Gå til innhold

Hva betyr dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror at mange av oss forstår hvordan du ser på situasjonen. Men akkurat i denne sammenhengen, så synes vi nok at det viktigste er å få deg til å innse at du reagerer ganske barnslig og lite hensiktsmessig. Når du begynner å snakke om å flytte fra din mann fordi han en svært sjelden gang hever stemmen (og denne gangen gjorde han det som følge av noe du sa og som var egnet til å såre ham), så tenker nok de fleste at du akkurat nå har et svært begrenset perspektiv.

Ingen mennesker kan forvente at andre _alltid_ fullt ut retter seg etter deres behov. Akkurat nå så trenger du å oppdage og ta hensyn til behovene til de andre i din familie, mer enn de trenger å ta større hensyn til deg.

Hei!

ja jeg begynner å skjønne det.

Min mann sier nå at han sa at han ikke brydde seg om mine ører fordi han var sint. Sint fordi jeg ikke ble ferdig med den fuglen og at han glemte at den var død, da det var så mange ting å gjøre, Og at da han sa han glemte det, ikke kunne godta det og begynte å snakke om hva de andre fuglene nå hadde måttet være vitne til osv... Jeg ble så sint at jeg derfor ga blaffen i dine ører, sier han nå.

• Svar 156
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

64

• mariaflyfly

17

• frosken

16

• Mandolaika

15

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Nei, jeg ville ALDRI glemt et familiemedlem ute i 15 minus. Var det slik at fuglen frøs i hjel ute?? :o

Mulig han ikke ser på dyr som en del av familien. Det er veldig forskjellig hvordan folk ser på dyrs verdi. For meg som dyreelsker og medlem i Dyrebeskyttelsen, blir jeg dypt følelsesmessig støtt om noen ikke tar hensyn til dyrene.

Hei!

Nei vi vet ikke hvorfor den døde, det var flere plussgrader, men det kunne være trekk og vi måtte ta den ut og det var 15 minus ute og min mann brydde seg ikke og lot de andre være vitne til dette grusomme som skjedde når jeg ikke var hjemme.

Huff.

Skrevet

Hei!

ja du kan ikke irritere meg med å komme med slike påstander:)

De er og blir mine venner og jeg skal henge opp julelys til de snart og min mann skal kjøpe en ekstra varmelampe til dem fordi jeg liker å ha det deilig og varmt til dem, jeg er ute hos dem med friske appelsiner hver dag, de betyr mye for meg.

''De er og blir mine venner og jeg skal henge opp julelys til de snart og min mann skal kjøpe en ekstra varmelampe til dem fordi jeg liker å ha det deilig og varmt til dem, jeg er ute hos dem med friske appelsiner hver dag, de betyr mye for meg.

''

Det er hyggelig at du har så stor glede av å stelle med fuglene. Du må bare huske at vi alle er forskjellige, og at ikke alle er like opptatt av fuglene som du er.

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

Med alle respekt å melde, men å glemme en død fugl kontra hans døde mor ute i snøen kan ikke sammenlignes, så da du sa det skjønner jeg at han ble ganske så provosert. I tillegg gnålte du om det gang på gang, da begynte han å "bråke" også.

Han føler vel at du får vise litt forståelse og ta hensyn til han også, siden han hele tiden må ta hensyn til din diagnose og det den innebærer.

Har jeg misforstått? Var det ikke slik at han glemte å se etter/stelle en syk fugl? Eller var det "bare" snakk om å flytte/håndtere dyreliket? Det er jo en klar forskjell på om fuglen alt var død eller om den kunne vært reddet dersom han hadde tatt seg av den slik han lovet.

Mvh

Skrevet

Hei!

Jeg lover deg jeg skal tenke meg om!

Men jeg trenger hørselvern!

Men jeg skal gjøre som du sier, være antropolog nå.

Er det sammenheng mellom dette med hørsel og asberger?

Min sønn tåler ikke høye lyder, kan f.eks ikke gå på kino for det er for høy lyd der. Reagerer også ellers veldig på støy, så jeg har fått forståelse for det...ser at han ikke tuller. Så kjøp deg hørselsvern du, hvis det blir bedre av det. (ørepropper iallefall, det vil jo dempe lydene)

Skrevet

Hei!

Nei vi vet ikke hvorfor den døde, det var flere plussgrader, men det kunne være trekk og vi måtte ta den ut og det var 15 minus ute og min mann brydde seg ikke og lot de andre være vitne til dette grusomme som skjedde når jeg ikke var hjemme.

Huff.

