Gå til innhold

Bipolare depresjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har bipolar lidelse (bipolare depresjoner) Bruker abilify 20 mg mot tankekjør/kaos , lamictal 400 mg, og wellbutrin 150 mg. Denne kombinasjonen fungerer greit i forhold til depresjonene, men jeg har fått mer angst og sliter også med sosial angst. Går det ann å kombinere f.eks en ssri/srni i tillegg til welbutrinen for å hjelpe på dette. Eller finnes det en annen antidepressiva verdt å prøve. Jeg har prøvt mange SSRI er, men blir avflatet, får en del angst av noen, og får seksueller problemer. Lest at dette ofte skjer med mennesker som har bipolare depresjoner, at de får atypiske reaksjoner på SSRI/SRNI (prøvt seroxat, tolvon, cipralex, remeron og cymbalta tidligere). Dette får jeg ikke med Wellbutrinen, men som sagt sliter med hemmende generalisert angst og sosial angst.

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Sosial fobi har med serotonin å gjøre. Wellbutrin påvirker ikke serotoninet. Ønsker du å gjøre noe med den sosiale fobien, må du bruke SSRI/SNRI.

Skrevet

Sosial fobi har med serotonin å gjøre. Wellbutrin påvirker ikke serotoninet. Ønsker du å gjøre noe med den sosiale fobien, må du bruke SSRI/SNRI.

Takk for svar. Kan man bruke cipralex eller venlafaksin i tillegg til wellbutrin?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Takk for svar. Kan man bruke cipralex eller venlafaksin i tillegg til wellbutrin?

Ja, Wellbutrin lar seg kombinere både med SSRI og SNRI.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...