smurf78 Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Ja det lurer jeg på. Er det fordi man ikke orker å spise eller fordi.kroppen ikke klarer å ta opp maten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bob Saget Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det skyldes behandlingen, altså cellegiften. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det skyldes behandlingen, altså cellegiften. Det er vel helst pga bivirkningene av cellegiften, den gir kvalme, oppkast og liten matlyst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest symptom Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det skyldes behandlingen, altså cellegiften. Hvis en plutselig går ned i vekt uten noe spesiell grunn så kan det være tegn på kreft. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det kommer helt an på hva slags type behandling man får. Mange får cellegift, og det gjør at man føler seg kvalm og maten kan smake rart. Det finnes imidlertid kreftformer der man ikke behandler med cellegift, men stråling. Da kan man jo like gjerne legge på seg, fordi man ofte får et mer stillesittende liv en periode i forbindelse med operasjoner osv. En slektning døde av hjernesvulst, og ble veldig rund i ansiktet før h*n døde, nesten som et månefjes. Jeg husker ikke helt hvorfor dette skjedde, kanskje noe kortison? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tuppehøna Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Er det ikke også iblant slik at kreftkulen tar mye av næringen som kroppen forøvrig skulle hatt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurf78 Skrevet 11. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2010 Hvis en plutselig går ned i vekt uten noe spesiell grunn så kan det være tegn på kreft. Jaha, hvordan da? Ville tro det mer var bivirkninger av behandling som noen nevner her. For å gå ned i vekt må det vel være en grunn slik jeg ser det, og da enten at man ikke spiser eller fordi kroppen ikke tar opp næring? Man går vel ikke bare plutselig ned i vekt uten grunn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
filiokus81 Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det er svært energikrevende å være syk, og kreftceller forbruker også abnormt med energi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurf78 Skrevet 11. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2010 Det skyldes behandlingen, altså cellegiften. Men hvorfor blir noen tynnere før de selv vet at de har kreft? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest symptom Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Jaha, hvordan da? Ville tro det mer var bivirkninger av behandling som noen nevner her. For å gå ned i vekt må det vel være en grunn slik jeg ser det, og da enten at man ikke spiser eller fordi kroppen ikke tar opp næring? Man går vel ikke bare plutselig ned i vekt uten grunn? Jeg tror det har med at kreften stjeler næring. Mulig at det også kan skyldes nedatt matlyst men da vet en jo at en har spist mindre. Vektap uten noen spesiell grunn gir grun for legebesøk. Det behøver selsvagt ikke vært kreft. Høyt stoffskifte kan også føre til vekttap. Hvis du leser på denne siden vil du se at vekttap uten grunn kan være tegn på kreft. http://nhi.no/sykdommer/kreft/vis-kreftvett/kreftsignaler-1872.html 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurf78 Skrevet 11. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2010 Jeg tror det har med at kreften stjeler næring. Mulig at det også kan skyldes nedatt matlyst men da vet en jo at en har spist mindre. Vektap uten noen spesiell grunn gir grun for legebesøk. Det behøver selsvagt ikke vært kreft. Høyt stoffskifte kan også føre til vekttap. Hvis du leser på denne siden vil du se at vekttap uten grunn kan være tegn på kreft. http://nhi.no/sykdommer/kreft/vis-kreftvett/kreftsignaler-1872.html Ok spør fordi pappa fikk prostatakreft for 5 år siden og blodprøveverdiene har gått både opp og ned siden den gang. Nå har de gått litt oppover igjen til det høyeste de har vært siden 2005, men fortsatt ikke veldig høyt altså. I tillegg har han blitt tynnere. Men mamma sier han brått mistet apetitten etter noe som skjedde i familien i oktober¨. Han spiser ikke så mye lenger, så jeg tror jo det er derfor han har gått ned i vekt. Men har jo denne kreften i bakhodet da, og er redd for tilbakefall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Nå har jeg snakket med dattera mi og hun sier at det er slik at de fleste kreftpasienter legger på seg og ikke blir tynne. De som blir tynne blir tynne pga at de blir kvalme pga cellegift og ikke orker å spise eller noe hun kalte kasexi dvs at uansett hvor mye de spiste så tok ikke kroppen opp næringen for kreftcellene tok alt. Jeg håper jeg forsto det riktig, telefon på trikken er ikke like lett å forstå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurf78 Skrevet 11. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2010 Nå har jeg snakket med dattera mi og hun sier at det er slik at de fleste kreftpasienter legger på seg og ikke blir tynne. De som blir tynne blir tynne pga at de blir kvalme pga cellegift og ikke orker å spise eller noe hun kalte kasexi dvs at uansett hvor mye de spiste så tok ikke kroppen opp næringen for kreftcellene tok alt. Jeg håper jeg forsto det riktig, telefon på trikken er ikke like lett å forstå. Ok takk for svar. Når du sier kakeksi regner jeg med de da mener at man blir veldig tynn og avmagret ettersom svulsten tar opp all næring. Hvis du ser litt lenger ned så nevnte jeg pappa. Antar nok da at grunnen til at han har blitt tynnere da er pga. at han har hatt dårlig apetitt pga. familieanliggender, og ikke pga. kreften. For han har ikke gått drastisk ned i vekt, han har fremdeles en god mage, men jeg kan likevel se det i ansiktet hans. Men han er også sliten om dagen pga. disse familiegreiene så han ser mye mer dratt ut i ansiktet i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lizzenja Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det kommer helt an på hva slags type behandling man får. Mange får cellegift, og det gjør at man føler seg kvalm og maten kan smake rart. Det finnes imidlertid kreftformer der man ikke behandler med cellegift, men stråling. Da kan man jo like gjerne legge på seg, fordi man ofte får et mer stillesittende liv en periode i forbindelse med operasjoner osv. En slektning døde av hjernesvulst, og ble veldig rund i ansiktet før h*n døde, nesten som et månefjes. Jeg husker ikke helt hvorfor dette skjedde, kanskje noe kortison? Såkalt månefjes er vanlig ved kortisonbruk, ja. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Ok takk for svar. Når du sier kakeksi regner jeg med de da mener at man blir veldig tynn og avmagret ettersom svulsten tar opp all næring. Hvis du ser litt lenger ned så nevnte jeg pappa. Antar nok da at grunnen til at han har blitt tynnere da er pga. at han har hatt dårlig apetitt pga. familieanliggender, og ikke pga. kreften. For han har ikke gått drastisk ned i vekt, han har fremdeles en god mage, men jeg kan likevel se det i ansiktet hans. Men han er også sliten om dagen pga. disse familiegreiene så han ser mye mer dratt ut i ansiktet i tillegg. Jeg leste det nå. Dattera mi jobber med urologiske kreftdiagnoser, men har jobbet på flere andre kreftdiagnoser tidligere. Lykke til, det er nok ikke kreften, men jeg skjønner godt at du blir stressa. Sånn til trøst er det ingen som er så redde og hypokondriske som de som jobber med kreft, jeg har tatt mange undersøkelser fordi dattera mi blir stressa for min skyld. Og den gamle legen min skjønte nok det for dattera hans var lege så jeg fikk henvisninger av ham hver gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest min erfaring med pårørende Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Ofte pga behandlingen, de blir kvalme av mat og orker ikke spise. Men når det går mot døden og kroppen bare nedbrytes vil de etterhvert bli tynne og ikke orke spise i det hele tatt, de kan se "feite" ut pga vann i kroppen. Husker onkelen min sa til faren min at han så godt ut og trodde han hadde begynt å spise igjen og så lyst på situasjonen, men neida, d gikk bare en vei, han så "godt ut" pga han hadde så mye vann i kroppen. Husker jeg masserte beina hans og vannet formelig piplet ut av huden! Og det ble groper etter fingrene... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest symptom Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Nå har jeg snakket med dattera mi og hun sier at det er slik at de fleste kreftpasienter legger på seg og ikke blir tynne. De som blir tynne blir tynne pga at de blir kvalme pga cellegift og ikke orker å spise eller noe hun kalte kasexi dvs at uansett hvor mye de spiste så tok ikke kroppen opp næringen for kreftcellene tok alt. Jeg håper jeg forsto det riktig, telefon på trikken er ikke like lett å forstå. Kan vektøkning være symptom på kreft? Eller legger de på seg etter de får behandlig? Jeg har aldri hørt at vektøkning kan være et symptom. Har heller ikke funnet noe når jeg har søkt på google. Men at vekttap kan være tegn på kreft går igjen og igjen. Er du sikker på at du har hørt eller skrevet riktig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest symptom Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Ok spør fordi pappa fikk prostatakreft for 5 år siden og blodprøveverdiene har gått både opp og ned siden den gang. Nå har de gått litt oppover igjen til det høyeste de har vært siden 2005, men fortsatt ikke veldig høyt altså. I tillegg har han blitt tynnere. Men mamma sier han brått mistet apetitten etter noe som skjedde i familien i oktober¨. Han spiser ikke så mye lenger, så jeg tror jo det er derfor han har gått ned i vekt. Men har jo denne kreften i bakhodet da, og er redd for tilbakefall. Jeg mener han bør ta dette opp med legen. Fortell om vekttapet og den nedatte matlysten. Om legen da mener han bør sjekke det ut nærmere så bør han gjøre det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Kan vektøkning være symptom på kreft? Eller legger de på seg etter de får behandlig? Jeg har aldri hørt at vektøkning kan være et symptom. Har heller ikke funnet noe når jeg har søkt på google. Men at vekttap kan være tegn på kreft går igjen og igjen. Er du sikker på at du har hørt eller skrevet riktig? Ja, jeg tror det. Hun mener nok når de får behandling. Vi fikk ikke snakket så lenge og hun var litt sånn irritert over at jeg ikke visste det. Men jeg er ikke sykepleier'n 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Ok takk for svar. Når du sier kakeksi regner jeg med de da mener at man blir veldig tynn og avmagret ettersom svulsten tar opp all næring. Hvis du ser litt lenger ned så nevnte jeg pappa. Antar nok da at grunnen til at han har blitt tynnere da er pga. at han har hatt dårlig apetitt pga. familieanliggender, og ikke pga. kreften. For han har ikke gått drastisk ned i vekt, han har fremdeles en god mage, men jeg kan likevel se det i ansiktet hans. Men han er også sliten om dagen pga. disse familiegreiene så han ser mye mer dratt ut i ansiktet i tillegg. Min far hadde kreft, og ble overhodet ikke tynnere de årene han hadde det. Han ble ikke behandlet med cellegift, bortsett fra en veldig kort periode. Jeg tror nok at vektøkningen skyldtes at han, som var aktiv idrettssmann og veldig godt trent, ble veldig stillesittende. Og så er det jo lettere å "kose" seg med mat når det er svært lite annet man orker å gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.