Gå til innhold

Levaxin og skiftarbeid

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere med lavt stoffskifte som går på levaxin, om dere jobber skift? Som i å gå to uker nattskift fra 1900 til 0700 jevnlig?

Kan man fortsette å ta tabletten som vanlig, si ca 0800 på morgenen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke skiftarbeider

Jeg jobber ikke skift, men har aldri vært så ekstremt nøye med når jeg tar tablettene. Jeg pleier å ta dem når jeg står opp.

Hvorfor skulle det være et problem å ta dem klokke åtte hver morgen? Fordi du da går og legger deg etterpå? Det har vel i så fall ikke noe å si, man blir jo hverken trøtt eller våken av Levaxin såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke skift, men har aldri vært så ekstremt nøye med når jeg tar tablettene. Jeg pleier å ta dem når jeg står opp.

Hvorfor skulle det være et problem å ta dem klokke åtte hver morgen? Fordi du da går og legger deg etterpå? Det har vel i så fall ikke noe å si, man blir jo hverken trøtt eller våken av Levaxin såvidt jeg vet.

Fint, takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Levaxin har en lang biologisk halveringstid, så det er liten forskjell om man tar det tidlig eller sent.

Derimot kan det være forskjell i absorbsjon (hvor mye av tabletten som tas inn i kroppen) avhengig av om man har spist eller ei, så det er greit hvis man alltid tar tabletten sammen med frokost, osv.

Det er egentlig lett å ta Levaxin, men det kan være litt komplisert å justere dosen nøyaktig. Kroppen produserer et hormon som heter TSH (Thyroid Steering Hormone) når det trenger mer tyroksin, så man måler TSH for å se om det er korrekt. Grensene er endret i det siste, men jeg tror de nå er mellom 0,5 og 3,5 (eller noe slikt). De fleste pasienter føler seg best når det ligger rundt 1,0. Før var grensene fra 1,0 til 5,0. Jo høyere TSH, jo "slappere" er du.

Husk dog at det ikke er bra med for mye tyroksin.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...