BP og ME samtidig også. Uten at jeg skal mene noe som helst om det gjelder datteren din. Vil bare si det.

Gjest ME, myself I
Skrevet

Problemet er at hun nekter selv på at det kan være bipolar sykdom. Hun mener selv at hun er stabilt i dårlig form. Jeg mener å ha observert at hun innimellom har mange planer, starter med trening, dette går bra i flere dager før hun ramler ned igjen.

Kanskje jeg burde ta en litt "anonym" telefon til legen hennes?

Du bør i alle fall ikke gå bak ryggen hennes og ta en anonym telefon til legen hennes. Det er da henne det gjelder, og vil tro hun vil føle seg grovt urettferdig behandlet - og ikke minst bli dypt skuffet, dersom du gjør dette mot hennes vilje/uten at hun vet det. Et bedre triks bør vel være å få henne med på det.

ME diagnosen innebærer mye mer enn å falle sammen etter aktivitet. Dette er _ett_ av mange kriterier. Men - barn og ungdommer med ME har ofte ikke alle plagene som voksne med ME har. Det begynner ofte slik du skisserer, og dersom det er ME, kan mye balle på seg etterhvert.

Det er viktig å få klarhet i diagnose osv, fordi det kreves forskjellige behandlinger. Jeg var feildiagnostisert i en årrekke, derfor fikk min ME utvikle seg til å bli som MS, bare enda flere symptomer.

Jeg håper du og din datter blir enige, og husk at det går an å ha en blandingsdiagnose, det trenger ikke være enten eller. Prøv å finn en jevnere aktivitetslinje, slik at hun ikke faller sammen. Viktig at hun ikke sliter seg ut, så det kan være lurt å legge seg på en lavere linje enn hun _egentlig_ tåler. Da holder hun nok bedre, og kan bygge seg opp gradvis, over lang tid. Er det ME, vil hun muligens ha problemer med å bygge seg opp. Tålmodighet er uansett kluet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...