Gå til innhold

Schrødingers katt

Madelenemie

Anbefalte innlegg

Hei!

Ja i natt (skal ikke forklare hvorfor da det blir en lang forklaring) ble jeg sittende å se programmer på NRK. Kl 01.00 begynte schrødingers katt og denne episoden handlet det om alderdommen. (jeg så Storbynatt, Radioresepsjonen og en masse da jeg var irritert, avsluttet med Simpsons på TV 3, men irritasjonen gikk over etter hvert fordi jeg jo lo da jeg så Storbynatt og da var jeg i godt humør når Shrødingers katt begynte), jeg holdt nesten på å glemme hva jeg var irritert for)

Det var meget interessant, hva som styrer at vi blir gamle, noen studier på antioksidanter som påviste motsatt av hva professor trodde skulle bli utfallet på testene (da antioksidanter viste seg i flere forsøk og ikke ha betydning for aldring) (de fikk problemer med å få trykket sin artikkel i science da antioksidanter er storindustri)

Så var det litt om telomerer, kjent hypotese, intressant.

Så kom det litt om en studie i 1979 som gikk mere på det psykiske at hva vi tenker spiller stor rolle.

Samt en interessant studie med utgangspunkt i noen jøder som jevnt over hadde høy levealder. Det interessante var at det var IKKE noe speseilt ved disse menneskenes livsstil som skulle tilsi høy levealder(trening/kosthold osv). Men jeg la merke til det gode humøret, det var deilig og inspirerende:)

Slik at tenker man jevnt over positivt og er fornøyd så ser nettopp det ut til å forlenge livet, samt at gener spiller inn.

Jeg ble glad for jeg er en ganske glad person av meg og jeg har alltid hatt en rar følelse av at jeg skal bli så gammel, men jeg vet jo ikke hvor den kommer fra, men jeg har veldig lyst til å leve lenge. Tror det er fordi det er så mye jeg vil få med meg av nye oppdagelser og teknologiske fremskritt.

Men jeg kan anbefale programmet, det går igjen kl 08.05 på NRK søndag morgen og da skal jeg vekke min mann så han får sett det. Ellers er det vel sikkert på nett-TV også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Jeg fant det også interessant.

Komplisert tema og tydelig ikke helt enkelt å få svar på.

Det ene er det medisinske og årsaken til alderdom. Dette finner jeg meget interessant. Det andre er hvorvidt vi ønsker økt levealder. Det skjønner jeg ikke. Vår levealder har økt gradvis over lengre tid. Og vi er godt over reproduktiv alder når vi dør- allerede nå i 2010. Er det virkelig ønskelig med ytterligere økt levealder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ene er det medisinske og årsaken til alderdom. Dette finner jeg meget interessant. Det andre er hvorvidt vi ønsker økt levealder. Det skjønner jeg ikke. Vår levealder har økt gradvis over lengre tid. Og vi er godt over reproduktiv alder når vi dør- allerede nå i 2010. Er det virkelig ønskelig med ytterligere økt levealder?

Ønskelig for hvem da?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønskelig for folk flest? Ønsker for eksempel du og leve til du er over 100 år?

''Ønskelig for folk flest?''

Jeg tenkte på fra hvem sitt perspektiv - individet eller samfunnet, som gjerne må betale/pleie.

''Ønsker for eksempel du og leve til du er over 100 år?''

For 60 år siden var antibiotika en relativt ny oppfinnelse. Medisiner vi i dag tar for gitt eksisterte ikke.

Om 60 år vil utviklingen ha gått så langt at det blir nærmest ugjenkjennelig for oss (dersom vi plutselig ble transportert 60 år frem i tid), så om man vil være i live når man er 100 år blir et helt annet spørsmål.

Svaret er sannsynligvis ja, fordi man innen 60 år vil ha fikset/kurert de fleste plager relatert til det vi i dag kaller alderdom.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Å ja for min del absolutt, jeg vil få med meg alt det nye som skjer, lengst mulig,

Syntetisk biologi er jeg litt interessert i. Altså rett og slett, skape liv! Sette sammen DNA biter inn i celler, vekke gamle DNA biter til live, altså vi nærmer oss at vi kan skape liv.

