MHC Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Vi skal på juleferie med storfamilien til syden. Besteforeldre, tre søsken med partnere og åtte barnebarn i samme alder. (Barneskole). Dette ble bestemt og booket for et år siden av bestefar. Alle gelder seg stort. Får for kort tid siden vite at den ene familien ikke reiser sammen med oss, men tar en uke ekstra på forhånd. Alle datoer var bestemt pga. skolefri osv. Nå reiser de en uke før. De andre barna som har fått høre at vi ikke kan reise tidligere fordi skolen ikke slutter før den og den datoen osv. er missunnelige. Jeg synes det er vanskelig å forklare mine barn at "de ikke mener skolene er så viktig"...... Som jo er det argumentet vi har brukt. Alle de voksne jobber men har fleksible jobber, så det var kun skolens dager som var utslagsgivende på lengden på ferien. Nå er det litt sent å forlenge- (Avreise for de første i morgen..) Er litt redd for at det blir litt småkrangling når alle kommer sammen der nede og noen av barna er godt innbodd. De er og blant de meste tøffe, fremmelige og skrytete. Kjenner at ferien som jeg har gledet meg til så lenge har begynt å få en litt sur bismak. Hva synes dere? Ikke noe å gjøre med, men har jeg "rett" til å være litt sur? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Nei, jeg synes ikke du har grunn til å bli sur for dette. Ulike familier velger ulike løsninger, og det bør ungene kunne forholde seg til. Ingen grunn til å si noe om hvordan de andre ser på skole, bare at de andre syntes at dette var den løsningen som passet dem best, mens andre syntes det var nødvendig at ungene var på skolen siste uke før ferien. Når de siste barna kommer ned, så gleder sannsynligvis de førstankomne seg masse til å vise dem hva de har oppdaget den første uka. Kan bli ekstra hyggelig for alle, like mye som deet kan bli et problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Fokuser på det gode! Drit i denne filletingen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 En helt meningsløs sak å surmule for. Det er ikke vanskeligere enn å forklare barna at folk prioriterer forskjellig, og denne familien har valgt å gjøre det på denne måten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MHC Skrevet 10. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2010 Forstår at jeg er litt hårsår. Er bare det at i hele planleggingsfasen så var alle enige (og de mest frempå pga. en syvendeklassing) at minst mulig fri fra skolen. Så får vi vite for 14 dager siden at de utvider ferien (og booket om en uke etter at alt var planlagt for et år siden). Synes i en sånn fellessetting at de kunne ha informert tidligere, så kunne nok vi alle reist en uke ekstra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 I tilsvarende situasjon hadde jeg sikkert tenkt at de var råheldige som skulle dra en uke før, og at vi kanskje skulle tenkt på det også Gled deg med dem! Når mine unger sier at den og den får lov til ditt og datt, så sier jeg bare at det gjør meg ingen verdens ting, for hos oss er det jeg og pappaen som bestemmer - ferdig med det! Ikke lag noe styr ut av denne ikke-saken.... det tjener ingen! God tur 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ...og derfor ikke sa noe Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Forstår at jeg er litt hårsår. Er bare det at i hele planleggingsfasen så var alle enige (og de mest frempå pga. en syvendeklassing) at minst mulig fri fra skolen. Så får vi vite for 14 dager siden at de utvider ferien (og booket om en uke etter at alt var planlagt for et år siden). Synes i en sånn fellessetting at de kunne ha informert tidligere, så kunne nok vi alle reist en uke ekstra. Knakjse de syntes det var deilig å ha mulighet til å være nettopp alene en uke først...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 I tilsvarende situasjon hadde jeg sikkert tenkt at de var råheldige som skulle dra en uke før, og at vi kanskje skulle tenkt på det også Gled deg med dem! Når mine unger sier at den og den får lov til ditt og datt, så sier jeg bare at det gjør meg ingen verdens ting, for hos oss er det jeg og pappaen som bestemmer - ferdig med det! Ikke lag noe styr ut av denne ikke-saken.... det tjener ingen! God tur "Når mine unger sier at den og den får lov til ditt og datt, så sier jeg bare at det gjør meg ingen verdens ting, for hos oss er det jeg og pappaen som bestemmer - ferdig med det!" Noe sånt sier jeg også og det pleier å stoppe skravla på dem. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Forstår at jeg er litt hårsår. Er bare det at i hele planleggingsfasen så var alle enige (og de mest frempå pga. en syvendeklassing) at minst mulig fri fra skolen. Så får vi vite for 14 dager siden at de utvider ferien (og booket om en uke etter at alt var planlagt for et år siden). Synes i en sånn fellessetting at de kunne ha informert tidligere, så kunne nok vi alle reist en uke ekstra. Kanskje hele poenget for denne familien er at de får en uke aleine før resten av storfamilien kommer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 "Når mine unger sier at den og den får lov til ditt og datt, så sier jeg bare at det gjør meg ingen verdens ting, for hos oss er det jeg og pappaen som bestemmer - ferdig med det!" Noe sånt sier jeg også og det pleier å stoppe skravla på dem. :-) Ja, slikt hører de faktisk på! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tuppehøna Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Dette hadde jeg ikke giddet å surve over. Folk er forskjellige. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Ja, slikt hører de faktisk på! Ja, for jeg tror vi tar litt brodden av det hele, når vi viser at vi ikke bryr oss om hva andre har bestemt. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Nei, du har vel egentlig ingen grunn (og enda mindre rett) til å være sur. Folk får lage de grensene de synes er fornuftige, innenfor det som er forsvarlig for barna. Dette får du bare forholde deg til. Men det kan virke som det ligger andre ting bak (jfr at du omtaler disse barna som frempå, og at du frykter dårlig tone), og da er det mer fruktbart å ta tak i sånt, ikke i avreisedato. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Du har ingen grunn til å bli sur fordi de velger å ta lengre ferie enn dere. Sånt må familier få bestemme selv. Dersom de hadde avlyst eller forkortet ferien med dere dramatisk, for i stedet å reise tidligere ned, DA hadde du hatt grunn til å bli sur. Siden dette ble planlagt sammen for lenge siden og sånn. Så lenge endringene ikke påvirker den felles familieferien i det hele tatt, bortsett fra kanskje noen gnisninger blant barna, så har du ikke noe med dette å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Jeg slutter aldri å forundre meg over hva folk er i stand til å lage problemer av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest God tur Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Forstår at jeg er litt hårsår. Er bare det at i hele planleggingsfasen så var alle enige (og de mest frempå pga. en syvendeklassing) at minst mulig fri fra skolen. Så får vi vite for 14 dager siden at de utvider ferien (og booket om en uke etter at alt var planlagt for et år siden). Synes i en sånn fellessetting at de kunne ha informert tidligere, så kunne nok vi alle reist en uke ekstra. Jeg forstår at du føler de har lurt dere litt, hvis det var denne familien som presset frem reisedatoer som ga minst frravær, og så booker om uten å si noe til noen andre. Jeg vil anta at det har vært en diskusjon hjemme i denne familien etter planene var lagt, kanskje svigerdatter/sønn har synes det er holding med en slik fellesreise, og et kompromiss var en uke alene først. Hvis du skal si noe til de andre avhenger av hvordan dette påvirker reisen for alle sammen. Hvis det er vanlig å snakke helt åpent går det an å si at du synes det er rart at de som sterkest styrte avgjørelsen mht reisedato og minst fravær, etterpå tok en uke ekstra. Men hvis det gjør stemningen sur, dropp det. Det som går an å si, slik at de voksnes er obs på det, er at barna har gledet seg til å oppdage og utforske stedet sammen med fettrene sine, og at du håper de vil la dem få lov til det, og ikke bare føle seg som besøkende hos noen som allerede bor der. Men uansett er det viktig at du overfor deg selv og dine barn sier at dere gleder dere like mye til ferien ( og jobber for å mene det) Og at onkel og tante trengte en ekstra ferietur nå, uten å la det ødelegge deres ferie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 kanskje dere kan få restplass om dere ønsker å slenge dere med? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sjøstjerna Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Selv om dere er familie, er dere også enkeltindivider. De ønsker være sammen med dere, og blir jo det mye av ferien. De ville bare ha en egen uke først, hvilket de er i sin fulle rett til å gjøre. Ikke ødelegg ferien med å lage krangel og tull om dette. Romslighet er absolutt nødvendig. God tur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Forstår at jeg er litt hårsår. Er bare det at i hele planleggingsfasen så var alle enige (og de mest frempå pga. en syvendeklassing) at minst mulig fri fra skolen. Så får vi vite for 14 dager siden at de utvider ferien (og booket om en uke etter at alt var planlagt for et år siden). Synes i en sånn fellessetting at de kunne ha informert tidligere, så kunne nok vi alle reist en uke ekstra. Jeg synes det er pussig at de booket om for ett år siden uten å ha informert dere andre før nå, og jeg skjønner at du stusser over akkurat dette. Men jeg skjønner behovet og ønsket om å ha litt ferie alene uten en stor familiegjeng med på slep også, og uansett er det jo deres beslutning hva de gjør mht ferie og skolefri for egne barn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Måten du ser på dette gjør at jeg tenker at du er smålig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.