Men var fuglen syk og han skulle se til den (ev. ta den til vetrinær for behandling etc.)? Eller var det slik at den plutselig døde akutt, altså noe verken du eller han kunne forutse? Om mannen min kunne berget vårt dyrs liv, men glemte helt bort av at dyret led, da ville jeg klikket helt. Men om dyret alt var dødt og han ikke kunne gjøre noe fra eller til for dens helse/liv, da ville jeg ikke kunne bebreide ham.

Men Madelenmie jeg lurer på: Har du fugler ute i bur nå på denne tiden av året???

Har du mange fugler og hva slag er det?

Skrevet

Min sønn tåler ikke høye lyder, kan f.eks ikke gå på kino for det er for høy lyd der. Reagerer også ellers veldig på støy, så jeg har fått forståelse for det...ser at han ikke tuller. Så kjøp deg hørselsvern du, hvis det blir bedre av det. (ørepropper iallefall, det vil jo dempe lydene)

Mange med asperger sliter med lydømfiendlighet.

Skrevet

Mange med asperger sliter med lydømfiendlighet.

Ok ;)

Greit å vite.

Skrevet

''Og jeg har mitt eget rom, med alt mulig av ting, der tilbringer jeg mye tid i stunder som nå''

Det er fint! Håper at du kan klare å tenke positivt om samlivet med mannen din igjen, han høres ut som en veldig bra mann! Hvis han blir sint 1-2 ganger i året, er det sjelden i forhold til mange andre. Og det kan tenkes at din gjentatte kritikk og kjefting i går kveld føltes like ille for ham, som bråk er for ørene dine. Snakk med ham og finn ut hva som fikk ham til å bråke. Og spis maten han har laget til deg, mat trenger du uansett!

Veldig godt innlegg!

''Og det kan tenkes at din gjentatte kritikk og kjefting i går kveld føltes like ille for ham, som bråk er for ørene dine.''

Veldig viktig å huske på. For en ekstremt lydømfiendtlig person, vil det være forferdelig vondt fysisk i ørene ved krangel/kjefting i høyt stemmevolum. Men akkurat så smertefullt kan mannen til M. her oppleve hva han får sagt til seg. Bra sammenligning!

Skrevet

Da er vi enige:-)

Hei!

Min mann syns det var en god ide og sier han skall kjøpe de selv til neste gang kanskje om et halvt år eller et år at han blir sint på meg.

Da kan jeg ta de på nettopp når jeg mener han hever stemmen over et akseptabelt lydnivå sier han.

Han ler vist og syns dette er morsomt, jeg skal få sånne med innebygd radio.

Skrevet

Hei!

Ja min psykiater sier det henger sammen, ikke alle har det, men mange.

Det er forferdelig derfor for meg i mange situasjoner, der jeg kan knekke sammen uten at noen skjønner noe, men jeg holder meg da for ørene og pleier å unngå slike situasjoner eller ta meg sammen til jeg kommer meg vekk fra kilden til bråk.

Skrevet

Men var fuglen syk og han skulle se til den (ev. ta den til vetrinær for behandling etc.)? Eller var det slik at den plutselig døde akutt, altså noe verken du eller han kunne forutse? Om mannen min kunne berget vårt dyrs liv, men glemte helt bort av at dyret led, da ville jeg klikket helt. Men om dyret alt var dødt og han ikke kunne gjøre noe fra eller til for dens helse/liv, da ville jeg ikke kunne bebreide ham.

Men Madelenmie jeg lurer på: Har du fugler ute i bur nå på denne tiden av året???

Har du mange fugler og hva slag er det?

Hei!

Jeg har fugler inne og fugler ute i en dukkestue, der er det varmt for jeg har varme og lys der.

Det er 12 kyllinger der, de kan få gå litt ut hvis det er mildt, men jeg er redd for dem slik at de får ikke lov enda.

Men fuglen var død, mest sannsynlig, men jeg var ikke hjemme og jeg skjønner ikke at en fugl kan dø så brått, jeg var jo ute hos den kvelden før?

Da koste jeg med alle og alle var friske slik det så ut for meg.

Skrevet

Har jeg misforstått? Var det ikke slik at han glemte å se etter/stelle en syk fugl? Eller var det "bare" snakk om å flytte/håndtere dyreliket? Det er jo en klar forskjell på om fuglen alt var død eller om den kunne vært reddet dersom han hadde tatt seg av den slik han lovet.

Mvh

Hei!