Det er så mye fantastisk at jeg vil ikke dø tidlig.

Men 125 år vil jeg sikkert være fornøyd med, men jeg blir jo glad om jeg lir 100 år med god fysikk, men kommer det konkrete medisiner som gir økt livslengde ville jeg nok kjøpt dem, men 25 000 kr i året som den ene medisinen kostet ville jeg aldri hatt råd til , samt at det finner jeg litt uetisk, da det bare vil bli noen ytters får som vil kunne få denne. Den er da enda bare på forsøksstadiet og ikke sikkert nok enda, det var den der medisinen som virket på telomerase, hvis du husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Ønskelig for folk flest?''

Jeg tenkte på fra hvem sitt perspektiv - individet eller samfunnet, som gjerne må betale/pleie.

''Ønsker for eksempel du og leve til du er over 100 år?''

For 60 år siden var antibiotika en relativt ny oppfinnelse. Medisiner vi i dag tar for gitt eksisterte ikke.

Om 60 år vil utviklingen ha gått så langt at det blir nærmest ugjenkjennelig for oss (dersom vi plutselig ble transportert 60 år frem i tid), så om man vil være i live når man er 100 år blir et helt annet spørsmål.

Svaret er sannsynligvis ja, fordi man innen 60 år vil ha fikset/kurert de fleste plager relatert til det vi i dag kaller alderdom.

Med vennlig hilsen

''Svaret er sannsynligvis ja, fordi man innen 60 år vil ha fikset/kurert de fleste plager relatert til det vi i dag kaller alderdom.''

Oioi, det var optimistisk! :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Svaret er sannsynligvis ja, fordi man innen 60 år vil ha fikset/kurert de fleste plager relatert til det vi i dag kaller alderdom.''

Oioi, det var optimistisk! :-))

Joda, men tenk på hvor langt man har kommet de siste 60 årene innen medisin (tenk på antibiotika, insulin, MR, osv.), og hvor mye hurtigere utviklingen har skjedd innen den siste tiden, så er det ikke usannsynlig at 100-åringer om 60 år i fremtiden vil ha samme helse som f. eks. 60-åringer i dag.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men tenk på hvor langt man har kommet de siste 60 årene innen medisin (tenk på antibiotika, insulin, MR, osv.), og hvor mye hurtigere utviklingen har skjedd innen den siste tiden, så er det ikke usannsynlig at 100-åringer om 60 år i fremtiden vil ha samme helse som f. eks. 60-åringer i dag.

Med vennlig hilsen

Lurer på hva slags pensjonsalder man får da! :-)

Ser for meg en pensjonsreform med krav til 70 års opptjeningstid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Hei!

Å ja for min del absolutt, jeg vil få med meg alt det nye som skjer, lengst mulig,

Syntetisk biologi er jeg litt interessert i. Altså rett og slett, skape liv! Sette sammen DNA biter inn i celler, vekke gamle DNA biter til live, altså vi nærmer oss at vi kan skape liv.

Det er så mye fantastisk at jeg vil ikke dø tidlig.

Men 125 år vil jeg sikkert være fornøyd med, men jeg blir jo glad om jeg lir 100 år med god fysikk, men kommer det konkrete medisiner som gir økt livslengde ville jeg nok kjøpt dem, men 25 000 kr i året som den ene medisinen kostet ville jeg aldri hatt råd til , samt at det finner jeg litt uetisk, da det bare vil bli noen ytters får som vil kunne få denne. Den er da enda bare på forsøksstadiet og ikke sikkert nok enda, det var den der medisinen som virket på telomerase, hvis du husker.

Økt levealder gir også økt eksponering av ulike gifter (feks forurensing) som skader arvemateriellet vårt- og som kan gi kreft.

Så økt alder gir flere tilfeller av kreft, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sjøstjerna

Med vennlig hilsen

Tror ikke det.

Fedme-epidemien kommer nok til å sette en brems på utviklingen. Det har vært diskutert om dagens unge lever kortere enn sine foreldre pga dårligere livsstil (mindre mosjon kombinert med mer usunn mat).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...