Gå til innhold

NHD: Min livshistorie

Anbefalte innlegg

Gjest Utslitt og redd
Skrevet

Vokste opp i et hjem uten kjærlighet. Sluttet tre videregående skoler etter noen mnd. til et halvt år fra jeg var 16 år til jeg var 18. Hadde forskjellige praksisplasser imellom skoleårene. Da jeg var 20 år gikk jeg i gruppeterapi. De andre sluttet etter 4. måneder mens jeg fikk forlenget det til 8. måneder. Jeg begynte på skole etter det, men det resulterte i kun 1. år på videregående da jeg ikke hadde skolerett til å komme inn på andreåret, fordi det var fult med 16-åringer på andre året. Jeg gikk deretter ut i jobb. En jobb jeg hadde i 3. år, men måtte slutte pga. min unnvikende per. forstyrrelse. Var en jobb som besto av kundebehandling. Jeg var sykemeldt fra jobben i noen måneder. Gikk i nye fire måneder i gruppeterapi. Jeg har nå gått på trygd. siden 2004. Tre av årene med tidsb. ufør. Er nå på avklaringspenger. Kjeder vettet av meg, men er livredd for at det NAV har å tilby meg ikke vil lykkes. Har voldsom angst. Bare en busstur gjør at jeg sliter med pusten resten av dagen.

Ville du ha anbefalt varig uføretrygd? Jeg er nesten 40 år.

Skrevet

Anbefaler at du prøver å komme i dialog med NAV for å høre om de har noen tiltak som kan passe for deg. Noe som utfordrer deg litt, men ikke mer enn at det er forsvarlig og meningsfullt og at det får deg framover.

Det er ikke så lett å få uføretrygd, en skal ha prøvd en del og det skal være dokumentert at ting ikke fungerer. Å være i en arbeidslignende situasjon på dagtid kan i mange tilfeller være bra for helsa.

Gjest Utslitt og redd
Skrevet

Anbefaler at du prøver å komme i dialog med NAV for å høre om de har noen tiltak som kan passe for deg. Noe som utfordrer deg litt, men ikke mer enn at det er forsvarlig og meningsfullt og at det får deg framover.

Det er ikke så lett å få uføretrygd, en skal ha prøvd en del og det skal være dokumentert at ting ikke fungerer. Å være i en arbeidslignende situasjon på dagtid kan i mange tilfeller være bra for helsa.

Takk for svar. Jeg håper NAV har noe som passer for meg, men jeg er redd det blir en arbeidstreningsbedrift med et par hundre mennesker som har felles lunch i en stor kantine. Har vært der før. Greide ikke å sitte i den kantinen. Jeg flyktet ut på utsiden. Sluttet etter en dag etter vi begynte i arbeidstrening. Før det var det kurs. Selv om jeg ikke ville gå der med forsto NAV det, og jeg beholdt pengene jeg fikk utbetalt hver mnd.

Skrevet

Takk for svar. Jeg håper NAV har noe som passer for meg, men jeg er redd det blir en arbeidstreningsbedrift med et par hundre mennesker som har felles lunch i en stor kantine. Har vært der før. Greide ikke å sitte i den kantinen. Jeg flyktet ut på utsiden. Sluttet etter en dag etter vi begynte i arbeidstrening. Før det var det kurs. Selv om jeg ikke ville gå der med forsto NAV det, og jeg beholdt pengene jeg fikk utbetalt hver mnd.

Hva tror du selv ville vært bra for deg, da?

Hva med praksis/opplæring i en liten bedrift med få ansatte?

Har du førerkort så kanskje du kan jobbe med å levere aviser eller kjøre budbil eller lignende?

Har du tatt interessetester og vet du hva som vil passe for deg?

Kanskje bør du få hjelp i et karrieresenter/arbeidslivssenter eller lignende.

Fins også lavterskeltilbud som feks Grønn omsorg/Inn på tunet?

Gjest Utslitt og redd
Skrevet

Hva tror du selv ville vært bra for deg, da?

Hva med praksis/opplæring i en liten bedrift med få ansatte?

Har du førerkort så kanskje du kan jobbe med å levere aviser eller kjøre budbil eller lignende?

Har du tatt interessetester og vet du hva som vil passe for deg?

Kanskje bør du få hjelp i et karrieresenter/arbeidslivssenter eller lignende.

Fins også lavterskeltilbud som feks Grønn omsorg/Inn på tunet?

''Hva med praksis/opplæring i en liten bedrift med få ansatte?''

Det hadde vært perfekt. Har hatt praksisplass i en liten bedrift før, men det var det indre konflikter som gjorde at jeg ikke kunne fortsette. Vil gjerne gi det en ny sjanse.

''Har du førerkort så kanskje du kan jobbe med å levere aviser eller kjøre budbil eller lignende?''

Jeg har ikke førerkort.

''Har du tatt interessetester og vet du hva som vil passe for deg? Kanskje bør du få hjelp i et karrieresenter/arbeidslivssenter eller lignende.''

Drømmer om å jobbe med dyr, men det er ikke noe slikt tilbud her jeg bor.

Gjest Utslitt og redd
Skrevet

Håper NAV har et tilbud til meg. Har møte med min saksbehandler på nyåret. Gleder meg til det. Å gå hjemme er ikke bra for meg. Jeg er motivert til å begynne med noe. Kan legge til at jeg har ikke mitt eget hjem. Jeg bor sammen med min mor. Har angst for tlf. samtaler, og kan derfor ikke ringe til utleiere. Det er en fastlåst situasjon. Tenker ofte på at det ville ha vært bedre at jeg var død.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg anbefaler sjelden uføretrygd. Unntaket er alvorlige grader av schizofreni.

Jeg skriver erklæringer etter best evne og overlater til NAV å avgjøre det med trygd.

Gjest Utslitt og redd
Skrevet

Jeg skriver erklæringer etter best evne og overlater til NAV å avgjøre det med trygd.

Takk for tilbakemeldingen. Jeg vil heller ikke gå på trygd resten av livet mitt. Så mitt ønske samsvarer med svaret ditt.

Skrevet

''Hva med praksis/opplæring i en liten bedrift med få ansatte?''

Det hadde vært perfekt. Har hatt praksisplass i en liten bedrift før, men det var det indre konflikter som gjorde at jeg ikke kunne fortsette. Vil gjerne gi det en ny sjanse.

''Har du førerkort så kanskje du kan jobbe med å levere aviser eller kjøre budbil eller lignende?''

Jeg har ikke førerkort.

''Har du tatt interessetester og vet du hva som vil passe for deg? Kanskje bør du få hjelp i et karrieresenter/arbeidslivssenter eller lignende.''

Drømmer om å jobbe med dyr, men det er ikke noe slikt tilbud her jeg bor.

Det er kanskje et dumt forslag, men kunne det vært aktuelt å starte en hundeluftingstjeneste? At du tar hunder med ut på tur mens eierne er på jobb?

Gjest Utslitt og redd
Skrevet

Det er kanskje et dumt forslag, men kunne det vært aktuelt å starte en hundeluftingstjeneste? At du tar hunder med ut på tur mens eierne er på jobb?

God ide, men jeg vet ikke om NAV vil støtte det. Jeg får ta det opp med saksbehandleren min i begynnelsen av januar.

Skrevet

''Unntaket er alvorlige grader av schizofreni.''

Mener du at alle som ikke har dette kan gjøre noe?

Få seg utdannelse og ha et normalt liv?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...