Gå til innhold

Tullinger i trafikken!

Holmes

Anbefalte innlegg

Inspirert av tråden om blinklys og rundkjøringer, ser jeg mitt snitt til å uttrykke frustrasjon over de som ligger i venstre kjørefelt på motorveien UTEN at de kjører forbi noen. De bare ligger der og drunter, gjerne litt under fartsgrensen. De skifter heller ikke fil når det kommer noen i større fart bak dem.

Det venstre feltet skal brukes til forbikjøringer, eller skal du holde deg i høyre felt. Forstått?

Godt å få det ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt uenig. To felt er til for å brukes. Holdes farstgrensen har ingen noe med å kjøre forbi, fordi da bryter man loven.

Du bryter loven ved å ligge i det feltet, som er reservert for forbikjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt uenig. To felt er til for å brukes. Holdes farstgrensen har ingen noe med å kjøre forbi, fordi da bryter man loven.

''Helt uenig. To felt er til for å brukes. Holdes farstgrensen har ingen noe med å kjøre forbi, fordi da bryter man loven.''

I stedet for nicket "my right!" burde du brukt "Tulling i Trafikken", for hvis dette innlegget er representativt for din forståelse av trafikken, burde du vurdere buss og tog framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har ikke sett så mange av dem, jeg. Men, nå ligger jeg sjelden i fart veldig, veldig mye høyere enn fartsgrensen.

Poenget er at venstre felt KUN skal brukes til forbikjøring, uavhengig av hvilken fart du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har ikke sett så mange av dem, jeg. Men, nå ligger jeg sjelden i fart veldig, veldig mye høyere enn fartsgrensen.

De er en pest og plage på omtrent alle flerfeltsveier i Norge.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Helt uenig. To felt er til for å brukes. Holdes farstgrensen har ingen noe med å kjøre forbi, fordi da bryter man loven.''

I stedet for nicket "my right!" burde du brukt "Tulling i Trafikken", for hvis dette innlegget er representativt for din forståelse av trafikken, burde du vurdere buss og tog framover.

''burde du vurdere buss og tog framover.''

Som passasjer, bør du poengtere! ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det venstre feltet skal brukes til forbikjøringer, eller skal du holde deg i høyre felt. Forstått?

''

I tillegg er det svært greit å benytte venstre felt for å gjøre påkjøring fra påkjøringsrampene enklere for de som kommer der når trafikken er tett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''burde du vurdere buss og tog framover.''

Som passasjer, bør du poengtere! ;-)

Med vennlig hilsen

Eh, ja. Siden jeg kjører en del tog og litt buss vil jeg ikke risikere denne personen som sjåfør. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er en pest og plage på omtrent alle flerfeltsveier i Norge.

Med vennlig hilsen

Jeg ser ikke så mange av dem i mitt område (sørlige østland). Men, det er klart, man legger vel bedre merke til dem om man selv liker å ligge i 20+ over grensen, da. Og det gjør jeg sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Det venstre feltet skal brukes til forbikjøringer, eller skal du holde deg i høyre felt. Forstått?

''

I tillegg er det svært greit å benytte venstre felt for å gjøre påkjøring fra påkjøringsrampene enklere for de som kommer der når trafikken er tett.

''I tillegg er det svært greit å benytte venstre felt for å gjøre påkjøring fra påkjøringsrampene enklere for de som kommer der når trafikken er tett.''

Enig. Ved tett trafikk blir saken en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at venstre felt KUN skal brukes til forbikjøring, uavhengig av hvilken fart du har.

Jeg vet det - og sa ikke noe annet, så du behøver liksom ikke å korrigere meg. Men det er mulig du liker deg best når du kan være belærende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det - og sa ikke noe annet, så du behøver liksom ikke å korrigere meg. Men det er mulig du liker deg best når du kan være belærende.

''Men det er mulig du liker deg best når du kan være belærende.''

Nei, jeg gjør ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trafikkregler

"Det er derfor viktig at man ved ferdsel på tofeltsvei faktisk legger seg inn igjen i høyre felt så snart dette er mulig. Dette gjelder også de gangene det er et såkalt «krabbefelt» lengst til høyre - alle feltene skal brukes, og så lenge det går med den farten man holder, skal man legge seg lengst mulig til høyre. Hvis man hindrer trafikk ved å ligge i venstre felt kan man også få et forenklet forelegg."

http://www.nettavisen.no/motor/article2939018.ece

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

http://www.handboka.no/Sak/Forskrifter/Vegtra/Fova/veg05.htm#a12

Så du SKAL vike fra venstrefeltet når noen vil forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, men vil leegge til at det venstre feltet også bør brukes i en del tilfeller som en slags "gentleman's rule" når det kommer noen inn fra en sidevei, og det blir mer smidig for den om du legger ddeg over til venstre et lite øyeblikk (forutsatt at det er klart der osv osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''

Ah! *notere i boka: sjekke froskens svar før jeg svarer selv*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...