Gjest Tenker på sånt jeg Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Står man fritt når det gjelder sangvalg i begravelser? Tenker litt fremover.....Og kan tenke meg noe mer personlig enn triste salmer når min begravelse en dag kommer. Er det mulig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Helt fritt står man vel neppe ved kirkelige begravelser - presten vil nok kunne legge ned veto mot sanger han mener er upassende i Guds hus. Og da blir det jo selvsagt veldig personavhengig hva som eventuelt tillates. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Helt fritt står man vel neppe ved kirkelige begravelser - presten vil nok kunne legge ned veto mot sanger han mener er upassende i Guds hus. Og da blir det jo selvsagt veldig personavhengig hva som eventuelt tillates. Hva med denne? Teksten spiller på bibelen, det er prekestol, glorie rundt hue og en tilsynelatende tungetalene fyr på gitar. Må jo passe ypperlig i kirka. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ShitDiddelyDo Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Tror du kan spille hva du vil, men presten vil kanskje forsøke å råde deg fra det dersom du f.eks. vil ha noen til å fremføre Venoms In Leauge with Satan. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det kan man, men jeg har ikke brukt prest. Jeg har brukt Louis Armstrong, Simon and Garfunkel, Evert Taube og Cornelis Vreeswijk + at vi sang de voggesangene foreldrene mine sang for meg og ungene mine da vi var små. Det vet tydelig at de hadde sunget dem for fetteren min også. Til advarsel, jeg orker ikke høre disse sangene fordi jeg tenker på foreldrene mine og griner litt, men jeg griner fort og lett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Helt fritt står man vel neppe ved kirkelige begravelser - presten vil nok kunne legge ned veto mot sanger han mener er upassende i Guds hus. Og da blir det jo selvsagt veldig personavhengig hva som eventuelt tillates. I følge "min prest", så var det ikke hun men organisten som ville ha det avgjørende ordet ved godkjenning av musikkinnslag. Derfor foreslo hun å droppe organist...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det kommer jo an på om du skal begraves i kirka, et annet trossamfunn, eller i et religionsnøytralt seremonirom. I kirka følges stort sett et fast oppsett/ en mal, der tre sanger/salmer skal synges, innimellom tekst som leses opp om avdøde osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 I kirkelige begravelser står du ikke nødvendigvis helt fritt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Det kommer jo an på om du skal begraves i kirka, et annet trossamfunn, eller i et religionsnøytralt seremonirom. I kirka følges stort sett et fast oppsett/ en mal, der tre sanger/salmer skal synges, innimellom tekst som leses opp om avdøde osv. Også i kirken finnes prester som er med på utradisjonelle musikkvalg. Vi spilte Blood, Sweat & Tears (When I die), Genesis (Afterglow), Procul Harum (A whiter shade of Pale) og The Hollies (He ain't heavy) i min manns begravelse. Med prest fra statskirken og ordinært begravelsesrituale forøvrig. (Den som ikke likte det, var begravelsesbyråets representant...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 I følge "min prest", så var det ikke hun men organisten som ville ha det avgjørende ordet ved godkjenning av musikkinnslag. Derfor foreslo hun å droppe organist...*s* Så bra! Jeg opplevde at mannen fra begravelsesbyrået hadde problemer med ett av mine valg, selvom det faktisk var en salme fra salmeboken. Han torde ikke å trykke programmet før presten hadde gitt klarsignal. Heldigvis er presten en fornuftig mann som skjønner at noen vil bruke annet enn vanlige "begravelsessalmer". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Først må du bestemme deg for om du vil ha begravelseseremonien forrettet av en prest enten i kirken eller i et kapell eller om du vil ha noen andre til å forrette, det går fint an at andre trossamfunn eller humanetisk forbund forretter i en begravelse i kapellet. Hvis du velger en prest så finner du en del informasjon om Musikalske innslag fra Kirken på denne siden: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=308 Hvis du velger en begravelse forrettet av en ikke kirkelig person står du fritt til å velge hvilke sanger som skal spilles og synges i begravelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Også i kirken finnes prester som