Gå til innhold

Oppbevaring av dokumentasjon, NAV

Anbefalte innlegg

Gjest Lillemeg43

Hei.

Jeg har vært arbeidsufør siden 2005, hvor jeg først ble sykemeldt ett år (altså fra 2005-2006), for så å gå over på rehab, attføring og nå AAP.

Saken er at jeg skal levere inn dokumentasjon til mitt forsikringsselskap ang når jeg ble sykemeldt første gang. DVS det er forsikringsselskapet som har bedt NAV om denne dokumentasjonen. Nav sier at de sykemeldingsskjemaene fra den tiden finnes ikke, ettersom de er makulert grunnet personvern!!! Dette er de skjemaene med en farge til nav, en til arbeidsgiver og en til pasient.

Er det ikke slik at økonomibilag (grunnlagsdokumentasjon som utløser penger fra NAV) og skal således arkiveres i 10 år??

Noen som vet noe om dette? Og evt kan vise meg en link jeg kan ta videre til nav?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/357481-oppbevaring-av-dokumentasjon-nav/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest høstløv

''Er det ikke slik at økonomibilag (grunnlagsdokumentasjon som utløser penger fra NAV) og skal således arkiveres i 10 år??''

Er det reglene i henhold til bokføringsloven du tenker på?

§ 10 og § 13

http://www.lovdata.no/all/tl-20041119-073-0.html

Gjest Lillemeg43

''Er det ikke slik at økonomibilag (grunnlagsdokumentasjon som utløser penger fra NAV) og skal således arkiveres i 10 år??''

§ 10 og § 13

Ja, nei, vet ikke:-))

Igrunnen så spør jeg dere om noen vet eller kan vise til noe lovverk eller skriv som i såfall beviser at NAV skal ta vare på den type dokumentasjon i 10 år som er regel i mange andre sammenhenger.

(Dette fordi jeg TRENGER kopier av disse sykemeldingene og de påstår at de har makulert de nå etter 4 år på grunn av personvernregel, noe jeg synes høres ganske så søkt ut...OGSÅ fordi de har ROTET bort så mye annen dokumentasjon, og dette føyer seg bare inn i rekken av forklaringer hvorfor ting er blitt "borte")

Jeg har forsøkt å komme i kontakt med bedriftslegesenteret som i sin tid utstedte disse sykemeldingene (for å få en kopi derfra) men det viser seg at dette legesenteret gikk konkurs sist sommer...

Gjest høstløv

Ja, nei, vet ikke:-))

Igrunnen så spør jeg dere om noen vet eller kan vise til noe lovverk eller skriv som i såfall beviser at NAV skal ta vare på den type dokumentasjon i 10 år som er regel i mange andre sammenhenger.

(Dette fordi jeg TRENGER kopier av disse sykemeldingene og de påstår at de har makulert de nå etter 4 år på grunn av personvernregel, noe jeg synes høres ganske så søkt ut...OGSÅ fordi de har ROTET bort så mye annen dokumentasjon, og dette føyer seg bare inn i rekken av forklaringer hvorfor ting er blitt "borte")

Jeg har forsøkt å komme i kontakt med bedriftslegesenteret som i sin tid utstedte disse sykemeldingene (for å få en kopi derfra) men det viser seg at dette legesenteret gikk konkurs sist sommer...

''Saken er at jeg skal levere inn dokumentasjon til mitt forsikringsselskap ang når jeg ble sykemeldt første gang.''

Kan du ikke bare levere kopi av Lønns- og trekkoppgaven du fikk fra Trygdekontoret for 2005? Der står det dato for når du fikk utbetalt sykepenger.

Hvis du ikke har denne, må det gå an å få en kopi fra NAV, for det er regnskapsmateriale som må oppbevares i ti år.

Gjest Lillemeg43

''Saken er at jeg skal levere inn dokumentasjon til mitt forsikringsselskap ang når jeg ble sykemeldt første gang.''

Kan du ikke bare levere kopi av Lønns- og trekkoppgaven du fikk fra Trygdekontoret for 2005? Der står det dato for når du fikk utbetalt sykepenger.

Hvis du ikke har denne, må det gå an å få en kopi fra NAV, for det er regnskapsmateriale som må oppbevares i ti år.

Nå er det slik at det er den første sykemeldingen som forsikringsselskapet etterspør (altså sykemeldingsskjemaet som ble levert NAV) fordi jeg har sendt inn krav om uførepensjon.

Jeg har ikke sendt dette inn tidligere fordi jeg fikk oppgitt fra arbeidsgiveren at forsikringen var sagt opp..

Men det viser seg at så lenge jeg hadde uføreforsikring hos arbeidsgiveren NÅR jeg ble sykemeldt første gangen, så vil jeg ha rett på dette..her er det også 10 år foreldelsesfrist.

Men...nå som NAV påstår de har makulert sykemeldingene, så får ikke forsikringsselskapet den dokumentasjonen de ber om og da er jeg redd de avviser saken min grunnet manglende dokumentasjon.

NAV HAR har skriftelig bekreftet når jeg ble sykemeldt første gang altså, men dette er pr. brev, men er som sagt selve sykemeldingsskjemaet som forsikringsselskapet ber om.

Gjest Lillemeg43

§ 10 og § 13

Jeg har sett på den linken du sendte og fundert litt rundt dette.

Når saksbehandleren sier at de har makulert mine sykemeldingsskjemaer etter 4 år, så jo dette brudd på bokføringsloven som tilsier at slike dokumenter som er grunnlag for utbetaling fra NAV, snasees som et økonomidokument, og skal derfor oppbevares i 10 år.

Brudd på bokføringsloven, er en straffbar handling, og kan straffes med både bøter og fengselstraff.

Når jeg begynner å tenke over dette så er det igrunnen et alvårlig overtramp fra NAV side....

Kanskje jeg burde anmelde forholdet... saksbehandleren har jo allerede innrømmet dette skriftelig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...