Gå til innhold

Erfaring med Leponex? NHD og andre

Anbefalte innlegg

Lille kylling
Skrevet

Jeg skiftet fra Risperdal til Seroquel depot i sommer og det har hatt en kjempebra virkning på psyken. Etter å ha slitt med søvnen i mange år, sovner jeg nå med en gang jeg legger meg, og er derfor ikke avhengig av å sove på dagtid og har mye mer energi. I tillegg har det virket bra på stemmene jeg hører (har diagnosen scizofreni).

Men nå har legen oppdaget at jeg har fått veldig høy puls og lavt blodtrykk. Ble innlagt på sykehus pga dette (medisinsk avdeling) og ble overvåket på ekg og hadde høy puls om natta og veldig høy puls når jeg gikk i gangen eller på badet. De halverte dosen seroquel til 400 mg som jeg står på nå. Har tatt ny kontroll og gikk med ekg-måler i 24 timer. Pulsen har ikke gått ned.

Er veldig redd for at jeg nå må bytte medisin...... Og jeg er også i tvil om det er seroquellen som er synderen - tenk om det er en annen grunn? Psykiateren foreslo Leponex, men jeg har hørt man kan gå veldig opp i vekt av den. Gikk opp nesten 40 kg på Risperdal, og har jobbet kjempehardt for å stoppe vektoppgangen. Er nervøs for at vekta skal gå opp igjen på Leponex.

Noen som har erfaring med Leponex? Og har psykiateren noen mening om hva som bør gjøres?

Mvh

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det første som må gjøres er å fortsette utredningen av hjertet. Jeg håper dere finner ut av dette.

Leponex har en klar fordel: Det er fastslått at det er den klart mest effektive medisin mot schizofreni.

Der stopper også fordelene på alle andre områder har den mer bivirkninger enn andre antipsykotika.

Pga dette synes jeg dere skal forsøke mange alternativer før Leponex prøves.

Vanligvis vil det ikke være farlig å prøve en uke eller to uten Seroquel for å finne mer ut om dette er synderen eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...