er med på utradisjonelle musikkvalg. Vi spilte Blood, Sweat & Tears (When I die), Genesis (Afterglow), Procul Harum (A whiter shade of Pale) og The Hollies (He ain't heavy) i min manns begravelse. Med prest fra statskirken og ordinært begravelsesrituale forøvrig. (Den som ikke likte det, var begravelsesbyråets representant...) ''(Den som ikke likte det, var begravelsesbyråets representant...)'' Skrev akkurat noe lignende litt lenger nede på tråden her 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 ''(Den som ikke likte det, var begravelsesbyråets representant...)'' Skrev akkurat noe lignende litt lenger nede på tråden her Det var han som skulle være tilstede i kirken som reagerte, og han viste det så tydelig at flere så det og fortalte meg det i etterkant. Da jeg tok det opp med byrået, så lot de være å ta betalt for hans tilstedeværelse (han hadde visstnok åpent innrømmet at han hadde oppført seg upassende.) Så ikke så galt, at det ikke var godt for noe...*s* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest spørs litt... Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Spørs hvor og hva slags prest da. Vi ville gjerne ha "jag trodde änglarna fanns" med Ole Ivars, men den fikk vi ikke ha pga presten mente den var for dansebandaktig, men at vi sikkert heller kunne ha den på minnestunden vi hadde etter begravelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest makabert syns jeg.. Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 En begravelse er for de som sitter igjen. Så en bør la de få velge hvordan de skal sørge og hva de vil høre, egentlig. Vi kunne velge fritt i min fars begravelse, men en skal igjennom et visst rituale. Og salmer er en del av det. Vi hadde en solist som sang to soloer som vi ønsket. Og 3 salmer. Det hadde vært veldig rart om begravelsen hadde vært planlagt av min far. Det hadde nesten vært makabert... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 Ja, det er mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 11. desember 2010 Del Skrevet 11. desember 2010 En begravelse er for de som sitter igjen. Så en bør la de få velge hvordan de skal sørge og hva de vil høre, egentlig. Vi kunne velge fritt i min fars begravelse, men en skal igjennom et visst rituale. Og salmer er en del av det. Vi hadde en solist som sang to soloer som vi ønsket. Og 3 salmer. Det hadde vært veldig rart om begravelsen hadde vært planlagt av min far. Det hadde nesten vært makabert... Det er ikke noe uvanlig at begravelsen er planlagt av den avdøde. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 En begravelse er for de som sitter igjen. Så en bør la de få velge hvordan de skal sørge og hva de vil høre, egentlig. Vi kunne velge fritt i min fars begravelse, men en skal igjennom et visst rituale. Og salmer er en del av det. Vi hadde en solist som sang to soloer som vi ønsket. Og 3 salmer. Det hadde vært veldig rart om begravelsen hadde vært planlagt av min far. Det hadde nesten vært makabert... Det er helt vanlig at folk planlegger sin egen begravelse. Begravelsesbyråer hjelper gjerne til med planleggingen. http://www.fonus.no/default.aspx?Cat=19&Id=40 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HuGs Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 De blir mer liberalt ettersom åra går, i de fleste kirker, tror jeg. For 20 år siden husker jeg en prest som ikke ville tillate Amazing Grace i kirken. I dag ville vel ingen nekte den sangen. Ellers virker det på meg som om folk blir mer opptatt av gamle sanger og klassisk musikk. Det er mye vakker musikk å høre i begravelser. Det går gjerne i Bjørn Eidsvåg 'Eg ser' og lignende låter, rolige sanger med bra tekster. I humanetisk begavelse står en jo helt fritt iallefall. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tenker på sånt jeg Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 En begravelse er for de som sitter igjen. Så en bør la de få velge hvordan de skal sørge og hva de vil høre, egentlig. Vi kunne velge fritt i min fars begravelse, men en skal igjennom et visst rituale. Og salmer er en del av det. Vi hadde en solist som sang to soloer som vi ønsket. Og 3 salmer. Det hadde vært veldig rart om begravelsen hadde vært planlagt av min far. Det hadde nesten vært makabert... Tror det vil være mye lettere for mine barn å velge sanger når vi på forhånd har snakket om sånne ting. Ikke makabert synest nå jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.