Gjest bekymret online Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 hei dette høres kanskje ut som et tåpelig spørsmål, men det uroer meg virkelig... Min mor spiser KUN usunn mat, her om dagen f.eks startet hun med en gorbys(sånn frossen ferdig-pizzagreie), før hun kjørte i seg en hel iskrem, deretter spiste hun opp en sjokolade 5 min senere og etter det igjen begynte hun med enda en is. Hun drikker cola HVER ENESTE DAG, og hun begynner å bli litt.. ja, tykkere. Hun har aldri vært sånn superslank, men hun legger på seg mer og mer, og det uroer meg. Jeg vil ikke at moren min skal bli en overvektig diabetiker som ikke klarer å komme seg ut av sofaen, og jeg prøver å prate med henne om det, men hun blir alltid bare sur og sier jeg har ødelagt hele kvelden hennes og prater ikke med meg resten av kvelden... Hva skal jeg gjøre? Hvordan kan jeg nå frem til henne? Hun spiser ikke bare noe usunt her og der, det er det at hun ALDRI spiser noe annet enn drittmat... Jeg blir så frustrert og lei meg... Værså snill, gi meg et råd eller svar... Jeg orker ikke mer av det, og det påvirker meg også, for det er aldri noe annet å finne i huset enn godterier og ferdigmat. Jeg begynner å tro hun er avhengig av det! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hun er voksen. La henne stå for de valgene hun tar ang. kosthold. Det er strengt tatt ikke din sak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Bor du sammen med moren din, og i såfall hvor gammel er du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luftslott Skrevet 10. desember 2010 Del Skrevet 10. desember 2010 Hun kan godt være avhengig av det ja, mange er sukkeravhengige uten å vite det. Det høye innholdet av sukker og karbohydrater gjør også at blodsukkeret hennes svinger voldsomt, noe som faktisk gir øket sukkersug når blodsukkeret faller. At hun reagerer på dine spørsmål med å bli sint vil jeg tolke som at hun har dårlig samvittighet for det hun spiser. Men hun er voksen. Ingen andre enn henne kan ta avgjørelsen om å endre på kostholdet. Det du kan gjøre er å ta ansvar for ditt eget kosthold, sett deg inn i hva du trenger og let frem oppskrifter. Skriv så din egen handleliste, med sunn og god mat som du vil ha. Heng den opp på kjøleskapet. Så setter du deg ned med din mor og sier at du vil snakke litt om mat. Pass på å ikke anklage henne, ikke snakk for mye om hvor mye drittmat hun spiser. Bare forklar at du syns det er vanskelig å finne mat i huset du ønsker å spise, at du vokser og trenger sunn og nærende mat. Vis henne handlelisten, og si at om hun handler inn dette tar du selv ansvar for din egen mat. Det kommer ikke til å bli ekstra arbeid for henne, men du vil bli veldig glad om hun kan tenke seg å avogtil lage mat sammen med deg eller spise med deg om du lager det.. På denne måten unngår du å anklage henne, du flytter fokus over på deg selv. Det medfører at du må lage mer mat selv, men det er slett ikke vanskelig å lage kjapp, sunn og god mat. Etterhvert som hun blir vant til maten du har brakt inn i huset kan du begynne å gjøre henne mer bevisst på hva hun selv spiser, og hvor mye bedre hun føler seg når hun spiser sunn mat. Prøv å gjøre det til noe koselig dere gjør sammen istedenfor noe hun får tvunget på seg, ingen liker å bli kommandert! Om det ikke hjelper å være varsom får du heller sette hardt mot hardt: Fortelle henne rett ut at du er bekymret for helsen hennes, og at hennes kosthold påvirker deg. Be henne gå til legen, ta prøver og snakke med legen om kosthold. Innimellom er voksne så sta og bundet til våre vaner at det må en "myndighetsperson" til før vi skjønner at vi gjør noe feil!! Ønsker deg lykke til:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.