Gå til innhold

Selvskading på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Risping i hud er jo trendy blant en del ungdommer. Hvordan forholder skolen seg til dette? Får ungdommene rispe seg i timene, eller hvordan forholder lærerne seg til dette? Noen som vet?

Skrevet

I dag får en sikkert reaksjoner på det, men "før i tiden" reagerte ingen på noe som helst.

Skrevet

''Får ungdommene rispe seg i timene, eller hvordan forholder lærerne seg til dette?''

Hva mener du med risping i denne sammenhengen?

Elever får selvfølgelig ikke drive med noe som av andre oppfattes som selvskading i timene. Det ville blant annet være totalt hensynsløst mot de andre elevene. Kjenner til et tilfelle av en jente som tok med kniv på skolen og sa hun skulle ta livet av seg i friminuttet. Såvidt jeg husker, så fikk hun beskjed om å levere fra seg kniven samt at foreldrene ble kontaktet.

Skrevet

TRENDY?????

De fleste som skader seg selv gjør det fordi de har problemer på andre plan. Den fysiske smerten fordriver den psykiske for en stakket stund.

Jeg er ikke gammel, men ikke i skolealder på noen måte. Jeg vet ting i skolen har forandret seg mye på 10-15 år, men jeg har ikke hørt om at folk driver og risper seg fordi de synes det er kult.

Var jeg lærer og observerte noe slikt, tror jeg at jeg ville tatt med meg eleven ut for en fortrolig samtale. Prøvd å finne ut om det lå noe mer bak det. Eventuelt blitt ganske offensiv om jeg ble møtt med avvisning. Til slutt ville jeg sikkert endt opp med å si at slikt var helt uakseptabelt i klasserommet, og at det ville medføre sterkere reaksjoner om det ble sett igjen. Uttrykt bekymring. Hadde dette vært i u-skolen ville jeg kontaktet foreldre ved en slik oppdagelse.

Kan ikke skjønne at folk kan synes det er trendy... Selv om noen bare risper overflatisk i huden kan de ha like alvorlige problemer som folk som skader seg dypere. Jeg ender fort på legevakta om det sprekker for meg. Andre med en historie som tilsvarer min skader mer overflatisk. Og .. samtlige jeg kjenner som har slitt med selvskading har ikke sittet og gjort det midt i glaninga på andre nei. Det har vært skamfølelse og slit i det skjulte. Om noen skulle lure, så er svaret på om jeg skadet meg på skolen ja. Men jeg gjorde det aldri så folk kunne merke det. Ikke noe blod heller.

De som tror det er kult å rispe seg bare for å gjøre det ødelegger veldig for oss som seriøst sliter eller har slitt med dette. Jeg er kommet et god stykke, skader meg veldig mye skjeldnere. Men hva med de som sitter i hengemyra og møter sånne hodninger?! Slik oppførsel gir så alvorlig næring til den helt håpløse teorien om at selvskading er en rent oppmerksomhetssøkende atferd. Ingen regel uten unntak, men det er skjeldent. De fleste av oss som sliter med det gjør det fordi vi har psykiske problemer av så alvorlig grad at selvskadingen blir den "mestringsstrategien" som liksom ser ut til å funke helt til man er hekta og bare ønsker seg vekk fra det.

Om jeg var medelev til en som begynte å rispe seg opp midt i timen tror jeg at jeg rett og slett hadde blitt FLY FORBANNA!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...