Gå til innhold

Har flere fått ME diagn nå enn tidligere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører om så veldig mange som har ME. Har antallet vært stabilt hele tiden,eller har utredningen blitt bedre?

Er den beste behandlingen hvile til en blir bedre?

Gjest not_mee
Skrevet

Hvis ME faktisk skyldes et virus,så er det kanskje ikke så rart at flere og flere får det?

Skrevet

Hvis ME faktisk skyldes et virus,så er det kanskje ikke så rart at flere og flere får det?

Tror ME er økende, uten att jeg har noe annet enn media og bygge den antagelsen på. De værste tilfellene er dog, ganske ille, og min sympati går til de.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

ME er klart økende. På den annen side er det en del lidelser som har fallende incidens.

Det er meget uklart hva som hjelper mot ME.

Skrevet

ME er klart økende. På den annen side er det en del lidelser som har fallende incidens.

Er det en sekkediagnose? Kan folk med helt ulikt utgangspunkt og sykdomsbilde få samme diagnose, da de ikke passer inn i noe annet?

Skrevet

Er det en sekkediagnose? Kan folk med helt ulikt utgangspunkt og sykdomsbilde få samme diagnose, da de ikke passer inn i noe annet?

Jeg tror det er en sekkediagnose og det er kjekt for legene for da trenger de ikke forsøke å finne årsak noe mer og dessuten er det ingen behandling.

Gjest verinoca
Skrevet

Jeg tror det er en sekkediagnose og det er kjekt for legene for da trenger de ikke forsøke å finne årsak noe mer og dessuten er det ingen behandling.

... synes å se en skepsis til leger skinne igjennom? Er vel litt drøyt å si at de stiller diagnosen for å slippe å finne andre årsaker, tross alt kan ikke hvem som helst gjøre nettopp det. Det er kun enkelte spesialister som kan utrede og diagnostisere ME.

Noen vil kanskje kalle ME en sekkediagnose, men det ligger nå en liste ganske spesifikke krav til grunn for å få den.

Skrevet

Nei, jeg vil ikke kalle det en sekkediagnose. Det er heller ingen leger som gir denne diagnosen av bekvemmelighetshensyn.

Gjest ME, myself I
Skrevet

Har fått diagnosen av dr. Harald Nyland i Bergen, som er spesialist på MS og ME. Pranolol og Inderal Retard har hjelpt meg mye. Tydelig at puls og blodtrykk i (u)balanse har endel å si. Skal også begynne på medisin som regulerer adrenalinet. Begge disse skal forhåpentligvis hjelpe det autonome/sympatiske nervesystemet på fote igjen.

Det er uvisst om min stadig (nesten daglig) tilbakevendende feber (oftest lavgradig/subfebril) har med dette nervesystemet eller noe viralt å gjøre. Temperaturen fyker opp straks jeg blir litt sliten, og slår meg helt ut, selv om det ikke er _høy_ feber. Klarer vi å fixe på det også, er vi på god vei - selv om dette bare er en dråpe i havet av alle plagene. Men jeg tror plagene er en vond sirkel, mye påvirker hverandre. Så hvis en får bukt med det som lar seg medisinere/behandle, tror jeg mye av det andre følger etter.

Håper jeg da. Hva tror du?

Skrevet

Har fått diagnosen av dr. Harald Nyland i Bergen, som er spesialist på MS og ME. Pranolol og Inderal Retard har hjelpt meg mye. Tydelig at puls og blodtrykk i (u)balanse har endel å si. Skal også begynne på medisin som regulerer adrenalinet. Begge disse skal forhåpentligvis hjelpe det autonome/sympatiske nervesystemet på fote igjen.

Det er uvisst om min stadig (nesten daglig) tilbakevendende feber (oftest lavgradig/subfebril) har med dette nervesystemet eller noe viralt å gjøre. Temperaturen fyker opp straks jeg blir litt sliten, og slår meg helt ut, selv om det ikke er _høy_ feber. Klarer vi å fixe på det også, er vi på god vei - selv om dette bare er en dråpe i havet av alle plagene. Men jeg tror plagene er en vond sirkel, mye påvirker hverandre. Så hvis en får bukt med det som lar seg medisinere/behandle, tror jeg mye av det andre følger etter.

Men jeg tror plagene er en vond sirkel, mye påvirker hverandre. Så hvis en får bukt med det som lar seg medisinere/behandle, tror jeg mye av det andre følger etter.

Jeg deler din tro på dette området.

Skrevet

Nei, jeg vil ikke kalle det en sekkediagnose. Det er heller ingen leger som gir denne diagnosen av bekvemmelighetshensyn.

Men,- er det ikke sannsynlig at denne sykdommen kan komme av flere ting - altså at det er flere veier inn til den? Noen kommer dit ved å bli utsatt for ekstremt overarbeid og stress, andre av en alvorlig virus-sykdom, andre igjen av vaksine-komplikasjoner (som vel kanskje også er en virus-sak?)...? Altså, at det ender opp i den samme tilstanden der kroppen motarbeider seg selv og gjør at man føler det som om man skulle ha influensa uten å ha det, som om man akkurat har løpt maraton uten å ha gjort det?

Sånn at det som hjelper for noen ikke alltid kan hjelpe for andre?

Flere forskjellige ting som kan behandles utifra hva som var den utløsende årsaken?

Lillestrømklinikken har veldig grundige undersøkelser for en masse forskjellige ting - mye mer enn ved vanlig sykehus (for ikke å snakke om hos den vanlige fastlegen...) Men den utredningen koster jo så mye at det dessverre ikke er mulig for absolutt alle å starte på - og det er jo ille :(

Gjest ME, myself I
Skrevet

Men jeg tror plagene er en vond sirkel, mye påvirker hverandre. Så hvis en får bukt med det som lar seg medisinere/behandle, tror jeg mye av det andre følger etter.

Jeg deler din tro på dette området.

Det er jeg glad for. Jeg fikk en helt ny hverdag fra første dag med slik "hjertemedisin", og det har virkelig gitt meg troen på at det er mulig å bli frisk. Ikke et vondt ord om alternativ medisin, men jeg har brukt _mange_ penger der, i desperasjon om å bli bedre. Først da jeg begynte på startdosen med Pranolol, merket jeg bedring. Og er superglad for at legen min, en indremedisiner på sykehuset, hoster opp idéer til medisiner han vil prøve. Han følger meg opp hver måned, og vi skal altså prøve disse andre medisinene etter hvert. Jeg har vært syk i over 25 år, men dette er første gang jeg blir tatt SÅ på alvor, til tross for å ha vært 100% ufør i over halvparten av disse årene. Han sier det er galskap å måtte gå sånn, når det helt sikkert finnes muligheter for å bli bedre. Så du kan tro jeg er GLAD :))

Tusen takk for svar, og ha en strålende fredag og helg :))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...