Gå til innhold

Jeg har ikke ord!

Anbefalte innlegg

Jeg er enig i at du ikke har tatt dem i forsvar, men det kan virke som om du gjør det når du begynner å kverulere på om det har noe med folkeslaget eller ikke å gjøre. Resultatet er det samme, disse menneskene/dette folkeslaget driver jo med dette, i kraft av enten lover, religion eller hva som helst. Det er det som er poenget og resultatet.

Problemet er jo at lotusen blander inn "dem" som om dette er typisk for hele folkeslaget.. hadde h*n ikke gjort det, så hadde diskusjonen sikkert blitt fruktbar... Det er faktisk viktig å si fra i situasjoner der enkelte plutselig drar inn ytringer som kan bidra til å skape rasisme. Akkurat her synes jeg det er lotus som starter hele greia...

Fortsetter under...

• Svar 103
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

34

• Mandolaika

8

• petter smart

5

• Angustia

5

Mest aktive i denne tråden

Problemet er jo at lotusen blander inn "dem" som om dette er typisk for hele folkeslaget.. hadde h*n ikke gjort det, så hadde diskusjonen sikkert blitt fruktbar... Det er faktisk viktig å si fra i situasjoner der enkelte plutselig drar inn ytringer som kan bidra til å skape rasisme. Akkurat her synes jeg det er lotus som starter hele greia...

Det er jo dette folkeslaget som driver med dette. Det er ingen løgn vel?

Det er jo dette folkeslaget som driver med dette. Det er ingen løgn vel?

''Det er jo dette folkeslaget som driver med dette. Det er ingen løgn vel?''

Det "norske folkeslaget" driver da altså med kommunisme, kapitalisme, tyveri, bankran, veldedighet, osv osv i det uendelige.

Det er jo heller ikke løgn, i følge deg.

At det finnes medlemmer av "det norske folkeslaget" som begår drap, betyr ikke at alle gjør det.

Ditto for sudanesere.

Ja, jeg vet det, og jeg er enig, men Sør kunne godt ha ytret sin mening om saken samtidig, og da hadde neppe lotusen tolket Sør dithen at han ga dem støtte.

Det er jo helt ubegripelig at man angriper et helt folkeslag for noe noen av dem har gjort???

Baneheiamorderne er like norske som meg, men jeg kunne selvsagt ikke gjort det de gjorde?!

(det aner meg at du uansett aldri vil se det logiske i dette, så jeg tror ikke jeg gidder å gi flere kommentarer enn denne..)

Dette skjer ofte i Sudan. Det er en del av lovverket. Det utføres av politimenn. Det er vanlig at store forsamlinger (av menn) står og ser på og forlyster seg.

Å sammenligne dette med hva 2 syke menn i Norge har gjort, blir for dumt. Disse ble fordømt av alle.

Dette er ikke enkeltstående hendelser/utført av enkeltindivider. Dette er kulturen deres.

Annonse

Dette skjer ofte i Sudan. Det er en del av lovverket. Det utføres av politimenn. Det er vanlig at store forsamlinger (av menn) står og ser på og forlyster seg.

Å sammenligne dette med hva 2 syke menn i Norge har gjort, blir for dumt. Disse ble fordømt av alle.

Dette er ikke enkeltstående hendelser/utført av enkeltindivider. Dette er kulturen deres.

I så fall på tide å angripe systemet som tillater at folk blir behandlet sånn :-/

Ja, jeg vet det, og jeg er enig, men Sør kunne godt ha ytret sin mening om saken samtidig, og da hadde neppe lotusen tolket Sør dithen at han ga dem støtte.

Men Mandolaika, det er da så 100% klinkende klart og åpenbart hva jeg (som skriver side opp og side ned om Menneskerettighetene) måtte mene om offentlig pisking, dødsstraff, osv osv osv?

Med vennlig hilsen

Hvorfor skjer slike ting da?

Dette utføres av politimenn med loven i hånd. Det står masse menn rundt og liker det se ser.

''Hvorfor skjer slike ting da?

Dette utføres av politimenn med loven i hånd. Det står masse menn rundt og liker det se ser.''

Husker du hvordan livet har vært i Sudan de siste 20 årene? Kontinuerlig krig, sult og f*enskap? Og tørke.

Jeg tror at når man bor i et slikt miljø, så er det en god del mennesker som blir "revet med".

====

Vi ser jo det samme i Europa - hvordan kunne det som skjedde på Balkan skje? Sebreninca, osv. Folkemord!

Og før det? Hva er det som får "normale mennesker" til plutselig å finne på at 6 millioner jøder bør sendes til konsentrasjonsleire? De fleste som gjorde det må jo være "normale europeere" - ble de hjernevasket? Hva fikk dem til å gjøre det?

Altså, hadde man besøkt de fleste av dem i, si 1936, ville de fleste sikkert vært normale, hyggelige mennesker.

Med vennlig hilsen

Men Mandolaika, det er da så 100% klinkende klart og åpenbart hva jeg (som skriver side opp og side ned om Menneskerettighetene) måtte mene om offentlig pisking, dødsstraff, osv osv osv?

Med vennlig hilsen

Hvorfor tror du da at du så ofte blir beskyldt for det motsatte?

Annonse

Syk praksis! Uforståelig at det kan ha så stor aksept at folk bare står og gliser og ser på. Jeg skjønner godt at folk har behov for å rømme fra en slik praksis og mangel på humanisme!

Men kan du forstå at mange av de som rømmer fra slikt ønsker et lignende system i de landene de rømmer til?

