Gå til innhold

Nummen i hender, føtter og ansikt

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret sykepleierstudent
Skrevet

Hei! Jeg har bipolar lidelse type 1, og bruker i forbindelse med det Litium - Lithionit 83 x 2. Etter at jeg begynte med Litium har jeg opplevd mye nummenhet i hender, føtter og i ansiktet. Det er verst i hendene. Nummenheten endres ikke ved aktivitet og er heller ikke verre/bedre ved bruk av stramt skotøy eller lignende. Jeg har nå vært i remisjon av psykisk sykdom siden mai. Jeg bruker også Levaxin mot lavt stoffskifte, Efexor, Lamictal, Seroquel, Remeron og Lanzoprasol. Jeg har hele tiden tenkt at denne nummenheten har noe med Litium å gjøre siden symptomene debuterte samtidig som oppstart av Litiumbehandling. I november ble jeg imidlertid alvorlig syk og lagt inn på nevrologisk. Det viste seg at jeg hadde ca dobbelt så høyt trykk i hjernen som man skal - altså 41. Jeg ble satt på vanndrivende - Diamox og Furix. I tillegg fikk jeg beskjed om å tape ca 25 kg i vekt for å ikke skade synet. Jeg har allerede gått ned 13 kg, og jeg har inntrykk av at medisinene fungerer. Smertestillende trenger jeg mindre og mindre, og lysskyheten er helt borte. Det som bekymrer meg nå, er denne nummenheten. Den har blitt verre etter at jeg var syk, og er nå til stede hele tiden i større eller mindre grad. Jeg har ingen problemer med å bevege meg eller noe slikt. Da jeg var innlagt nevnte jeg dette for en av sykepleierne, men hun sa at det ikke var noe å bekymre seg for så lenge det ikke dreide seg om et helt organ -. som hele armen, hele høyre side osv. Nummenheten min er helt lik på høyre og venstre side. Den opptrer ikke alltid på begge sider samtidig, men det er ingen regel at jeg er mer nummen på den ene siden fremfor den andre. Forhøyet trykk ble påvist med spinalpunksjon og ble bekreftet via MR. På CT så man ingenting. Sånn er altså saken. Jeg skal til kontroll i januar, og er usikker på om jeg skal nevne dette. Vil nødig bli sett på som en hypokondrisk idiot. På forhånd: tusen takk for svar.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Alt slikt skal du nevne, det er meget ønskelig og langt fra noe hypokondrisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...