Jeg tror ikke den kunne reddes, men jeg var ikke hjemme, jeg fikk bare sjokk, og ble helt skjelven da jeg fikk vite dette på telefon, min mann skulle så gå ut og sjekke dette og ordne opp, men min sønn sa han var helt sikker på at fuglen var død, det var altså snakk om å trøste de andre fuglene samt fjerne fuglen fra de andre fuglenes påsyn,

Skrevet

Jeg har også smerter i øra når ungene mine bråker. Det kunne ikke falt meg inn å dra på meg hørselsvern av den grunn, selv om tanken er uhyre besnærende. Som frosken sier til deg - det er ikke ALLTID du kan bli tatt hensyn til.

Ser du virkelig ikke at å komme trekkende med et par hørselsvern i det mannen din hever stemmen til deg (og kanskje har meget god grunn for det) vil bli sett på som en provokasjon av de store?

Hei!

Han sier det vil være en utmerket ide, det var han som foreslo slike med innebygd radio, jeg sa jeg vil ikke ha radio, men han sa jo det er fint.

Han har muligens veldig godt humør min mann.

Skrevet

Hei!

Ja min psykiater sier det henger sammen, ikke alle har det, men mange.

Det er forferdelig derfor for meg i mange situasjoner, der jeg kan knekke sammen uten at noen skjønner noe, men jeg holder meg da for ørene og pleier å unngå slike situasjoner eller ta meg sammen til jeg kommer meg vekk fra kilden til bråk.

Må være slitsomt ja, husker min sønn når han gikk på barneskolen. De tvang han på konserter (enda jeg hadde fortalt at han ikke tålte lyder). Endte med at han holdt seg foran ørene, og sprang ut. Faen så irritert jeg ble..og ja de andre lo av det.

Skrevet

''Og jeg har mitt eget rom, med alt mulig av ting, der tilbringer jeg mye tid i stunder som nå''

Det er fint! Håper at du kan klare å tenke positivt om samlivet med mannen din igjen, han høres ut som en veldig bra mann! Hvis han blir sint 1-2 ganger i året, er det sjelden i forhold til mange andre. Og det kan tenkes at din gjentatte kritikk og kjefting i går kveld føltes like ille for ham, som bråk er for ørene dine. Snakk med ham og finn ut hva som fikk ham til å bråke. Og spis maten han har laget til deg, mat trenger du uansett!

Hei!

Jeg har spist nå.

Og jeg kjeftet ikke, jeg kjefter ikke tror jeg, men jeg gjentar for mange ganger noen ganger sier min mann og det er irriterende i blant.

Skrevet

Det du driver med i dag, er vel det som kan kalles "å lage storm i et vannglass". Du bruker hele dagen på å furte fordi han var høylydt i går.

Det går ikke an å sikre seg mot at andre mennesker aldri skal blir sure eller snakke høylydt til en. Derimot går det an å bestemme seg for at man av og til må tåle den type støy.

Okey!

Jeg skal tenke på det.

Skrevet

Hvis han bare bråker en eller to ganger i året, så er det svært lite.

Jeg håper du snart innser for en fantastisk og omsorgsfull mann du har.

Hei!

Det vet jeg jo, jeg har vel sagt det slik at alle har fått det med seg,

har jeg ikke?

Skrevet

For deg er høye lyder og bråk spesielt smertefullt. For mannen din vil jeg anta at innholdet i det du sier er viktigere enn om du hever stemmen eller ikke. Hvis du forventer at han skal ta hensyn til førstnevnte, er det ikke urimelig av ham å forvente av deg at du ikke skal formulere deg på måter han oppfatter som spesielt sårende. Og sammenlikningen mellom fuglen og hans døde mor er det ikke vanskelig å forstå at han opplevde som sårende.

Toveiskommunikasjon er vanskelig - men du kan ikke bare hoppe bukk over hans følelser - og forvente at han skal ta hensyn til dine. Hensynet må gå begge veier.

Hei!

Ja jeg skal tenke på det, takk.

Skrevet

Må være slitsomt ja, husker min sønn når han gikk på barneskolen. De tvang han på konserter (enda jeg hadde fortalt at han ikke tålte lyder). Endte med at han holdt seg foran ørene, og sprang ut. Faen så irritert jeg ble..og ja de andre lo av det.

Hei!

Ja da vet du det er ikke som vanlig lydsensitiv man tror at hjernen sprenges innenfra, man vil bare vekk, vekk, vekk, holde seg for ørene bare ikke være der lyden er.

Jeg tror bare de som har sett og opplevd dette som deg og meg skjønner hva det er snakke om.

Jeg blir veldig syk av sånne lyder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...