Gå til innhold

Dårlig kvalitetssikring av medisinering i norsk psykiatri?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym bruker
Skrevet
http://podkast.nrk.no/fil/saann_er_livet/nrk_saann_er_livet_2010-1209-1055_6342748956.mp3?stat=1&pks=53305 Hørte dette radioprogrammet om medisinering i norsk psykiatri for noen dager siden. Er interessert i andres synspunkter på det som fremkommer. Fortsettes det for ofte med lite virksom medisinering med betydelig risiko for bivirkninger? Forveksles symptomer på sykdom og bivirkninger av medikamenter for ofte?
Skrevet

Ja, selvsagt.

Legemiddelindustrien er som en hvilken som helst annen industri: De vil tjene penger. Og da sier de det som må sies for at leger skal skrive ut piller og for at folk skal knaske de i seg.

Skrevet

Ja, selvsagt.

Legemiddelindustrien er som en hvilken som helst annen industri: De vil tjene penger. Og da sier de det som må sies for at leger skal skrive ut piller og for at folk skal knaske de i seg.

''Legemiddelindustrien er som en hvilken som helst annen industri: De vil tjene penger. Og da sier de det som må sies for at leger skal skrive ut piller og for at folk skal knaske de i seg.

''

Jeg tror dette er et mye mer komplekst problem enn legemiddelindustriens innflytelse på leger. Slik jeg ser det, så virker det som en del medisinering er lite målrettet - eller rettere sagt lite rettet mot spesifikke mål. Målene blir litt for globale; f.eks. av typen "få det bedre", uten av man tar stilling til hvilke aspekter som er det viktigste i forhold til det å få det bedre. Har sett noen tilfeller hvor kognitiv kapasitet har blitt redusert i ganske dramatisk grad samt at medisineringen kun i marginal grad treffer det den er ment å skulle virke på. I disse tilfellene har løsningen fra psykiaternes side vært å tilføre enda flere medikamenter, - og fortsatt har virkningen vært marginal - mens bivirkningene har økt.

Jeg tror det kan være vanskelig for særlig pasienter med psykoselidelser å bli hørt når de rapporterer om manglende virkning eller sterke bivirkninger av medikamenter. Legene er såpass redde for tilbakefall av psykotiske symptomer samt at "alle" vet at denne pasientgruppen kan være lite motivert for medisinering, så dermed blir utsagn om negative virkninger av medikamenter snarere tolket som uttrykk for sykdom enn innsikt i egen situasjon.

Skrevet

Jeg har hørt på programmet, og synes en del av synspunktene som ble fremmet var interessante. Vet ikke om de to kvinnene som uttalte seg om egne erfaringer er "representative", men deres historier var tankevekkende. Likeledes synes jeg den farmakologen som deltok, var vel verdt å høre på.

Skrevet

Tusen takk for linken. Det var veldig støttende og opplysende å høre dette rystende programmet som satt ord på mange tanker jeg har hatt lenge. I sær var det interessant med de betraktningene farmakologen kom med.

Jeg har i en årrekke slitt for å få forståelse for de bivirkningene som jeg mener medikamentene jeg går på gir, og at jeg nå i den senere tid ser at jeg må ta noen alvorlige grep for å ta ansvar for egen helse.

Blant annet står jeg nå på to ulike AP'er som var ett av eksemplene farmakologen brukte på "farlig" medisinering.

Jeg er så fortvilet over manglende hukommelse, tunghet i kropp og tanke og at livet mitt går som i en uvirkelig døs mye av tiden. Jeg vil ut i livet, få meg en jobb, komme i form og huske hva som skjer rundt meg.

Jeg er opprørt og fortvilet og ønsker mest av alt en betydelig forandring i livet mitt.

• 2 uker senere...
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tusen takk for linken. Det var veldig støttende og opplysende å høre dette rystende programmet som satt ord på mange tanker jeg har hatt lenge. I sær var det interessant med de betraktningene farmakologen kom med.

Jeg har i en årrekke slitt for å få forståelse for de bivirkningene som jeg mener medikamentene jeg går på gir, og at jeg nå i den senere tid ser at jeg må ta noen alvorlige grep for å ta ansvar for egen helse.

Blant annet står jeg nå på to ulike AP'er som var ett av eksemplene farmakologen brukte på "farlig" medisinering.

Jeg er så fortvilet over manglende hukommelse, tunghet i kropp og tanke og at livet mitt går som i en uvirkelig døs mye av tiden. Jeg vil ut i livet, få meg en jobb, komme i form og huske hva som skjer rundt meg.

Jeg er opprørt og fortvilet og ønsker mest av alt en betydelig forandring i livet mitt.

''Blant annet står jeg nå på to ulike AP'er som var ett av eksemplene farmakologen brukte på "farlig" medisinering.''

I tidsskriftet "Evidence Based Mental Health" august 2010 s. 90, er dette tema behandlet.

Konklusjonen er entydig: "Ther was no assosiation between taking multiple antpschotic medication and risk of mortality from natural causes".

Skrevet

''Blant annet står jeg nå på to ulike AP'er som var ett av eksemplene farmakologen brukte på "farlig" medisinering.''

I tidsskriftet "Evidence Based Mental Health" august 2010 s. 90, er dette tema behandlet.

Konklusjonen er entydig: "Ther was no assosiation between taking multiple antpschotic medication and risk of mortality from natural causes".

Greit å vite selv om programmet generelt sett ga meg totalt bakoversveis.

Fortsatt god jul :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...