Men kan du forstå at mange av de som rømmer fra slikt ønsker et lignende system i de landene de rømmer til?

Folk har ulik motivasjon for å flytte fra sitt opprinnelige hjemland, og jeg tror ikke det er samsvar mellom de som flykter fra dette og de som aktivt bygger opp organisasjoner for tilsvarende praksis her. De siste må vi imidlertid fortsette å fordømme og motarbeide, men uten å ramme og trakasere de førstnevnte.

Det "norske folkeslaget" driver da altså med kommunisme, kapitalisme, tyveri, bankran, veldedighet, osv osv i det uendelige.

At det finnes medlemmer av "det norske folkeslaget" som begår drap, betyr ikke at alle gjør det.

Ditto for sudanesere.

Har aldri nektet på det. Men vi har ikke en kultur som tillater f.eks pisking pga at en kvinne går i bukser eller korte skjørt. Blir en liten forskjell på det...

Ditto for sudanesere.

Feil sammenligning!

Det du nevner her er jo bare minoritetsgrupperingene innen folkeslaget "nordmenn / skandivanere"

Men hvis man bruker ordet "folkeslag" som et begrep, så må man ta utgangspunkt i hva som er normalkulturen, tankegangen og adferden til FLERTALLET av de som representerer "folkeslaget"

Om oss Nordmenn ville man nok kunne si at vi er et folkeslag som legger liten vekt på "religiøse verdier" Vi har et løssluppent forhold til kropp og sex, vi er overfadiske og materialistiske, og er storforlangende og utakknemmelige ovenfor våre sosiale rettigheter.

Dette til tross for at det selvsagt også eksisterer både religiøse sekter, "snerpete moralvoktere" og mere nøysomme individer blant oss.

Men vi er samtidig et "folkeslag" som har et humant lovverk, forholdsvis milde straffer for forbrytelser, vi har fokus på likeverd og rettferdighet, og det brukes mye ressurser på å ivareta enkelt- individets behov og rettigheter.

I Sudan derimot (og flere andre strengt muslimske land), vitner både lovverket, prakseringen av denne, og folks generelle holdninger, om aksept for å kontrollere og underkue individet gjennom regler og religiøse retningslinjer.

Kvinner undertrykkes og oppdras i den tro at de er mindreverdige. Og brudd på (meningsløse!?) regler kvalifiserer til strenge og umenneskelige straffer som langt på vei støttes av "folket"

Her finnes selvsagt også unntak blant grupper som ikke støtter lovverket, eller er enige i holdningene i samfunnet.

Men generellt vil man kunne si at "folkeslaget" i f.eks Sudan, har en helt annen mentalitet enn "folkeslaget" i Skandinavia.

Det er nok dette "lotusen" sikter til ved å bruke ordet "folkeslag"

Og jeg ser overhodet ingen grunn til å kverulere over dette hvis man ikke har til hensikt å trekke fokuset bort fra hovedtemaet, eller lede diskusjonen ned på "ordkløveri-nivå"

Feil sammenligning!

Det du nevner her er jo bare minoritetsgrupperingene innen folkeslaget "nordmenn / skandivanere"

Men hvis man bruker ordet "folkeslag" som et begrep, så må man ta utgangspunkt i hva som er normalkulturen, tankegangen og adferden til FLERTALLET av de som representerer "folkeslaget"

Om oss Nordmenn ville man nok kunne si at vi er et folkeslag som legger liten vekt på "religiøse verdier" Vi har et løssluppent forhold til kropp og sex, vi er overfadiske og materialistiske, og er storforlangende og utakknemmelige ovenfor våre sosiale rettigheter.

Dette til tross for at det selvsagt også eksisterer både religiøse sekter, "snerpete moralvoktere" og mere nøysomme individer blant oss.

Men vi er samtidig et "folkeslag" som har et humant lovverk, forholdsvis milde straffer for forbrytelser, vi har fokus på likeverd og rettferdighet, og det brukes mye ressurser på å ivareta enkelt- individets behov og rettigheter.

I Sudan derimot (og flere andre strengt muslimske land), vitner både lovverket, prakseringen av denne, og folks generelle holdninger, om aksept for å kontrollere og underkue individet gjennom regler og religiøse retningslinjer.

Kvinner undertrykkes og oppdras i den tro at de er mindreverdige. Og brudd på (meningsløse!?) regler kvalifiserer til strenge og umenneskelige straffer som langt på vei støttes av "folket"

Her finnes selvsagt også unntak blant grupper som ikke støtter lovverket, eller er enige i holdningene i samfunnet.

Men generellt vil man kunne si at "folkeslaget" i f.eks Sudan, har en helt annen mentalitet enn "folkeslaget" i Skandinavia.

Og jeg ser overhodet ingen grunn til å kverulere over dette hvis man ikke har til hensikt å trekke fokuset bort fra hovedtemaet, eller lede diskusjonen ned på "ordkløveri-nivå"

God presisering og opprydding av begreper løvinne71.

Feil sammenligning!

Godt skrevet. Det var akkurat hva jeg mente:)

Folk har ulik motivasjon for å flytte fra sitt opprinnelige hjemland, og jeg tror ikke det er samsvar mellom de som flykter fra dette og de som aktivt bygger opp organisasjoner for tilsvarende praksis her. De siste må vi imidlertid fortsette å fordømme og motarbeide, men uten å ramme og trakasere de førstnevnte.

Det ideelle hadde jo vært å bare tatt imot de som faktisk rømmer fra slikt og ønsker noe annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...