Gå til innhold

NHD Hvordan behandler dere sårbarhet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at kognitiv terapi skal hjelpe, men hvordan jobber dere med det?

Blir pasientene bedre, eller er det en personlighet som er vanskelig å endre?

Jeg går sjelden til psykolog nå, så jeg vil prøve selv å jobbe med å tåle mer, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Har du noen råd?

Gjest nickitita
Skrevet

Kognitiv terapi handler mye om å arbeide med tankene sine. Lære seg å tenke annerledes og finne alternativer til innarbeidede tankemønstre man har.

Det er også viktig å minne seg selv på at tanker er tanker og ikke nødvendigvis sannheten. Tanker fører også til følelser, det kommer alltid en tanke først som gir en dårlig/god følelse. Hvis vi dermed forandre på disse automatiske negative tankene som jo gir angst og dårlige følelser, vil vi kunne få en positiv følelse fordi vi tenker annerledes. Dette er ikke enkelt.

En ting til som er viktig er å ikke alltid handle på de tanker og føleser vi måtte ha. Det er bare tanker og følelser, vi kan la de passere uten å gjøre noe ut av dem. Det er heller ikke farlig å tenke og å føle.

Eks. Du treffer en mann du kjenner etter veien. Han går rett forbi deg uten å hilse. Den automatiske tanken du tenker er: Han liker meg ikke. Du blir lei deg, gråter og får angst. Du grubler på dette i flere dager.

I kognitiv terapi vil man da se på alternative tanker. Kunne det f.eks hende at mannen ikke hilste fordi han gikk i egne tanker, var han deprimert og slet med seg selv? Hvis du venner deg til å tenke slik vil du få mere postive følelser, angsten blir redusert og du slipper å gruble så lenge på denne episoden.

Som du ser krever dette hardt arbeide med seg selv. Man må identifisere tankene sine og finne alternative i alt man ser og gjør. Til slutt vil dette gå mere automatisk og du vil bli et lykkeligere menneske :-)

Hvis det er noe du lurer på nå, så bare spør :-)

Skrevet

Kognitiv terapi handler mye om å arbeide med tankene sine. Lære seg å tenke annerledes og finne alternativer til innarbeidede tankemønstre man har.

Det er også viktig å minne seg selv på at tanker er tanker og ikke nødvendigvis sannheten. Tanker fører også til følelser, det kommer alltid en tanke først som gir en dårlig/god følelse. Hvis vi dermed forandre på disse automatiske negative tankene som jo gir angst og dårlige følelser, vil vi kunne få en positiv følelse fordi vi tenker annerledes. Dette er ikke enkelt.

En ting til som er viktig er å ikke alltid handle på de tanker og føleser vi måtte ha. Det er bare tanker og følelser, vi kan la de passere uten å gjøre noe ut av dem. Det er heller ikke farlig å tenke og å føle.

Eks. Du treffer en mann du kjenner etter veien. Han går rett forbi deg uten å hilse. Den automatiske tanken du tenker er: Han liker meg ikke. Du blir lei deg, gråter og får angst. Du grubler på dette i flere dager.

I kognitiv terapi vil man da se på alternative tanker. Kunne det f.eks hende at mannen ikke hilste fordi han gikk i egne tanker, var han deprimert og slet med seg selv? Hvis du venner deg til å tenke slik vil du få mere postive følelser, angsten blir redusert og du slipper å gruble så lenge på denne episoden.

Som du ser krever dette hardt arbeide med seg selv. Man må identifisere tankene sine og finne alternative i alt man ser og gjør. Til slutt vil dette gå mere automatisk og du vil bli et lykkeligere menneske :-)

Hvis det er noe du lurer på nå, så bare spør :-)

Takk for svar. Det var et veldig bra innlegg, og jeg har mye å hente der.

Men når jeg vet at tanken er rett, men det er en bagatell som jeg ikke burde bry meg om som likevel går veldig inn på meg. Har du noen råd da også?

Gjest nickitita
Skrevet

Takk for svar. Det var et veldig bra innlegg, og jeg har mye å hente der.

Men når jeg vet at tanken er rett, men det er en bagatell som jeg ikke burde bry meg om som likevel går veldig inn på meg. Har du noen råd da også?

Alle blir vi lei oss mange ganger i løpet av livet, dette er ikke til å unngå. Spørsmålet er vel heller hvor lenge vi skal gå rundt å være lei oss, eller såret? Vi kan spørre oss om vitsen med å tenke sånn, noe vi egentlig ikke kan gjøre noe med?

Fortiden har skjedd, nåtiden har ikke vært enda, livet er her og nå. Hvis vi greier å være litt mere oppmerksomme på det som skjer her og nå og ikke gå rundt å gruble på ting som har skjedd, ting vi likevel ikke kan forandre, vil vi kanskje få det bedre?

Når jeg får negative følelser, minner el., så prøver jeg å tenke på at jeg er trygg her og nå, tankene og følelsene er ikke farlige, jeg må "gi slipp" på det som har vært.

En teknikk jeg har lært meg er å konsentrere meg om pusten. Den er ihvertfall tilstede akkurat nå. Jeg kan jo ikke puste et pust jeg gjorde igår :).

Vet ikke om dette gir noen mening for deg, men det hjelper meg litt i perioder hvor jeg sliter.

Skrevet

Sårbarhet eller følsomhet skal vel ikke behandles ? Det trenger ikke være noe galt med deg fordi du er sårbar, det kan likegodt være omgivelsene som oppfører seg galt mot deg fordi de ikke kjenner din følsomhet, eller for å være ekkel mot deg ?

Følsomhet er en fin ting, men dessverre så kan en også være utsatt for mennesker som kan misbruke din tilitt,bli utnyttet. I en verden der mange tenker mye på seg selv, og gjør seg harde, kan du være noe utsatt fordi du kanskje bruker mye tid på andres ve og vel, som kanskje ikke viser seg å være gode venner for deg ? Jeg bare spør. .Velg venner som respekterer deg, og behandler deg ut fra den følsomhet du har, før du tenker på noen behandling.

Skrevet

Kanskje boken At overvinde lavt selvværd kan være noe for deg. Mulig den finnes på norsk også. Den er basert på kognitiv behandling. Du får konkrete råd. Jeg tror det kan være en sammenheng mellom lavt selvbilde og sårbarhet. De som har et godt selvbilde og vet hvordan de skal beskytte seg sosialt blir ikke så lett såret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...